Gå til innhold

Uttak av permisjon, 100% eller 80%


ida j08+baby mars11

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og mannen min vurderer frem og tilbake om vi skal søke om 100% dekningsgrad på uttak av permisjon og så tilbake i jobb, eller om vi skal søke om full dekningsgrad men ta ut antall uker som tilsvarer 80 % (da uten lønn) + ferie, har hørt at det er mer lønnsomt økonomisk. Har også telt uker i forhold til barnehagestart og kommer frem til 1.aug 2012 hvis vi tar ut ferie hver for oss (med forutsetning av at babyen kommer til termin da). Første mann begynte i barnehage 10mnd, syns det var greit å begynne å jobbe, men de er veldig små da.

Noen som har bestemt seg eller har erfaring med det?

Når må man søke til NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia,

vi tar som sist (fikk jente sommeren 2006) 54 uker permisjon med 80% lønn. Fungerte veldig greit sist, og økonomisk i kr og øre utbetalt per mnd utgjør det ikke så mye... 44 uker er litt knapt syntes jeg. Og så har man jo alltids muligheten til å ta en del av "slutten" av permisjonen som tidskonto, det gjorde vi de siste 6 mnd forrige gang.

Tror det er viktig at dere velger det som passer best for dere. Ingen familier eller barn er like. Vår første datter startet i bhg 13 mnd gammel, og var mer enn klar, trygg liten tulle, men man vet jo aldri. Hun gikk sammen med 3 andre, litt eldre barn av 2006, som skrek og hadde angst nesten hele 1 året i bhg... De var IKKE klar til å begynne da de startet. Vi regner med at vår nr 2 - gutt mars 2011 - starter i bhg august 2012, så han blir nesten 1,5 før han starter... Regner med det blir uproblematisk, men vi vet jo ikke...

 

NAV må søkes minimum 1 mnd før termin, men med den saksbehandlingstiden de opererer med nå, anbefaler jeg å søke minimum 8 uker før termin. Selv skal jeg sende inn nå i desember, så er jeg sikker på at alt går ok. Plutselig har de spm til søknad og da får de nye 6 uker behandlingstid.... Husk på at du ikke kan søke før du har attest fra lege om at du er mer enn 26 uker på vei og at du har levende barn i magen (ja, det er slik det er formulert på navs hjemmeside!!)

Hilsen M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar 100% lønn + ferie og omsorgspermisjon uten lønn slik at det tilsvarer 56 uker som blir tilsvarende 80 %. Dette sparer vi ca en månedslønn på. Det hører da med til regnestykket at mannen min tar ut ca 4 mnd. Han tar alle som foreldrepermisjon. Han får også dekket fra arbeidsgiver det som han tjener utover 6G. Jeg tjener mindre enn ham og vi taper derfor mindre på at jeg tar den delen som blir ulønnet. Rent praktisk krever dette litt dispilin da vi må legge av penger til den perioden jeg ikke har lønn, men de kronen ekstra vi tjener totalt kommer godt med dersom vi ikke får barnehageplass med en gang. regnestykket faller nok ikke like godt ut for alle som for oss, men det er verdt å regne på det. de fleste vil tjene på det, men hvor mye kan variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker å gjøre noe lignende som hun over her. Tar nok 100% . Deretter tar jeg noen måneder uten lønn før han tar sin del (jeg fortsatt perm.). Jeg jobber bare 50 % dette året, så det utgjør ikke så mye for meg. Mannen min tjener mye mer enn meg, så de to månedene han skal være hjemme, så kommer vi nok til å merke det godt hvis han har bare 80% utbetalt.

Satser på å være hjemme til høsten 2012 - da er minstemann nesten 1 1/2 år.

Skal snakke med NAV i morgen, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting å være obs på. Ved forrige barn tok vi 100 prosent og ulønnet permisjon til vi fikk bh plass. Det som skjedde var at jeg ble syk i perioden jeg hadde ulønnet permisjon og da har du ingen rettigheter. Så da jeg skulle begynne og jobbe igjen ble jeg sykemeldt, og da har du ikke tjent opp sykepengerettigheter!!! Så vær obs på uforutsette ting som kan skje. Denne gang tar vi 80 prosent og er føre var. Selv om jeg aldri kan tro at jeg kan bli syk igjen på den måten!!! Bank i bordet.

 

Lykke til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun over skriver er det viktig å være klar over at man ikke har sykelønnsrettigheter etter ulønnet permisjon. Så selvom man som regel får mer utbetalt ved 100% og så ta ulønnet permisjon så lengden blir tilsvarende 80%, kan dette bli veldig dyrt dersom man skulle bli syk når man begynner å jobbe igjen. Jeg tror det er mange som ikke vet om dette. Jeg var ikke klart over det før jeg så det tilfeldig for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...