Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har dårlig peiling på dette, så kan dere hjelpe meg? Datteren vår skal få lagt inn dren i ørene, så jeg hadde egentlig søkt om fri for å følge henne. Det fikk jeg. Har jeg rett på lønn den dagen? Jeg jobber på kommunalt sykehjem. Men det som mannen min og jeg ikke klarer å bli enige om, er hvorvidt han har rett på fri med lønn den samme dagen, fordi sønnen vår må til lungespesialist. Vi vil helst ikke flytte timen siden det ikke var noe ledig før i mars. Han har snakket med sjefen sin (jobber i transportbransjen), og sjefen sa at han ikke har rett på fri, og iallefall ikke med lønn. Han må ta hele dagen fri, for sykehuset ligger 3 timer unna. Har han rett på fri, og med lønn i såfall? Jeg trodde han hadde det, men kan jo ta feil...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Jeg jobber selv i kommune (hjemmesykepl) og vi får fri MED lønn til slike ting. Ang mannen din så vet jeg ikke om det er vanlig overalt at man får fri med lønn, men at han har krav på fri til dette- det er sikkert!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Dere kan bruke "sykt barn"-dager,dvs fri med lønn. På NAV sine sider står det at man kan bruke "sykt barn" dager - eller omsorgspenger som de kaller det også når: "barnet trenger oppfølging i form av legebesøk mv selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen."
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 Det kommer an på tariffen deres. Du har rett på velferdspermisjon med lønn inntil 12 dager i året etter visse kriterier, og det å følge barn til sykehus er godt innenfor. Det samme er forresten inngåelse av ekteskap, konfirmasjon av barna, begravelse i nær familie (inntil 3 dager om man må reise), tilvenning i barnehage (inntil 3 dager pr barn), 1 skoledag for barn, egen time med lege/tannlege/spesialist som ikke lar seg gjennomføre på fritiden) og flytting (! - dog bare en dag pr ansettelsesforhold). Han må sjekke tariffen sin på hvorvidt han har rett til lønn den dagen, og ikke ta sjefens ord for god fisk. Ellers mener jeg det går an å bruke sykt barn-dager til dette, om man ikke har rett på velferdspermisjon med lønn..
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 se i arbeidsmijø loven, du kan sikkert søke på nett. mener alle som følger den skal ha rett på perm med lønn for å følge barna sine til lege etc.. lykketil
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 Selvsagt har dere begge krav på fri fra jobben. Sjefen kan ikke nekte pga dere har jo sykt barn dager dere kan og skal bruke under slike omstendigheter. Men du får ikke "lønn" men sykepenger av nav de dagene.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Tror du blander arbeidsmiljøloven (AML) og en tariffavtale. AML er et minstekrav alle arbeidsgivere må forholde seg til, og gir ikke rett til lønnede velferdspermisjoner. De aller fleste arbeidstakere har tariffavtaler i tillegg, med varierende rettigheter på toppen av AML, det er bl a her retten til 5. ferieuke og lønnede velferdspermisjoner kommer inn. Hva man får permisjon for varierer, så en må sjekke permisjonsreglementet/tariffavtalen. Sykt barn-dager er hjemlet i AML, og er noe alle har. Men det krever jo at man ikke har brukt dem opp, og det er jo det mange som har i desember. Det er greit å ta ut lønnet permisjon om man har den rettigheten.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #8 Skrevet 13. desember 2010 Mange har krav på fri med lønn i slike tilfeller. Og dessuten:, Har man 2 barn i barnehage som har fått diverse forkjølelser, øyebetennelser, omgangssyker o.l. har man gjerne brukt opp sykt barn dagene sine.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 Sjefen prøvde seg med den at han ikke hadde rett på fri siden jeg hadde fri den dagen, men jeg har ikke muligheten til å løpe mellom avdelingene på sykehuset. Men jeg visste faktisk ikke at man kunne bruke sykt-barn dager på dette. Vi har ikke brukt noen av dem, og dette er ikke før i januar, men må man gi beskjed i god tid? Virker litt som at han blir nødt til å ringe inn med beskjed om sykt barn samme dagen, hører at han diskuterer veldig med sjefen nå:/ Kommer visst ingen vei... HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #10 Skrevet 13. desember 2010 Neida, han kan gi beskjed på forhånd. Det er jo i alles interresse at man kan planlegge litt. Sjefer vil gjerne gjøre det ubehagelig å ta ut rettighetene sine, for å minske antallet på folk som gjør det. Det er bare å vise til NAVs regler for sykt barn, så er diskusjonen over. Og hans sjef har ikke noe med hva du gjør denne dagen...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 Hei! Jeg kan ikke skryte på meg at jeg vet alt om sykelønn, sykt barn dager etc, men jeg jobber med lønn i en privat bedrift som ikke er underlagt tariffavtale, og vi forholder oss hovedsaklig til AML. I § 12-9. Barns og barnepassers sykdom står det forøvrig: (1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon: a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt, hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn. Så sjefen til mannen din kan ikke argumentere med at du har fri fra din jobb den samme dagen. Det har overhodet ikke noe med saken å gjøre! Forøvrig betaler vi full sykelønn til våre ansatte når de må være borte fra jobben pga av syke unger, legebesøk, tannlegebesøk el.l. for ungene, men jeg vet ikke hvorvidt dette er lovpålagt eller ikke. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå