Gå til innhold

Noen som har erfaringer å dele i forhold til vekstestimering..? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på UL i slutten av uken pga stort barn og noen andre komplikasjoner forrige svangerskap, er da 34 uker ca. Regner med at det da blir vekstestimering. Lurer bare på om noen av dere andre har erfaringer å dele fra dette? Om dere ev. var på UL rundt ca uke 34, ble dere anbefalt flere UL for å følge utviklingen videre? Stemte estimeringen sånn noenlunde? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :)

Har ikke mye erfaring med vekst estimering, men jeg var på UL kontroll 1 dag over termin med første mann. Fikk da et vekst estimat på ca 4,3kg.

Han ble født 5 dager senere og var 3540g :)

Har en kollega som har opplevd det motsatte.

De trodde hun hadde nedsatt morkake funksjon. Hun fikk vekst estimat på 1,8 kg og ut kom en jente på 2,9 kg :)

vet ikke om du ble noe klokere :)

Skrevet

haha, nei, vekstestimering har aldri stemt hos meg. Det kommer jo helt an på hvem som sitter ved UL apparatet. Og der er det store forskjeller. Se på det som SF mål.

De mente at jeg kom til å få et monsterbarn forrige svangerskap, og begynte å røle om igangsetting allerede fra uke 35. De mente bebissen skulle bli opp under 5 kg.

Hun kom ut, til termin, og var 3600 g. Akkurat passelig.

Så, hos meg og mine bekjente har aldri vekstestimering stemt.

Men for all del; de har nok sikkert andre faktorer de vurderer også.

Skrevet

Jeg er på vekstestimering hver fjerde uke fra uke 24 i alle svangerskap. Enkeltestimeringer har tatt til dels veldig feil. Gutten vår ble spådd til å være alt fra 3,5 til 5 kg ved termin, men var altså 4,1 da han ble født en uke før. Likevel har vekstestimeringene sett under ett, jeg hadde jo 5-6 til sammen, hatt mye mer rett enn å bare se på SF-mål (mitt var helt gjennomsnittlig hele veien). Man må jo huske på at selv fostre kan vokse litt i rykk og napp og at det er en viss feilmargin på UL så en enkeltmåling sier i grunnen ikke veldig mye om fødselsvekt.

Skrevet

med førstemann fikk jeg ved ul uke 35 vite at denne lille jenta kom til å veie ganske nøyaktig 3500 ved termin, hun kom noen dager før men veide 3490. ganske presis vil jeg si.

Andremann fikk jeg vite ville være litt i overkant av 3500 og hun var 3640 da hun kom (også noen dager før termin)

Så mine har stemt ganske bra, men tror det er litt tilfeldig som flere her skriver:-)

Skrevet

Med førstemann var estimeringen 4 kg ved termin i uke 34, gutten kom i uke 38 (til menstermin) og var 4kg Sf lå 2cm over rødestreken men morkaken var 1100g mot ca 800g som er vanlig og jeg hadde ca 2liter fostervann.

Har ikke fått vekstestimering denne gangen men skal til ekstra sykehusktr 6.1 da blir det ul så vi får se hva estimatet blir. Sf følger den rødestreken denne gangen.

Det er veldig varierende erfaringer med estimeringen ofte blir den høyere enn faktisk vekt. Men ser fra andre her inne at det slår begge veier.

Skrevet

jeg ble estimert til en baby på 3,5 to dager før jeg fødte og ut kom jenta mi, sterkt dehydrert og preget av å ikke få næring på 2,6... så jeg klarer ikke stole på dem når de sier at alt er bra denne gangen....

Skrevet

Inne å titter litt her på 3. tri. jeg, savner sånn å være gravid! :)

Var på ul når jeg var 36+6, da sa de babyen lå rundt 2729 g, og ville legge på seg ca. 700 gram til termin. Når han kom 3 uker og en dag senere var han ikke mer enn 2854 g., så de bommet altså med over en halv kilo :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...