Gå til innhold

23 mnd og kan lese.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han kan (nesten) alle bokstavene og leser enkle ord på 5-6 bokstaver. Hva gjør jeg med det? Oppmuntrer til mer lesing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man oppmuntrer jo barna til det de viser interesse for. Ikke noe press, naturligvis, men ja?

Gjest To små gull♥
Skrevet

Oi det virker som du har et meget begavet barn. Tror knapt jeg har hørt om noen som kan lese så tidlig. Jeg ville nok tatt kontakt med helsestasjon, evt noen som kan dette slik at du kan få noen tips og råd til hvordan oppmuntre og gi barnet ditt utfordringer.

Det er ikke bare bare å være så flink, var selv meget flink som barn, hele barneskolen var kjedelig. Fikk ikke nok utfordringer. Jeg var ferdig med mine bøker mange måneder før skolen var slutt. Og dette fikk jeg kjeft for. Ingen lærere så meg og hva jeg trengte. Heldigvis var mamma flink til å motiverere meg og har ikke peilig på hvor mange mattebøker hun kjøpte til meg i løpet av de årene. For meg dabbet hele interessen for å lære av etter mange år på skolen hvor jeg ikke fikk utfordringer. Fremdeles litt irritert for det den dag i dag. Hadde noen "sett" meg og hvilke behov jeg hadde, ville jeg nok ikke mistet motivasjonen og lysten til å lære.

Nå vil jo tiden fremover vise om barnet ditt er begavet, men syntes virkelig du burde støtte opp om denne interessen men uten å legge press på barnet. La 2 åringen få styre selv hvor mye h*n vil lese.

Skrevet

Ja, i barnehagen sier de at han ligger langt foran de andre barna. Tusen takk for gode svar. Jeg skal forsøke å oppmuntre og gi utfordringer. Og kanskje også snakke med noen som kan dette bedre enn meg. :) Vi legger ikke press på ham, men han drar frem den ene boka etter den andre. :)

Skrevet

Ja, jeg ville oppmuntret, så lenge han synes det er gøy! :) Og om det skulle vise seg at han er begavet i skolealder, så sett deg inn i rettighetene dere har om tilpasset opplæring, så han får de utfordringene han trenger! :D

Hilsen lektor og pedagog.

Skrevet

Hei!

Vi har en jente som alltid har tatt ting lett og vært tidlig ute. Ikke så tidlig som din da, men;)

Hun lærte seg plutselig å lese, stave og skrive rett før hun ble 4 år. Hs har siden hun gikk i barnehagen vært litt på at de skulle gi henne utfordringer i barnehagen og når hun nå skulle begynne på skolen ville hs på skolen at vi skulle ha et møte sammen med lærerne.

Jeg sa da at jeg selv kunne snakke med lærerne. Det gjorde jeg og vi ble enige om at hun skulle få litt ekstra lekser.

Nå som hun har gått på skolen litt så ser vi jo at det å ha et "begavet" barn ikke er bare, bare..

Jeg har på en måte prøvd å bremse henne litt slik at hun ikke skulle kjede seg på skolen... Ser jo nå at det var helt feil av meg!

Hun kjedet seg på skolen likevel og resultatet var en trist innesluttet jente som ble utrolig frustrert!

Det tok hun selvfølgelig ut hjemme så vi gikk lenge og lurte på hva som "feilte" henne..

Nå har vi endelig funnet ut at jenta faktisk slet på skolen for hun måtte jo sitte pent og "følge" med, men hun fikk jo ingen mulighet til å vokse, lære eller hevde seg:(

Hun datt også ut av det sosiale da hun følte seg anderledes samtidig som hun ikke kunne sette ord på dette selv.

Jeg har nå hatt flere samtaler med hs og læreren hennes og vi har blitt enige om at hun nå etter jul skal få andre bøker enn 1.klassepensum (som hun alt kan) og læreren skal gi henne individuell opplæring i norsk og matte hvertfall.

Jeg ser jo nå som vi har tatt tak i problemet at jenta vår har blitt en helt annen!

Hun vokser og blomstrer som bare det når hun kan sitte med oppgaver som hun faktisk må jobbe litt med og komme å vies oss etterpå.

Hun er kjempestolt og jeg ser at vi begynner å få en jente med mye bedre selvtilitt:)

Så la han fortsette å lære dere! Det er kjempeviktig for disse barna at de også får utvikle seg i sitt tempo:)

Nå er dett jo lenge til han skal begynne på skolen, men det er lurt å være forbredt på disse utfordringene hvis dette viser seg å forsette!

Individuell opplæring er kjempeviktig, men ikke alle lærere er like flinke desverre og da er det opp til oss foreldre å kommunisere godt med lærerne slik at barna får et godt tilpasset opplegg:)

Skrevet

Snupp er noen mnd eldre enn det og ser nå ut til å ha knekt lesekoden.

Du behøver antagelig ikke oppmuntre i det hele tatt, men det er fint å legge til rette for at han leser selv!

Skrevet

Jøss trodde ikke det var mulig å lese sååå tidlig jeg. Dere har nok noen glupe barn gitt:-))

Skrevet

Wow, imponerende. Min er like gammel, men kan tenke meg til at det er leeenge til hun kan lese.

Skrevet

KJEMPE IMPONERT!!! Sønnen her i heimen er snart 6 år, og han har ikke knekt lesekoden enda.

Skrevet

Så lenge barnet selv synes det er gøy å holde på, er det vel bare å oppmuntre :)

Har selv ei jente på snart 2.5 som kunne alle bokstavene før hun var 2 år, som nå kan alle tallene og alle fargene, som snakker i 7-8 ordssetninger, som kan opp mot 30 sanger osv. Hun har perioder der hun har interesse for ulike ting - nå for tiden er det fargene som er det store. Da holder vi på mye med dette, da hun selv VIL lære. Dersom hun ikke viser interesse, maser vi heller ikke. Vet ikke om hun er mye foran sine jevnaldrende, men skal høre litt med barnehagen hva de mener og om bør få ekstra utfordringer.

Skrevet

Det er godt å se at det er flere av oss med unger som har litt hastverk med å få med seg alt her i verden!

Generelt er vel erfaringen fra folk jeg kjenner at dette går i rykk og napp og godt kan stoppe opp.

Jeg tror det er bra å svare grundig og nøyaktig på alt det de små spør om og vil og så går det nok litt i bølger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...