Gå til innhold

Med 50% SM,jobbe 3,75 timer eller 50% arbeidsmengde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen min har delt arbeidet mitt opp i 50%,og mener at nå når jeg er 50% sykemeldt skal jeg yte 100% innenfor min arbeidsmengde og må gjerne bruke hele dagen om jeg vil.

Mens jeg mener at når man er 50% SM går det på timer,ikke mengde.

Har bekkenløsning og jobber med renhold,det er ikke en god kombinasjon =(

Noen som vet hva som faktisk er lov?

Jeg prøver å google,men finner ingenting om akkurat det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går på timer (eller dager.) du skal ikke være på jobb hele dagen og gjøre 50% arbeid.

Skrevet

Søk på IA på nettet, så får du fram noe som heter Inkluderende arbeidsliv. Så spør du din arbeidsgiver om dere har denne ordningen. Det er en super ordning faktisk, selv om mange sikkert heller ville sitte hjemme og sture i sofaen med sykemelding..

I et inkluderende arbeidsliv skal du kunne være på jobb hele dager, men redusere arbeidsmengde. Du skal altså være på jobb like lenge som før, men unngå de arbeidsoppgaver som ikke passe deg og din situasjon. Du sykemeldes ikke i timer, men %! ;)

Skrevet

De gangene jeg har vært 50% sykemeldt så har jeg delt opp f.eks slik:

*2 fulle dager ene uka, 3 fulle dager uken etter

* jobbe 50% hver dag, dvs 3t og 45 minutter hver dag. Hvis man velger å ta lunsj i tillegg må man jo bli der ekstra.

* jobbe 2 1/2 dag i løpet av en uke

Skrevet

Det går på antall timer, ja. Det skal jo også føres opp på egenerklæringsskjemaet til NAV...

Skrevet

Det skal du selv bestemme. Klarer du 100% tempo halvparten av dagen, så gjør du det. Jobber halvparten så effektivt så er du på jobb hele dagen og gjør halvparten av jobben.

Det er egentlig arbeidsmengden som er 50%, men det er du det skal legge tilrette for.

Jeg synes desverre det er synd du er sykemeldt. Man har krav på tilrettelegging når man er gravid, men mange sykemelder seg i stede... Det er ikke riktig. Jordmødrer hjelper deg med å fylle ut skjeamet: Tilrettelegging og omplassering p.g.a. graviditet. Synes det er synd mange går sykemeldte, man er jo ikke syk, man er jo bare gravid.

Se mer info på arbeidstilsynet sine sider: arbeidstilsynet.no trykk på gravid

Skrevet

Ang. man er jo ikke syk, man er jo bare gravid, så vil jeg bare informere om at mange av svangerskapssymtomene/plagene i like stor grad som SYKDOM i seg selv kan gjøre det svært vanskelig å klare en arbeidsdag. Klart mye kan tilrettelegges fra jobbens side, men ikke alt, og har man kraftig bekkenløysning, eller ekstrem svangerskapskvalme så er ikke det alltid forenelig med jobb uansett om det er tilrettelagt eller ei. Mange skjønner ikke hvor dårlig enkelte gravide faktisk kan bli, og å få den "gravide er ikke syke" leksa hele tiden etter seg er ikke gøy, når man faktisk er langt dårligere som gravid, og på UKESVIS enn man kan være med vanlig omgangssyke. Hvem drar på jobb om de kaster opp alt de får i seg, om enhver bevegelse gjør at de må spy? hehh? hvem kan jobbe om man har så vont i rygg og ben at man ikke kan bevege seg? at man ikke kan gå på do selv uten hjelp og ikke klarer å snu seg selv i senga? Ja, mulig dette synes som ytterpunkter for mange, men jeg har selv opplevd begge disse tingene, og jeg kjemper daglig imot påstander om at jeg som BARE gravid må kunne gjøre alt jeg gjorde før selv om jeg ikke får i meg næring i det hele tatt og er så slapp at det er tungt å holde øynene oppe. ahh...så fikk jeg tømt ut litt frustrasjon her da, og godt var jo det. Heldigvis er jeg litt bedre på kveldene, og kan innimellom klare å holde på litt mat om jeg er heldig, så da fikk jeg nok energi til en utblåsning. nå er jeg sliten og skal legge meg! natta!

