Gå til innhold

Noen med lavt stoffskifte?


LilleS

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed om lavt stoffskifte for ca 2 mnd siden og skal på sjekk for å se om jeg har riktig dose i morgen. Hvis jeg har regnet riktig så jeg er 7 uker på vei, men dette får jeg vel også svar på i morgen..

 

Er det noen andre som har erfaringer med lavt stoffskifte og graviditet? Har prøvd å finne info på nett, men er lite om tema..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei.

 

Ser det er lenge siden du skrev dette innlegget men svarer nå fordet.

 

Selv har jeg lavt stoffkifte og nettopp funnet ut at jeg er gravid Så i morgen den dag skal jeg øke medisindosen min med 50%, og dette er veldig viktig da man går gravid.

 

Jeg har desverre hatt veldig dårlig erfaring med leger der jeg har vært underdosert i flere år og blitt dårligere og dårligere, har nå byttet lege og økt medisindosen over lang tid så selv om jeg har et stykke til å gå før jeg er bra så er jeg i hvertfall myyyye bedre.

 

Så ble jeg gravid da, ikke helt planlagt men spiren er ikke uønsket. Har to barn fra før på snart 14 og 9 år, har hatt to SA, som jeg etterhvert som jeg har lest masse om lavt stoffskifte vet kommer av det. Derfor er jeg litt reservert denne gangen men håper på det beste, jeg har jo gått på en større dose nå enn tidligere og jeg vet også at jeg er nødt til å øke dosen med 50 - 100% i svangerskapet for at babyen skal ha det best mulig.

 

Tillitten til leger er dessverre dårlig men jeg er på et forum der det er mange andre i min situasjon og der har jeg lært veldig mye om sykdommen.

 

Håper alt er bra med deg og at du lar høre fra deg:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Jeg har også lavt stoffskifte, og er gravid i 13. uke. Det virker som at de legene jeg går hos vet veldig lite om graviditet og stoffskifte. Jeg har ikke hørt noe om økning av dosen, selv om jeg vet at dette kan bli aktuelt. Hvor har du fått denne infoen fra? Og hvilket annet forum er du på? Kunne gjerne tenkt meg å delta der og lære litt mer.

 

Håper det går bra med graviditeten din :)

 

Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Gammel tråd dette, fikk den opp da jeg søkte på "lavt stoffskifte".

Lurer på om andre er i samme situasjon og kan fortelle litt om hvordan de blir/har blitt fulgt opp i svangerskapet og lurer også på hvordan det har gått med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tilfeldig at jeg snappet opp denne tråden. Har lavt stoffskifte å er nå straks i uke 27. Det går bare fint med barnet og meg. På vanlig UL var alt fint med barnet :)

 

Jeg får veldig tett oppfølging av stoffskiftet. Er super glad for at mine leger jeg har hatt de siste har forstått og skjønt at dette er en alvorlig sykdom. Gikk på 175mg levaxin før graviditet, var hos legen i ca uke 8-9 å ble da økte legen dosen med 50mg = 225mg levaxin. Var glad for at min søster pusha på at jeg skulle dra til legen, hadde lenge følt meg energiløs og hatt hjerteklapp men tenkte ikke at det kunne være stoffskifte da verdiene har vært stabile i flere år nå. Tar prøver en gang i mnd hos jordmor, en blodprøve skal taes hver 4. uke i graviditet (normalt ved økning er det jo 6 uker). Har nå gått ned 25mg levaxin da verdien var litt for høy. 

Ellers bruker jeg tran med multivitamin hver dag, har jo skjønt vi kan mangle litt jern å slikt ved stoffskifte. Og kalsiumtabletter da jeg er horribel dårlig på å drikke melk :)

 

Hvordan går det med deg? Noe plaget eller alt fint? Får du god oppfølging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Heisan! Ser dette er en eldre tråd, men jeg vil gjerne skrive litt her om mine erfaringer i håp om at andre skal ha nytte av det :)

 

Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte da jeg var 30 år. Da hadde jeg og mannen min prøvd å bli gravide med flere prøverør uten hell. Vi skiftet da til en privat klinikk og det første de sjekket var stoffskiftet var utrolig lavt! Jeg ble satt på levaxin straks, og vi prøvde igjen med nytt forsøk ca 6 mnd etterpå uten hell.

 

Så har du mistanke om problemer med stoffskiftet, så få det sjekket straks! ubehandlet stoffskifte kan føre til spontanabort og kan gi barnet utviklingshemming. Derfor er det så viktig å bli godt fulgt opp under svangerskapet!

 

Med en gang du blir gravid, skal du kontakte fastlegen din med en gang, for å sjekke status på FT4 og TSH verdier. Det anbefales å øke dosen med levaxin gradvis underveis. Hvis din fastlege ikke kan så mye om lavt stoffskifte og graviditet, så skal du be om henvisning til endokrinolog eller til poliklinikk for gravide.

 

Det finnes dessverre lite informasjon til gravide med lavt stoffskifte. Det finnes for tiden to foreninger for oss som har stoffskifte sykdommer, dere kan ta kontakt med http://www.stoffskifte.org/  og et forum http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/index.php

 

Etter siste mislykkede forsøk, tok jeg kontakt med en homøpraktiker som hjalp meg med å stabilisere hormonbalansen, rense ut og fikk hjelp med kosthold og kosttilskudd. Etter den behandlingen ble jeg spontant gravid, men mistet dessverre få uker før termin pga blodpropp i morkaken :(

 

Men vi fikk siden to barn til. Et med ivf og et naturlig gravid :) Og nå er jeg naturlig gravid igjen - ikke planlagt, men gleder meg veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...