Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 - Blir babyen alltid badet etter et ks? Ser de fleste skriver at de ikke fikk se babyen før han/hun var nyvasket og påkledd. Er jo litt kjipt å gå glipp av det første badet. Jenta mi ble ikke badet før vi gjorde det selv da vi kom hjem. Det var vaginal fødsel. Hun var helt ren og fin så vi badet henne da hun først var 5 dager. - Er det noen her som har slitt med spinalhodepine etter ks? Fikk nemlig det selv etter fødselen og vil ikke ha det igjen! - Får man selv velge hvilken bedøvelse man skal ta? Narkose eller lokal. Takk for svar:)
Anonym' Skrevet 14. desember 2010 #2 Skrevet 14. desember 2010 Du kan avtale på forhånd at du ikke vil at barnet skal tas vekk fra deg (dersom alt går som planlagt, selvsagt) - slik at du får beholde barnet på brystet som etter normal fødsel mens de syr og ordner etterpå. Barnet vårt ble ikke badet etterpå, bare stelt og kledd på etter en stund. Vi ba om det selv dagen etter inngrepet, tror jeg (husker ikke helt hvilken dag det var...). Jeg hadde planlagt KS med spinalbedøvelse. Narkose er vel så vidt jeg vet forbeholdt haste- og katastrofekeisersnitt, mens planlagt i utganspunktet gjennomføres med spinalbedøvelse (livet og ned). Lykke til!
varuna Skrevet 14. desember 2010 #3 Skrevet 14. desember 2010 jeg har tatt keisersnitt med begge mine to barn. første mann for snart 6 år siden ble badet rett etterpå sammen med barnefaren.andre mann for snart 3 år siden ble ikke badet før jeg kunne være med på det etter et par dager. vi ba ikke om noen av delene tror dette er litt forskjellig fra sykehus til sykehus og det går sikkert ann å spørre om de kan vente med det til du kan om du ønsker. med begge mine fikk jeg se babyen kun en kort tid før jordmor og barnefar gikk avsted for å måle/veie også fikk babyen ligge på barnefar sitt bryst.det er ikke så lett å få dette til på deg selv pga du har forheng som henger over brystet så du ikke skal se selve oprasjonen (du skal jo sys sammen igjen)også er du kobla til en haug med aparater og ledninger i øst og vest. så den stunden går man glipp av men pappaen får den og det bør man sette pris på. jeg hadde ikke spinalhodepine etter noen av mine.men man mister ofte mye blod og blir fryktelig slapp etterpå. hvis man virkelig ikke vil være tilstede tror jeg nok du kan få narkose.men jeg vil virkelig råde deg til å våge å være våken.selv om det ikke blir som en vanlig fødsel er man iallefall tilstede og får høre første skriket og se babyen med en gang.jeg angrer ikke på at jeg våget å være tilstede,det høres skumlere ut enn det er! og spinal bedøvelsen er ikke så vond som mange sier jeg skal ha mitt 3 ks til våren og er ikke i tvil om at jeg vil være tilstede om jeg kan istede for å ligge i narkose. også vil jeg si at dag 2 er fæl etter ks.så går det fremover. lykke til
Nagilimia Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Vår gutt ble ikke badet. Jeg gav også beskjed til jordmor at jeg ville ha mest mulig kontakt med babyen hvis jeg var i form til det. Derfor ble det mest mulig likt som en vanlig fødsel. Jeg fikk se han i 2 sek akkurat i det han kom ut av magen, var forberedt på det, men han var bare borte i max 2min. Fikk han oppå brystet mitt. Litt sidelengs pga forhenget, men der lå han i 10-15 min. Babyen og pappan gikk så opp på barsel og jeg fikk beskjed at så fort jeg var ferdigsydd, og når jeg var på trillet på oppvåkninga / overvåkninga så skulle de ringe barsel og si at de skulle komme ned. Det ble vel kanskje 20 min å vente. På oppvåkninga fikk amme han 10 min på hvert bryst (de hadde fortsatt ikke badet og kledd han, bare veid og tørket han). Så ble vi alle fraktet til barsel. Jeg hadde bare lokal bedøvelse og det er jo overlykkelig for. Det blir liksom litt som en fødsel. Det er nok bare narkose dersom det virkelig er fare for ditt eller barnets liv. Får du spinalhodepine og ikke paracet hjelper så kan anestesi gjøre noe så den forsvinner.