Skrevet

Signerer knoll(07) og tott(08)+julibaby.

Alle de "graviditet er ikke en sykdom" innleggene på disse sidene får meg virkelig til å lure. Det er helt utrolig hvor mye energi noen bruker på å irritere seg over hva andre gjør. Jeg skjønner ikke at de har verken tid eller ork til det. Jeg har mer enn nok med meg selv, om jeg ikke skulle bekymre meg over hva alle andre gjør. Gravide eller ikke.

Jeg jobber 100 prosent og er kjempeglad for at jeg er såpass i form at jeg kan det. Satser på at det holder seg sånn ut svangerskapet. Føler meg veldig heldig, for jeg vet hva mange gravide sliter med.

Folk får lytte til kroppen sin, det er langt viktigere enn å høre på meningene til enkelte som har vært heldige med sine svangerskap.

Lykke til HI, håper alt ordner seg!

Skrevet

Jeg var 50% sykemeldt to mnd før jeg nå er 80% sm siste 2 1/2 ukene før permisjon. Jeg jobba da 5 halve dager fordi det passet bra for arbgiver og funka greit for meg. Jobba noen dager til lunsj, andre dager fra lunsj og ut dagen.

Skrevet

Viktig med utblåsning, og jeg har selv vært sykemeldt pga ekstrem svangerskaps kvalme, så er helt enig med deg :)

Men synes det er viktig å dersom man klarer å være litt på jobb, at det er skal LEGGES TILRETTE. Altfor mange blir sykemeldt pga kvalme/bekkenløsning, men dersom man kan få tilrettelagt arbeidsmengde/type, så hadde man unngått dette.

Hvis dere i det hele tatt ser på arbeidstilsynet sine sider kan slike tilrettelegginger være at man kan komme senere, få flere pauser osv. Kan ikke arbeodsplassen tilrettelegge så skal man ha svangerskapspenger.

Skrevet

Ser det er flere som har piggene ut.., og jeg selv er svært engasjert at i debatten. Så jeg forklarte meg sikkert dårlig for jeg blir jo regelrett missforstått! Jeg har selv vært sykemeldt pga ekstrem svangerskapskvalme, og da er man så klart syk. Jeg er også en av de som blir forbanna når jeg hører at graviditet ikke er en sykdom. MEN det er altfor lite kunskap der ute om svangerskapspenger vs sykepenger.

Siden HI har arbeidskapasitet 50% og er vaskehjelp synes jeg hun skulle blitt omplassert til andre oppgaver, istede for sykemelding.

Kan ikke arbeidsgiver omplassere (tilrettelegge), så skal hun få svangerskapspenger og ikke sykepenger. Man kan få svangerskapspenger gradert også.

Det er jo desverre bare vi som taper på å få sykepenger. Man vil jo ikke tenke at det værst tenkelige kan skje, men er man sykemeldt feks 6 mnd av svangerskapet. Man brekker benet etter babyen er født, så har man "brukt opp" 6 mnd av sykemeldingstiden som er et år. Det

vil man jo ikke hvis man går på svangerskapspenger i stede.

Mange henger seg opp i at svangerskapspenger KUN er hvis arbeidssituasjonen medfører risiko for skade på fosteret. Dette er litt missvisende, da det også er slik at man får disse pengene hvis arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge. Det er verken arbeidsplassen eller arbeidsplassen sin skyld at man er gravid.

Arbeidstilsynet mener at gravide SKAL ha tilrettelagt jobbsituasjon fordi et svangerskap medfører "skavanker" i større eller mindre grad:

Arbeidsmiljøforhold som kan være uheldige for den gravide kvinnen, og i blant også for barnet:

* Langvarig arbeid i stående stilling

* Arbeid som innebærer tunge løft og fysisk tungt arbeid

* Vibrasjon/risting

* Arbeid som krever god balanse, smidighet eller raskhet (stillaser, leidere)

* Arbeid ved høye temperaturer

* Arbeid med risiko for surstoffmangel

* Ubekvem arbeidstid, skiftarbeid og nattarbeid

* Lange arbeidsreiser

* Arbeid uten adgang til hvilepauser

Skjemaet for tilrettelgging som jordmor/lege hjelper en med å fylle ut, har en rute der arbeidsgiver krysser av hvis de ikke kan tilrettelegge. Det skjemaet leverer man nav og man får svangerskapspenger i stede.

