Gå til innhold

Feil med halv skatt i Desember!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjente først at jeg ble liksom litt provosert, så tenkte jeg at han har faktisk helt rett, og jeg er helt enig med denne karen.

http://www.na24.no/article3047159.ece

Det burde ikke vært lovpålagt med halv skatt, det burde vært frivillig, og hver enkelt burde ringe skatteetaten og fikse det. På denne måten vil man få ned kjøpegalskapen før jul.

Det er altså ikke snakk om at de trygdede og andre med dårligeere økonomi enn den vanlige arbeidstaker skal miste muligheten til halv skatt før jul, men at man må avtale dette selv.

Hva tenker dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det hadde blitt veldig mye rot og feil hvis de skulle hatt det sånn, men er forsåvidt enig i det.

Skrevet

Selv om jeg får halv skatt i desember så er det ikke slik at jeg hokus-pokus får noe kjøpegalskap over meg. Synst det er en privatsak hva penger skal brukes på også. Er det galskap å bruke noen ekstra kroner i desember når man har spart penger de 11 andre mnd.?

Frivillig med halv skatt? Hvem vil vel ikke ha det?

Skrevet

Jeg tror at det kan være lurt at loven består. Man trenger bare tilbringe en ukes tid her inne i november/desember, eller på sommeren, for å forstå hvorfor. Mange mennekser lever fra måned til måned. De enten evner ikke, eller har ikke mulighet til å spare. Fr dem som ikke evner det, så klarer de ikke tenke langsiktig, de bruker de pengene de har der og da. Og de vet helelr ikke at det finnes hjelp for den type problemer. Dette er jo en sak for barnløse og single, men det vil gå utover barn og partner om disse menneskene da ikke har penger til juemat/gaver osv, eller ferie, når den tid kommer. Med tvungen halv skatt og feripenger-ordningen,s å tvinges disse menneskene til å "spare" seg opp nok penger til å ha litt ekstra disse to gangene i året.

Resten av oss tar vel heller ikke skade av det. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så reiser majoriteten av oss på ferie om sommeren og majoriteten av oss feirer jul og er en del av gaveutvekslingskulturen. Det er da vi bruker, og trenger, ekstra penger.

Skrevet

Tror også det vil bli en del rot. Men samboer har halv skatt i november han. Jeg for min del kunne tenke meg halv skatt i februar/mars når alle regninger kommer. Kunne betalt 1 % eller hva det blir mindre hele året selvsagt men det hadde ikke merkes så godt som halv skatt mnd. Synes den er deilig.

Skrevet

Jeg er på trygdeytelser, og må ærligtalt si at jeg ikke merker noe særlig til halv skatt i desember. Rett og slett fordi ytelsene er så lave, og skatten deretter. Vi har vel ikke halv skatt, men er uten trekk. Det er bare deler av ytelsene som er skattbarn inntekt, og andre er tilleggsytelser som man ikke merker dette med skatten på. Så det er nok ikke for de trygda først og fremst denne ordningen med halv skatt/null trekk i desember.

Når jeg har jobbet har jeg vært tilfreds med ordningen om halv skatt i desember, man vet at ordningen er sånn, og har man orden i økonomien, kan man fint ta ut ekstra lønn resten av året fra en buffer konto, og kompensere for det ved å sette innpå denne "gevinsten" andre liker å få i desember.

Det er helt greit at systemet er sånn, man bare planlegger rundt det. Vi har grei økonomi som familie, og vi vir ikke av alle "skattepengene" som kommer i desember, og vi sliter ikke resten av året fordi det trekkes ekstra skatt. Synest det er greit samme hvordan det gjøres nettopp fordi vi har det greit.

Skrevet

Det er da frivillig? Har hendt at jeg har funnet ut at jeg har betalt for lite skatt ila og året. Har bare ringt lønningskonoret og bedt de trekke meg fult i desember også. Helt greit at ordningen er slik at man får det automatisk og at de som ikke vil ha det slik ordner det selv. Poenget med loven er sikkert at bedriften ikke skal kunne nekte deg halv skatt tenker jeg... (har ikke lest linken)

Skrevet

For meg som går på sykepenger, merker jeg veldig godt at jeg får halv skatt. Hvis ikke hadde ikke barnet mitt fått noen julegave.

Skrevet

Om man fjerner denne ordningen, burde man vel også fjerne null skatt i juni samt feriepenger.

Skrevet

Alt dette ville jo bare bety at skatten ble tilsvarende lavere resten av året. Det ville m.a.o. ikke påvirke folks forbruk i det hele tatt.

Skrevet

Jeg tenker at det er opp til hver enkelt om man vil være med på kjøpkarusellen eller ikke og at det ikke er opp til skatteetaten å oppdra oss til å bruke mindre penger og spare mer.

Om du ikke liker halv skatt så setter du de ekstra pengene inn på en sparekonto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...