Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Hva gjør du/dere for ungene feks:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Vi (min mann, barna og jeg) spiser en lang og god frokost med levende lys. Så setter vi oss i stua og ser på Nrk og alle julefilmene. Da har vi alle hver vår julestrømpe med litt godterier og en liten leke hver til barna. Etterhvert begynner vi å forberede ribbe og skrelle poteter (min mann og jeg) mens barna ser tv/leker. En liten stund før gjestene kommer finner vi alle julegavene og legger under treet, før vi kler oss i finstasen alle sammen. Gjestene kommer kl 16, da blir det julemiddag med dessert. Vi feirer alltid hjemme og bytter på mine foreldre og svigerforeldre hvert annet år. Etter middag og dessert rydder vi og tar oppvaksen. Så kommer julenissen med en gave til hver av gjestene Stor stas!! Etter det er det tid for gaveåpning. Vi har ordnet det slik at gavene til barna og gavene fra barna til de som er tilstede blir åpnet først fordi barna fortsatt er så små at de legger seg forholdsvis tidlig. Etter et par timer med gaveåpning tar vi en pause med kaffe og kaker, så er det leggetid for barna og vi voksne åpner resten av våre pakker. Når gjestene drar tar heg og min mann oss gjerne et glass vin og nyter stillheten Elsker jula!!
Gjest Supperådet Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 Vi er sammen med den av familiene vi ikke skal feire julaften med på lillejulaften. Da setter vi ut grøt til nissen og spiser så kveldsmat sammen. På julaften våkner ungene og får da lete etter strømpen nissen har gjemt til dem i huset. Så spiser vi god frokost og ser litt på tegnefilmer. Når minstejenta våkner etter blunden sin drar vi til besteforeldrene. I år er det mine foreldre som får besøk. Når vi kommer åpner ungene litt gaver siden de får så mange, så leker de litt. Mamma har så lyst å ha med barna i kirken, så i år reiser nok pappa og mamma i kirken med ungene mens mannen og jeg lager middag og dekker bord. Når de så kommer hjem kl.17.00 spiser vi pinnekjøtt, svineribbe, hjemmelagde pølser m/ tilbehør. Til dessert skal vi ha Dronning Maud- Pudding i år. Deretter setter vi på julemusikk og setter frem alt av julegodter. I år har 4-åringen lært bokstavene såpass at han kan lese opp julegavene, så da deler nok han ut gavene og så åpner vi èn og èn. Minstejenta blir nok lagt mellom 19.00 og 20.00, mens vårt B-menneske av en sønn får være oppe så lenge han vil og da blir nok klokka nærmere midnatt. Vi skal sove hos mine foreldre så da får vi sove litt frempå 1.dag og blir vekket til julefrokost i ti-tiden. Gleder meg!
Gjest Supperådet Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 Glemte at julenissen selvsagt kommer tilbake på julaften for å takke for grøten og overlevere gaver til de snille barn. Det er nok pappa som blir årets nisse:)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 Står opp (bombe, hehe..) og spiser deilig frokost sammen med levende lys over alt og uleusikk i bakgrunnen. Alle i ført pysj eller koseklær. Så får barna åpne kalender og evt har nissen lagt en liten gave under treet til dem som de får åpne. Nissen er her veldig flink og gir ting som kan underholde de søte små en stund. Som f.eks puslespill, spill eller tegnesaker, perler el. Så slår vi på tv og får med oss litt koselige julefilmer. Kl 11.00 sitter jeg, og de barna som gidder, lenket fast i sofaen og ser på Tre nøtter til Askepott. Den er hellig, og ikke noe får ødelege Askepotten min, hehe... Når den går lager mannen grøt (og jeg må hjelpe pg peele mandelen, for det får han aldri til), dekker på osv, og så spiser vi julegrøt med mandel i når Askepott er ferdig. Den som får mandelen (og vi jukser faktisk ikke, ingen vet hvem som får den fordi en av os voksne gjemmer den i en tallerken nede i grøten, og den andre kommer innetterpå og tar på sukker og kanel og bærer inn på bordet, så da vet ingen hvor mandelen er). Den som finner mandelen får en stor sjokoladenisse, de som ikke finner får en liten en som trøst. Etter grøten går vi gjerne ut litt for å få litt frisk luft og få ut energi. I 14-15-tiden er det klart for Mikke Mus som ringer inn julen, og da dusjer og steller vi oss og kler oss om litt sånn innimellom etterpå. Så er det å pakke seg ut i bilen og kjøre dit vi skal, i år til svigers, og der venter det deilig pinnekjøtt med tilbehør. Middagen og desserten inntas avbrutt av sånn ca ti-tusen spørsmål fra spente barn som lurer på når vi skal åpne gaver. Så rydder vi av etter maten og barna får i oppgave å legge gaver under juletreet. Når alt er ryddet av og alle gavene på plass, går vi noen runder rundt treet. Og så åpner vi gaver etterpå. Minste først, og så nest minste osv. Etter noen sånne rudner sklir det litt ut og barna åpner litt mer i hytt og gevær. Så følger noen koselige timer der ungene leker med ting de har fått, voksne drikker kaffe (vel, ikke jeg), setter frem julekaker osv. De minste barna sovner ett eller annet sted og blir bært i seng og til slutt kjører vi hjem og legger oss. (nestre år håper jeg på å være hjemme på julaften, men blir jo mye samme opplegget bare at vi må lage middagen hjemme + dekke bordet og sånt). Åååå, gleder meg!!!!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå