Nagilimia Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Viste du at: Når en arbeidstaker er gravid, plikter arbeidsgiver å sørge for at arbeidstakeren ikke blir utsatt for skadelig påvirkning, ved å sørge for nødvendig tilrettelegging, eventuelt omplassering, jf. Arbeidsmiljølovens §§ 4-1, 4-2 og 4-6 og Forskrift om forplantningsskader og arbeidsmiljø, §§ 9, 10, 11 og 12. Dersom omplassering er umulig, skal arbeidsgiver dokumentere dette skriftlig, jf. forskriftens § 12.4. Arbeidstaker vil da få svangerskapspenger i stede for sykepenger. Arbeidsmiljøforhold som kan være uheldige for den gravide kvinnen, og i blant også for barnet: * Langvarig arbeid i stående stilling * Arbeid som innebærer tunge løft og fysisk tungt arbeid * Vibrasjon/risting * Arbeid som krever god balanse, smidighet eller raskhet (stillaser, leidere) * Arbeid ved høye temperaturer * Arbeid med risiko for surstoffmangel * Ubekvem arbeidstid, skiftarbeid og nattarbeid * Lange arbeidsreiser * Arbeid uten adgang til hvilepauser Jeg har akkurat gått over på svangerskapspenger i stede for sykepenger pga. bekkenløsning. Jeg vet at de lærde stides, men som nevnt i en annen tråd jeg skrev mener jordmor-tjenesten i min kommune at bekkenløsning er uheldig for den gravide og indiderkte på babyen. Hvis det er fare for at bekkenløsningen blir værre ved å være på jobb, søkes det svangerskapspenger. Noen ganger 100% andre ganger gradert utifra hva den gravide mener den kan klare uten at plagene blir værre. Det er jo slik at ved ekstrem bekkenløsning oppstår det ofte flere komplikasjoner under fødsel pga begrensende mulighet for fødestillinger. DERFOR svangerskapspenger ved bekkenløsning, istede for sykepenger. Skjemaet for tilrettelgging som jordmor/lege hjelper en med å fylle ut, har en rute der arbeidsgiver krysser av hvis de ikke kan tilrettelegge. Det skjemaet leverer man nav og man får svangerskapspenger i stede. Så det er sagt strides de lærde om dette, men nav vil aldri overprøve en jordmor/lege sin avgjørelse. Uansett om jeg har rett eller ikke er det ihvertfall ikke skadelig å sjekke det ut.
Nea og juniors mamma Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Om søknaden godkjennes hos nav er det jo bra for deg da svangerskapspenger gir bedre feriepengegrunnlag og du fremdeles kan bruke egenmelding ved siden av Det gjelder ikke ved sykemelding, men det vet du sikkert. Her hadde bekkenløsning imidlertid ikke gått gjennom navs nåløye da det er plager som strengt tatt ikke går ut over barnet i magen. Da hadde mange kvinner i så fall fått beskjed om strengt sengeleie til barnet var ute. At det er uheldig for den gravide er det ingen tvil om, kan også føre til masse problemer etter graviditet, men igjen ikke farlig for barnet og omtales som sykdom/plager hos mor. Her fra navs side: "Svangerskapspenger Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel * arbeid med kjemiske stoffer * fysisk slitsomt arbeid * arbeid med stressbelastning * psykososial forhold Hvis du kan redusere arbeidstiden, og fortsatt være i jobb, kan du få graderte svangerskapspenger. Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger" Uansett, kan bare komme med min grunn til svangerskapspenger og det er lange, mange og sterke kynnere pga av arbeidssituasjon (sykepleier) som beviselig kan føre til for tidlig fødsel, altså fare for fosteret. Det begynte tidlig hos meg denne gangen og har vært så ille at magen har vært vond på slutten av dagen. Lykke til i hvertfall, hvile og ro trenger du uansett om du får det via sv.penger eller sykemelding
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå