Gå til innhold

I dag MÅ jeg si det!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må fortelle pappa og broren min at det ikke er aktuelt for oss å komme hjem på julaften hvis det skal være mye alkohol innvolvert. Det ender alltid med et fyllekalas fordi flere familiemedlemmer ikke klarer å styre seg! Dette fører til at julaften blir veldig ukoselig for oss som sitter igjen edru, og sikkert for de andre også!! Jeg må stille et ultimatum, enten må de love å begrense seg, ellers kommer ikke vi (vi har ikke barn enda, da ville det vært HELT uaktuelt å kommet).

Men jeg tør ikke si det.. Rart i grunn, for det er jo et helt normalt ultimatum å stille?? Men tenk om de sier at "da kan jeg la være å komme".. Mamma gruer seg også veldig til at jeg skal si dette til dem.. Men jeg må jo bare gjøre det??

Nå sitter jeg her og tenker inni meg hva jeg kan si for at det skal låte best mulig (akkurat som jeg har gjort i to måneder) At det kan være så vanskelig da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Folk som drikker for mye har også ofte en påfallende manglende forståelse for at andre synes de drikker for mye. Sannsynligvis bli du møtt med "jeg drikker da aldri mye". Men jeg ville likevel gjort det. Så kan mammaen din komme til deg heller. Fyllekalas på juleaften er pyton!

Skrevet

Du får prøve å fortelle det til dem på en veldig fin måte..

Skrevet

skjønner deg godt, har vært borti det samme selv.

Jeg har egentlig ikke troa på at de vil begrense seg om det er masse alkohol tilgjengelig.

Er ofte spriten som er verst...

Kan du kanskje be pent om at det kun er vin og øl?

Skrevet

Kan dere være hos svigerfamilien i jula? Eller være bare dere to? Jeg var så glad den dagen jeg slapp å feire jul sammen med pappa, så jeg skjønner godt hvordan du har det. Men ærlig talt, er du nødt til å feire jul sammen med disse menneskene?

Skrevet

Uff, skjønner deg så utrolig godt. Slik har det alltid vært i min svigerfamilie, der drikker de seg kanon, krangler så busta fyker og ved en anledning har også svigerfar havnet i slåsskamp med sine egne sønner. Dritstilig...

Jeg har også synes det har vært kjempevanskelig å si fra, men etter at vi fikk barn har det vært helt problemfritt å si fra at vi kun kommer dersom det er alkoholfritt (der i familien er det ingen mellomting, drikker vi så drikker vi til det er tomt).

Siden du ikke har barn ennå er det vanskeligere, men du er nødt til å si det. Og hvis de sier at da kan du la være å komme, vel da har de tatt et valg og det var kanskje greit å finne det ut at ditt selskap betyr mindre enn flatfylla.

Skrevet

Det er bare vin og øl! Men det går tydeligvis helt fint å bli full på det også!!

Vi kan gjerne feire med svigers, men så er det den samvittigheten da vet dere.. Jeg synes på en måte synd på dem elle sammen, og da spesielt mamma,og bestemøderene mine.. Men faktisk også de som drikker for mye!! Merkelig hvordan det skal være egentlig!!

HI

Skrevet

Har dere plass til å invitere dem, eller noen av dem, hjem til dere? Og samtidig si at hos dere er det alkoholfri jul?

Skrevet

Høres ut som min familie det der!! Drikker til det er tomt!! Slossing har også forekommet etter at lillebror ble voksen og drikker selv. Jeg kan selvsagt utsette det og vente til vi har barn, men sambo nekter å være med hvis de ikke skjerper seg!! Og jeg skjønner han så godt!! Så jeg får nok bare hoppe i det!! Hva er det værste som kan skje da??

Godt å få litt støtte her inne i allefall!!

Skrevet

Jeg vet godt hvordan du har det med det å grue seg til å si fra, hadde det selv slik i mange år. Jeg er også oppvokst med en far som drakk for mye og det er ikke mye kontakt vi ar i dag og helt ærlig så ser jeg ikke at hverken jeg eller sønnen min går glipp av noe for jeg synes nå også at faren min har et ansvar oppe i det hele også.

Her er det du skal tenke gjennom før du ringer. Hva er det værtse som kan skje? At de ber dere om ikke å komme? Greit nok, da kunne dere dra et annet sted? Eller kunne dere ha invitert noen av de som ikke drikker så mye til dere?

Skrevet

Jeg har tenkt til å møte opp personlig! Men vet ikke om jeg skal ta for meg en og en eller si det til begge samtidig.. (de bor under samme tak)

Det værste som kan skje er jo at de ikke vil godta mine "krav", og da har vi andre muligheter på julaften vi! Men det vil jo liksom gjøre noe med folholdet til familien min også.. Jeg er jo så glad i dem alle sammen! Er redd dette skal gå utover mamma, som tross alt bor der, og må slite med dette fremover!!

HI

Skrevet

Tragisk!

Tenk å drikke seg full på julaften og ødelegge for alle :(

Jeg hadde forlangt alkoholfri julaften.

Se for deg deg selv og faren din. Dere er voksne begge to. Han har ingen makt over deg lenger! Du er fri fra hans alkoholtyrrani og du er fri til å si det til ham.

Han viser ikke respekt for deg! Du viser respekt for ham ved å fortelle ham hvorfor du ikke ønsker alkohol, du gir ham sjansen til å gjøre det hyggelig for alle. Du uteblir ikke bare uten å fortelle ham hvorfor. Det er du som er den sterke her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...