Gå til innhold

Bør jeg sette ned foten (stebarn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De behandler ikke hjemmet vårt som jeg mener de burde! De roter og griser, de hjelper aldri til. De er i begynnelsen av tenårene.

De overholder ikke grenser i forhold til fellesbarn, bare herjing og tøying av grenser. Er av og til redd for sikkerheten. Far reagerer ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men i forhold til far, ikke i forhold til ungene.

Skrevet

Det funker jo ikke! Hvorfor skal jeg ikke sette foten ned for ungene? Bare fordi den udugelige faren bestemmer det? Hva gjør det da meg til, en kvinne som ikke har noe hun skulle ha sagt i hjemmet sitt? Synest ikke det er riktig at mannen skal ha siste ord.....

Skrevet

Enig med 13:31. Du må stramme opp far!

Skrevet

Sett ned foten, sett opp regler og krev at både unger og far følger dem. Det er egentlig far som burde sette ned foten, men jeg kjenner nok av mannfolk til å vite at det ikke er lett.

Skrevet

Hvis din ærlige mening om mannen din er at han er udugelig, har dere større problemer enn trøblete tenåringer i huset. Kanskje noe å gripe fatt i...?

Grunnen til at du ikke kan sette foten ned for dem, er at du antakelig ikke har noe som helst autoritet. De vil ikke føle det som om de plikter å høre på deg, du har kommet inn i deres liv mot deres vilje. Tipper forholdene blir mer uutholdelige om du også begynner å bli bøllete.

Du får fortelle den udugelige faren at det ikke fungerer lenger, og at noe må skje dersom familien deres skal kunne bestå i nåværende form også i fremtiden.

Skrevet

Ikke enig med de som sier du bare skal stramme opp faren. Er barna i begynnelsen av tenårene som du sier er de store nok til å høre hva du sier. Og de skal ha respekt for både deg, dine meninger og ditt hjem.

Hadde snakket med far først, og så dere to som en enhet med barna.

Du har lov å bestemme og sette ned foten i ditt eget hjem! :o)

Skrevet

Selvfølgelig er det faren du må stramme opp. På meg virker det som om det allerede eksisterer regler i huset, men som barna ikke følger. Hvorfor skal far bare kunne lure seg unna ansvar, og ikke unga? Er det enklere å gå løs på dem?

Skrevet

Er jo naturlig å be den som roter om å rydde opp etter seg, ikke normalt å gå via, via, via. Eller?

Skrevet

Eh... jo 14:12, det er helt naturlig. Men det virker jo ikke som om det funker i det tilfellet her, og da er det min oppriktige mening at hun bør få faren til stramme opp unga. De er tross alt hans ansvar. Eller?

Skrevet

Du kan godt snakke til tenåringene direkte, min ikke fremstill det sånn at det er DITT hjem og derfor må de rydde og oppføre seg fint.

Tenåringer har en tendens til å rote og være litt "uansvarlige", og poenget er jo at de skal delta i HJEMMETs arbeid med å holde det koselig og fint. Alle som bor der er sammen om det, inkludert dem.

Ikke "DE er "gjester" og derfor må de følge DINE regler i DITT - og IKKE deres hjem."

Skrevet

ta en prat med far å bli enige, de er såpassgamle unga og de skal ha respekt for deg og far. du kan også si ifra, du er stemor i hjemmet. her sier jeg fra om det er noe, at di må rydde etter seg osv, skulle bare mangle. hvorfor skal man ikke kunne det da?

kan jo kansje sette faste oppgaver i huset til alle sammen.

Skrevet

Hysj.... Du er STEMOR vet du. Du har ikke rett til å hverken snakke til eller irettesette stebarna dine.

Du skal bare smile, vaske og lage mat til de. Gjerne kjøpe dyre gaver som du aldri ser igjen.

Skrevet

Enig med 14.27...

Ikke kall det hjemmet ditt. Si at alle som bor der er ansvarlige for å holde det ryddig, så de iallefall føler seg velkomne.

Skrevet

Klart stemor skal si i fra til barna direkte. Ikke la far ta den jobben, om hun ikke fikser tingene selv når det er naturlig, setter hun seg selv lavt på hjemmets rangstige. Det er ikke ok.

Skrevet

selvsakt skal du si i fra, akkurat som en hvem som helst annen voksen som ser på at ungdomer ikke behandler barna sine bra, eller ikke behandler hjemmet bra.

men det ser ut til at det er mange ting å ta tak i her. så da ville jeg nok snakket med far og prøvd å få han med på et familieråd. der alle sammen setter seg ned og snakker om hvordan de vil at det skal være i huset og hvordan dere sammen skal få det til. er far udugelig fremdeles så hadde jeg tatt "familierådet" alene. men pass på å ikke si noe du ikke kan holde. da mister du respekt ;)

Skrevet

Bra å se at feminisme ikke bare knytter seg til pepperkakehus. Er overrasket over hvor mange som mener at kvinner skal sitte å tvinne tommeltotter i eget hjem, og vente på at mannen skal rydde opp.

Er vi så uviktige at vi som voksne mennesker ikke skal ha styringen i eget hjem? Er det liksom helt greit? NEI!

Tviler på at det er så mange som mener at stefedre heller ikke kan snakke til stebarna sine, er jo liksom litt annerledes det da. Blir oppgitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...