Gå til innhold

Hjelp, prosentregning av lønn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og kalkulerer strømregningen min og den ser ut til å bli skyhøy!

Så har jeg regnet ut at jeg jobber for ca 22000 og har et skattetrekk på 36%... Kan det da stemme at jeg skal ha utbetalt ca 14000???

Får helt panik her nå, for halve det er jo antatt strømregning...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

22000 * 0,36 = utbetaling

Alle som har fullført barneskolen vet da dette.

Skrevet

Jeg fullførte, men tydligvis ikke med glans... Da er det bare å spare nå for å få råd til strømregningen neste måned... Takk for svar..

Hi

Skrevet

Har du satt skattetrekket på 36 % eller er det en Bi-jobb du har?

Skrevet

Jeg vil tippe du har tabell og ikke prosenttrekk, tabellen tar høyde for marginalskatteprosent på månedslønnen din, og er ikke 36%

Skrevet

Ja, jeg har tabeltrekk.. men der står det jo at jeg har 36% ( dvs jeg har forstått det som at det er det som er skattetrekket) Hva er marginalskatteprosent?

(mens jeg har noen blonde øyeblikk her... )

Skrevet

Haha, tuller du? Du kan ikke drive å lære fra deg ting du ikke har peiling på.

Regn sammen selv du så ser du hvor feil du tar, hvis du klarer...

Skrevet

Har du tabelltrekk, så står det bak på skattekortet hvor mye som skal trekkes. Gjetter på at de 36 % er de du skal trekke for overtid / ekstra jobber..

Skrevet

Oi, beklager så meget, selvfølgelig skulle det stått at det var skattetrekket hun kom frem til da. Men sånn blir det bare når det egentlig bryr meg midt i ræva. Uff å huff, tenke seg til... å skrive feil! Oioioi... grusomme greier

Skrevet

På en vanlig månedslønnet jobb trekkes det etter tabelltrekket, dersom du ikke har bedt om noe annet.

På annet trekkes det etter prosent. Hos oss trekker vi ekstraarbeid og overtid med skatteprosent, fordi prosentsatsen ofte er littegrann høyere.

Men nå er tabell 7100 som er den vanligste tabellen litt kjip egentlig, på en månedslønn på 22000 er skattetrekket på mer enn 36%, nærmere bestemt kr 6373,-

Skrevet

Margianlskatten er den skatteprosenten man stort sett ender opp med å betale, totaltsett på en årslønn.

Den kjenner man gjerne ikke før ligningen fremlegges.

På en inntekt på 360 000 er den vel 34,8% for i fjor tror jeg, men det er mulig jeg husker feil.

Skrevet

Ok, da forstå jeg hvorfor det sto 36% og det stemmer med overtid og ekstra hos meg..

Jeg har tabeltrekk 7200 og må snart sette meg inn i hva det egentlig er,siden det er arbeidsgiver som har gitt meg det og jeg ikke har bedt om det. Eneste fordelen er at i år så skal jeg få igjen endel på skatten lenge etter at strømregningen er betalt...

Skrevet

Tabell 7200 vil si at du har tabell for skatteklasse 2, ingen fradrag uten personfradrag og minstefradrag og ingen tillegg. Arbeidsgiver kan ikke gi deg noe som helst, skattekortet får du av skatteetaten. Dersom arbeidsgiver får det elektronisk skal du uansett levere papirkopien. Du skal ha del 2 og del 3 selv, slik at du ser grunnlaget for utskriving av skattekortet. Alltid greit å vite litt selv om disse tingene;)

Skrevet

Tabell 7200 gir trekk på kr 4326 på 22 000.

Skrevet

Arbeidsgiver har gitt meg tabeltrekk, selv om jeg har påpekt at jeg har et annet skattekort med MYE mindre trekk. Kanskje jeg burde ta en telefon til skatteetaten i morgen for å finne ut hva jeg de vet om saken og om jeg går på en smell allikevel...

Jeg skiftet avdeling innen samme bedrift og skattekortet mitt fulgte ikke med. Derfor fikk jeg tabeltrekk for å ikke trekke meg 50% antar jeg siden jeg ikke har hørt noe om det.

Har påpekt at jeg har et annet skattekort som jeg ville at de skulle bruke, men ikke noe har skjedd. Jobber ikke under en helt stårlende ledelse, men det er jo en jobb...

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke fritt velge å gi deg et tabelltrekk. Det må jo komme fra et eller annet sted (Skatteetaten)

Hvis du har et annet skattekort med mye mindre trekk, hva er så trekket på det?

Skrevet

Jeg har faktisk et skattekort med 5% trekk og det er det eneste jeg har.. Begynte ikke å jobbe før i august i år og hadde ikke regnet med å tjene mer enn 100 000, derfor ble jeg anbefalt det av skatteetaten.

Jeg har tjent litt mer, fordi jeg har fått meg fast jobb i en annen avdeling, noe jeg ikke hadde store troen på..

Jeg skal ta en telefon til skatteetaten imorgen for å høre hva som skjer. Jeg har gledet meg i fire måneder til å få igjen penger på skatten og vil gjerne kunne glede meg vidre over det.

Jeg har ikke noe som tilsier at jeg skal ha tabeltrekk 7200, men på hver lønnslipp siden september står det at jeg skatter på tabel 7200.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...