Nagilimia Skrevet 14. desember 2010 #5 Skrevet 14. desember 2010 Jeg skrev foresten et fødebrev både i forhold til vanlig fødsel og til keisersnitt. Kanskje du skal gjøre det hvis du har noen ønsker... Ønskebrev hvis keisersnitt: Jeg vil unngå narkose, hvis det er mulig. Noen prater med meg mye om det som skal skje evt. holde meg oppdatert i etterkant. Ta vare på og inkludere pappan. Sette inn kateteret etter spinalbedøvelsen. Jeg vil ha babyen opp på brystet til meg hvis mulig rett etter han blir hentet ut, uansett så fort som mulig. Pappan vil passe på om jeg er litt redusert. Babyen ikke blir badet eller målt/veid, bare tørket av før vi får være sammen. Babyen og pappan kan være sammen med meg mens jeg ligger på oppvåkninga Hvis jeg ikke kan være våken, vil jeg at babyen skal ligge hud mot hud med pappan. Dersom jeg skulle bli adskilt fra barnet mitt etter fødselen ønsker jeg kontinuerlig oppdateringer på hva som skjer. Forrige gang jeg var på sykehus (med magesmerter) ble jeg liggende alene uten å få noen informasjon. Disse timene var mye vondere enn de fysiske smertene. Å bli glemt er ingen god følelse! Jeg vet det er mulig å få en fantastisk fødselopplevelse selv med keisersnitt. Håper dere gjør det som står i deres makt for å få til dette
AO3 Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 - bading: Vet ikke. Men generelt tror jeg man må bare bite i seg at det er endel "første gang"-ting man ikke får med seg... Det måtte i alle fall jeg. Det er en del av prisen man må betale.......... - JA, jeg fikk spinalhodepine (etter akutt ks). Det var jævlig. - Nei, du får ikke velge bedøvelse. Det er svært sjelden at man velger narkose ved planlagte ks - da skal det spesielle medisinske hensyn til, evt at spinalbedøvelsen ikke fungerer som den skal, slik at man MÅ bruke narkose. Narkose medfører betydelig større risiko for den fødende enn spinal/epiduralbedøvelse, og det haster også med å få barnet ut, slik at det skal bli minst mulig påvirket av narkosen. Hvis du er bekymret for dette med spinalhodepine... Og det forstår jeg godt, i tilfelle, for det er jeg også... Så nevnte gynekologen at det gikk an å be om å få epidural i stedet for spinal, da dette gir mindre sjanse for spinalhodepine. Spinalbedøvelse brukes for det meste fordi det går raskere. Kvelden før ks skal jeg snakke med anestesisykepleier ang dette, men jeg kommer til å la valget om spinal/epidural være opp til anestesilegen, uansett. Det aller viktigste for meg er at bedøvelsen fungerer så bra som mulig under selve operasjonen, men jeg skal helt klart ta opp frykten min for en ny runde med spinalhodepine, for det vil jeg IKKE ha igjen!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2010 Takk for svar alle sammen:) Vi bestemte oss for en god stund siden å skrive ønskebrev alikevel om det blir ks. Var fine de punktene ovenfor her. Skal tenke på det med epidural eller spinalbedøvelse. Jeg fikk jo den jævlige hodepinen etter epidural sist så kanskje det er verdt å bare prøve spinalbedøvelse denne gangen. Sist så hjalp det ikke med paralgin forte engang så da måtte jeg bare ha den jævla hodepinen da. Var det verste etter forrige fødsel. Så intense smerter!
Musemora Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Hei Man får ikke velge selv om man vil ha narkose eller spina.l Narkose brukes som regel bare til katastrofesectio og en veldig sjelden gang hvis feks spinalen ikke virker skikkelig ( har ikke opplevd det ennå, er anestesispl ). Spinalhodepine er en sjelden komplikasjon, men det finnes smertestillende som hjelper. Epidural blir som regel bare brukt hvis kvinnen har fødeepidura,l men må ta sectio underveis ( som ikke haster veldig ). De aller, aller fleste får barnet opp til seg og får hilse på det. Ofte venter de 10-15 minutter før de tar med barnet opp til barsel. Ser at en har skrevet at man ofte mister mye blod under sectio, men det stemmer ikke. De fleste blør lite ( kanskje 100-200 ml ) og det vil du ikke merke etterpå. De fleste har jo mere smerter etter sectio enn etter vaginal fødsel, men du vil få sterke smertestillende medikamenter de første dagene. Lykke til og kos deg m nurket etterhvert
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 14. desember 2010 Blodtap er jeg ikke redd for da jeg mistet 1,5 l med blod under forrige fødsel og var i superform to dager etterpå Vil helst være våken under snittet men så syns jeg det er ganske skremmende også. Det er jo en operasjon liksom.
bitthen Skrevet 14. desember 2010 #10 Skrevet 14. desember 2010 Jeg hadde hasteks da, men fikk spinalbedøvelse. Babyen min ble ikke vasket, men måtte i kuvøse. Jeg fikk se babyen da han ble født. Fikk ikke se han før jeg klare klure meg opp i en rullestol på kvelden samme kveld og rulle meg inn til barnestua. Jeg fikk spinalhodepine, var helt grusomt. Men fikk etter hvert slik blodpatch i ryggen og da ble hodet bra Var forferdelig da det stod på. Du får helt sikkert velge bedøvelse. Men jeg hadde valgt spinal igjen på tross av hodepinen
AO3 Skrevet 14. desember 2010 #11 Skrevet 14. desember 2010 Ja, skulle du få spinalhodepine, så be om blood patch! Ikke la deg avspise med paralgin forte eller - som jeg fikk - voltaren og koffein (i tillegg til de vanlige smertestillende man får etter ks). Blood patch skal visstnok stoppe smertene etter bare noen minutter, ellers vil man slite med spinalhodepinen i ca en uke...... IKKE verdt det!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. desember 2010 Ja har lært at jeg må kreve. Måtte jo kreve å få ks også så. Gruer meg veldig denne gangen altså. Med så kraftig bekkenløsning og antageligvis at pappa'n ikke får være der første natta. Skal ha ks på en fredag og kunne gjerne tenkt meg å ha han der til lørdag. Sist gang gadd ikke jordmødrene å stikke innom rommet og offet seg hver gang jeg ringte på de. Og babyen ville de IKKE ta for at jeg skulle få sove litt. Nei, de skulle tvinge meg til å amme hele tiden for det var løsninga på alt mente de. Var helt jævlig å gå rundt med en baby i armene og nesten besvime pga blodtapet. Og siden jeg måtte dele rom med ei anna ei måtte jeg gå ut i gangen hver gang babyen gråt. GIkk glipp av måltider pga jeg ikke fikk hjelp. Blir nok litt annerledes denne gangen men gruer meg skikkelig til barseltiden på sykehuset..
a'Nöel Skrevet 15. desember 2010 #14 Skrevet 15. desember 2010 Jeg hadde ikke noe valg, og fikk spinalbedøvelse. Synes det var en herlig ting jeg!hehe:) Ikke vondt å få inn nåla, litt ubehagelig å kjenne at følelsen i beina forsvinner, men hellu, var så greit så datteren min ble ikke vasket, kun tørket av. Fikk henne på brystet rett etterpå, men så måtte mann og barn ut mens jeg ble sydd sammen. Så gikk det laaaang tid før jeg fikk se dem igjen Vet ikke helt hvor lang tid det tok, men neste gang vil jeg si at det ikke skal drøye så lenge før jeg får se dem igjen! Det var meningen jeg liksom skulle "sove" litt etter operasjonne. Det kunne de bare glemme. hvem kan sove når en vet at en har fått et lite nurk som venter på å treffe mammaen sin..
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #15 Skrevet 16. desember 2010 Føyer til et spørsmål til jeg: Hva skjer med pappa'n første natta? Han får vel ikke være der? Kjenner jeg blir superstressa av å ikke ha han der pga forrige barsel opphold.
a'Nöel Skrevet 16. desember 2010 #16 Skrevet 16. desember 2010 Mannen min fikk ikke være der første natta, men det var pga lite plass på avd akkurat da. Dagen etter og dagen etter der igjen, var han hos oss Var jo litt klønete at han ikke var det første natta, i og med at det var da det var verst liksom, men sånn var det nå bare...
Vilhaentil! Skrevet 16. desember 2010 #17 Skrevet 16. desember 2010 Jeg fikk spinalhodepine av epidural av meget alvorlig grad sist fødsel, jeg lå som ett slakt i flere mnd. uten mulighet til å ta meg av sønnen min. Er blitt varig syk av det og har fått tilkjent pasientskadeerstatning. Uansett, noen er mer utsatt for spinalhodepine en andre, så det er nok stor mulighet for at du får det denne gang også. Så må du nesten vurdere om det er verdt det eller om du foretrekker narkose. Jeg har fått beskjed av anestesilegene at jeg ikke kan få epidural eller spinalbedøvelse, vil ikke ha det heller.. Når det gjelder å kreve bloodpatch (virket ikke på meg) vil man alltid vente å se om ikke man blir bedre innen rimlig tid av seg selv, da det er veldig stor risiko for farlige infeksjoner ved å sette bloodpatch. Så det er ikke sånn at man kan kreve bloodpatch en dag eller 2 etter fødsel, dette bestemmer anestesilegene og de vil som regel vente en liten uke for å se om du kommer deg av deg selv. Lykke til med valget ditt, vanskelig avveining du har foran deg!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #18 Skrevet 16. desember 2010 Hva er dette bloodpatch greiene egentlig?
Vilhaentil! Skrevet 16. desember 2010 #19 Skrevet 16. desember 2010 De tar litt blod fra deg og setter inn i epiduralrommet i ryggmargen. Man tror at spinalhodepine kommer av at man stikker feil og lager en lekkasje i epiduralrommet, og at man får hodepine når man ikke ligger flatt fordi væske da vil sive ut av epiduralrommet. Legene håper da at blodet man setter inn vil legge seg i "hullet", koagulere og dermed tette hullet og stanse lekkasjen. Det er visstnok veldig effektivt (man blir frisk som ved ett trylleslag) når det funker, og det gjør det visstnok ganske ofte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå