Gå til innhold

Hvorfor vasker hun ikke barnets ører?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg vasker ikke sønnens ører. Det tyter ut med gul guffe, og jeg synst synd på han. Guttene er 2år og det faller store gule klumper ut av øret hans. Kan ikke forstå at hun ikke vasker ørene.

Han er ellers ren og pen. Hun bader han og kler han i rene klær hver dag. Det er bare dette med ørene. Det er ikke litt ørevoks det er snakk om heller - det er mye. Så mye at jeg vil påstå at det er "skadelig".

Det er helt tette der inne. Synst det er veldig rart at ingen andre har sagt noe til henne om dette. Men de tenker vel som meg. Jeg har jo ingenting med det. Jeg vet 100% at han ikke har noe øreproblemer. Dette går på hygiene.

Hva kan jeg si til henne uten å være frekk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har iallefall fått beskjed av legen om å aldri fjerne ørevoks...

Skrevet

Har du? Den var ny for meg. Har jo barn selv og aldri hørt noe slikt.

Men kanskje venninnen min har fått samme beskjed som deg. Men her er det snakk om mye ørevoks altså - ikke litt gult.

Det ligger i hele øret...man kan vel vaske ute i øret. Det lukter jo.

Vel, vel...kanskje jeg bare ikke har peiling, og skal la det ligge.

H.I.

Skrevet

Jeg hadde nå sagt ifra jeg da. At det ligger helt ut i øret.

Skrevet

jeg har også fått beskjed om å aldri bruke noe form for kutips eller lignenede i øret til barnet..

men det ene barnet mitt har mye TØRR ørevoks, og jeg har fått beskjed at jeg skal drøppe litt olje i øre hans hver kveld og spyle forsiktig med dusjen i øret når han bader.. da skal det falle ut av seg selv sa legen.

Uten om dette skulle jeg ikke gjøre noe.

Men jeg hater å se ørevoks, så jeg fjerner det jeg ser uansett... men det er altså feil...

Skrevet

Man skal ikke drive å pirke langt inn i øret med q-tips, MEN når ungen dusjer/bader så blir han våt. Da tar man pekefingeren sin i håndkleet og tørker rundt/bak øret, samt inn i øret.

Fingeren er såpass stor at den ikke gjør skade, men øret blir rent og fint (og det indre øret er urørt og "trygt").

Skrevet

Man skal ikke bruker q-tips og slik inn i øregangen for det er farlig. For barnog voksne.

Men vanlig sunn hygiene er da strengt tatt normalt. jeg hadde sagt ifra eller tatt en "spansk en" feks når de er på besøk en dag så sier du til ditt eget barn, Nei nå hadde du visst mye gørr i det ene øret, vi må vaske det bort!!! HInthint liksom :P

Skrevet

Fordi hun har oppdaget at unger uansett ikke hører etter? ;o)

Syns venninner kan spørre, jeg. Det er ikke frekt, det er å vise at man bryr seg om dem.

Skrevet

Det trenger ikke bety at hun ikke vasker ørene.

Min sønn var gul i ørene hele tiden.. Det kom dagen etter vask. Tok det opp me helsesøster, og hun sa at det kom at høy produksjon av ørevoks!

Skrevet

Hva er farlig med å stikke qtipsen langt inn i øret på voksne? Jeg gjør det hver dag, fordi det klør så inni helvette laangt inn i øret... sliti med det i to år nå.. Er det ikke bra??

Skrevet

Det ytre øret vasker jeg morgen og kveld på mine to gutter, akkurat som jeg vasker bla ansiktet deres hver morgen og kveld. Ser jeg løs ørevoks ytterst i øret i løpet av dagen, så fjerner jeg det da, akkurat som jeg tørker bort snørr under nesa i løpet av dagen. Det er normal hygiene å ta bort ørevoks hver dag selvom man ikke skal bruke q-tips (grunnen til det er at det dytter ørevoksen lengre inn i øret så det kan samle seg i en klump der).

Skrevet

Mitt tantebarn har dren i begge ører. Dette pga kronisk øreverk, noe som har medført enorm sekresjon og pussdannelse.

Både før og etter hun fikk dren har det vært mye ørevoks som "tyter" ut av øreåpningen. Dette skal få lov til å komme ut av seg selv sier spesialistene på Rikshospitalet.

De samme spesialistene sa også - noe fleipete - at alt som er mindre enn en albue skal ikke inn i øregangen.

Avslutningsvis vil jeg si at "ingen rører" ørene til tantebarnet mitt. På grunn av alle smertene hun har hatt er hun ekstremt var på dette. Hun skriker opp ved den minste antydning til at noen skal se på, herunder ta på, ørene hennes...

Skrevet

Hvis du klør mye inni øregangene kan det tyde på eksem..mamma "sleit" med det i årevis før hun sa noe til legen. Hun fikk da noe øredråper,og vips ikke mer kløe :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...