Gå til innhold

Hva er tryggest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fremovervendt i besafe izi combi bilstol, eller beltestol?

Gutten min blir 4 år nå, å har nettopp bikket 15 kg.

Bare mener å huske at besafe ikke kom så godt ut i tester fremovervendt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derom strides de lærde.

5-punktssele framovervendt gir større belastning på nakken ved kræsj, i beltestol blir det mindre belastning på nakken, men litt større fare for å "skli ut av selen" ved kræsj.

Vi velger bakovervendt så lenge som mulig og deretter beltestol med god belteføring, og strammar beltet godt.

Skrevet

Er de over 15 kg skal de uansett bruke bilens belter.

Så jeg hadde da gått for en Britax KidFix beltestol.

Skrevet

Hadde gått for en beltestol med iso fix fester.

Britax KidFix er supert, men det finnes et par andre gode alternativer.

Skrevet

Har kikket litt på det Britax KidFix setet. Hvilke andre gode alternativer er det da? Vet om et som heter cyber ettellerannet. Men barnas hus har ikke det tror jeg.

Saken er at jeg har ikke bil lengere, så de gangene vi skal ut å kjøre så er det en bil med isofix, mens den andre bilen vi sitter på med ikke har dette. Kan jeg bruke et sete med isofix i en bil uten dette systemet? For da vil jeg gå for isofixfester.

Takk for svarene!

Skrevet

Ja, KidFix kan brukes uten festene også. man bare vipper inn den festeordningen, og setet fungerer akkurat som en vanlig beltestol.

Lurer på om ikke Recaro også har et sete med iso fix fester i denne klassen.

Skrevet

Til nå har jeg bare sjekket litt ut på nett. Får stikke til butikkene som har barneseter i nærheten å sjekke ut hva de har. Men har en følelse av at mange av forhandlerene ikke er så veldig oppdatert på hva som er bra og ikke? Følte det hvertfall sånn når jeg kikket på sete nr. 2. Får ta med meg et par navn med gode testresultater å kikke, samt prøve.

Takk igjen for svar! Så bra at isofix kan brukes uansett =D

Skrevet

Nei.

Sete nr.3 burde være lettest mulig- et slikt kombisete er for tungt til de største barna og ikke anbefalt.

Kan ikke se for meg noen barn på 8-9-10 år sitte godt i et slikt sete heller?

Husk at det skal faktisk brukes så lenge og da har de jo ingen god støtte/ beskyttelse ved hodet på et slikt sete..

Skrevet

Nei det er sant..

Da får jeg finne en god beltestol :o)

Takk!

Skrevet

Det er tryggere med 5 punktsele forover, enn et sete nummer 3, dvs et med bilens egne seler. Det finnes videoer av dette på youtube.com

Du kan bruke forovervendt sete med fempunktsele til barnet er 18 kg.

Bakovervendt er sikreste alternativ, men jeg antar det ikke er et alternativ. Kan barnet sitte forovervent i besafe sete kan det også sitte bakovervendt. Besafe setene er temmelg små, og de er lette å åpne selv for barna.

Skrevet

Jeg har brukt det bakovervendt frem til nå. Men nå har jeg solgt bilen, å kommer ikke til å kjøre så mye. Men når vi først skal sitte på med noen så blir det veldig mye å dra med seg dette store setet, å alt som skal til for å feste det bakovervendt. Derfor har jeg besluttet å snu han på de få bilturene vi skal ta.

Besafe kom jo godt ut i testen bakovervendt, men mener å huske at det ikke gjelder når man snur setet? Derfor jeg lurer på om vi skal over til sete nr. 3. Han er jo straks 4, samt over 15 kg.

Men jeg har sendt spm. til trygg trafikk. Så skal se hva de svarer først.

Takk for tilbakemeldingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...