Så det er sagt strides de lærde om dette, men nav vil aldri overprøve en jordmor/lege sin avgjørelse. Jordmor-tjenesten mener at bekkenløsning er uheldig for den gravide og indiderkte på babyen, og at hvis det er fare for at bekkenløsningen blir værre ved å være på jobb, søkes det svangerskapspenger. Noen ganger 100% andre ganger gradert utifra hva den gravide mener den kan klare uten at plagene blir værre. Det er jo slik at ved ekstrem bekkenløsning oppstår det ofte flere komplikasjoner under fødsel pga begrensende mulighet for fødestillinger. DERFOR svangerskapspenger ved bekkenløsning, istede for sykepenger.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. mange kan jo jobbe litt, men at det rett og slett er arbeidsoppgavene som hindrer dem. Men da er ikke graviditet er ikke en sykdom det riktige å si egentlig...er det som får meg til å bli litt grinete ihvertfall. Men ja, svangerskapspenger kan være et alternativ om det er sånn at arbeidsoppgavene dine kan være til fare for fosteret. Men i dette tilfellet tror jeg ikke svangerskapspenger vil være aktuelt, da det antagelig ikke er til skade for fosteret, men rett og slett mors bekkenproblemer som er problemet.

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

tatt fra nav.no:

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

■arbeid med kjemiske stoffer

■fysisk slitsomt arbeid

■arbeid med stressbelastning

■psykososial forhold

men såklart tilrettelegging skal jo være første skritt på veien før sykemelding så lenge det vil la seg gjøre. Man har mange rettigheter når man har barn i magen, og arbeidsgiver skal møte så langt de kan. Men i noen tilfeller er ikke tilrettelegging en mulighet da man kanskje er såpass sårlig at man blir sengeliggende.

Skrevet

Ser at dette har skapt litt debatt,og det er jo bra.

Min sjef vil ikke lempe på arbeidsmengden,fordi hun mener hun har strukket seg så langt hun kan.

Jeg jobber foresten på Haukeland sykehus og de er en inkluderende arbeidslivs bedrift. + at jeg er innlemmet i det såkalte gravideprosjektet 2010 som vil si at alt skal tilrettelegges så langt som mulig og at jeg har jobb-jordmor som har samtaler med meg,min sjef og oss to sammen for å se hva som kan gjøres hos den gravide renholder i fremtiden osv.

Nå går jeg til behandling hos kiropraktor og manuellterapeut for bekkenlåsning og smerter i rygg/korsrygg og bekkenløsning i tillegg,så går nå sykemeldt 75% fra idag av siden det tilsynelatende ikke er mulig å tilrettelegge mer enn det som er gjort.

Blir litt oppgitt for jeg ønsker jo å være med i arbeidslivet lenge enda,er tross alt bare 15 uker på vei =(

Men føler også at jeg må ta hensyn til min egen helse siden jeg tross alt har to barn hjemme som trenger mammaen sin :)

Hilsen fra

HI

Skrevet

jeg var på kurs i forrige uke, og der lærte vi at 50% kan gå på mengde eller tid, så i utgangspunktet er ikke det sjefen din sier galt. Men det betyr jo ikke at dette nødvendigvis at dette er den løsningen som er best for deg og din restarbeidsevne.

Skrevet

Gosj , her ble det mye svar du ikke trengte... men det jeg ville si var at arbeidsgiveren min også har den samme regelen, tror det er en regel som inngår i IA bedrifter. At du bare skal yte 50% arbeidskraft, men at du kan/skal være der hele dagen... dvs... vaske i halve tempo av det du pleier, eller gjøre halvparten av jobben...

Hos oss fungerer dette VELDIG dårlig, for det nytter ikke å jobbe i 50% fart, så da er alternativet å sykemelde seg 100% og heller være i aktiv sykemelding.. syns det er litt håpløst

Man kan jo ikke være på jobben og SE at ting hoper seg opp overalt, fordi man selv "bare yter" 50%... man føler seg jo som en sinke og går bare i veien...

Håper dere finner en løsning hos dere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...