Gå til innhold

Er du også en av de som tror at....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....kua bare produserer melk uten videre.

Det var en som presterte å si det på jobb i dag. Jeg begynte å knise, men tydeligvis var det flere som trodde det. Jeg er ganske paff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jøss!

Selv snuppa på 2,5 år her i huset vet bedre!

(nei vi bor ikke på gård)

Skrevet

Ja det trodde jeg. Akkurat som høna som legger egg.

Får den melk bare ved kalving? Hvordan overlever da gårder med bare melkekyr?

Fortell, fortell!

Skrevet

De fleste oksekalvene blir sendt til slakteren ganske kjapt. De andre må dem ha på for til de kan bli melkekyr selv.

Skrevet

Hehe :)

Er også mange som ikke vet at Brune høner legger Brune egg og de Hvite legger Hvite!

Skrevet

Du har hørt om tilbud og etterspørsel?

En kvinne kan også produsere melk i flere år- også etter at barnet hennes har blitt stor og flytta ut for den del-, så lenge hun pumper seg.

Melkeproduksjonen hos kyr opprettholdes ved samme prinsipp, de "pumper" kua hver dag for å få henne til å fortsette med melkeproduksjonen. Slutter man med det, vil også kua slutte å produsere melk.

Herregud så uvitende folk er!

Skrevet

Aldri tenkt på det egentlig. Ble en liten aha opplevelse for meg egentlig, er jo ganske logisk da.

Men får kalvene melk fra moren sin da???

Skrevet

Nix, kua blir melket og kalven får melk fra flaske/trau.

Skrevet

Brune kuer gir sjokolademelk og svarte kuer gir moccasjokolademelk!

Skrevet

Haha,trodde du på det ang hønsene??

Kalvene får melk de første dagene,som da er råmelk.Men etter det,går melken til oss..For de som drikker melk da:)

Da får kalvene melk annetsteds fra..

For å holde oppe melkeproduksjonen må kyrene få kalver,da blir de fleste oksene biff,og kvigene blir melkekyr.

Skrevet

Hehehe :)

Du trodde vel ikke jeg tulla med det om fargen på eggene til hønene?

For det er faktisk sånn det er altså! lol

Skrevet

Melk annetsteds fra...

Kalvene får tynn utvannet melk. Nesten som skummet melk.

Mora mi er fra melkegård. Hun har altig kalt skummet melk for kalvedrekk.

Skrevet

Kalvene får råmelk fra kua de første dagene etter fødsel, da pumpes melka fra kua rett opp i et spann. Etter det varierer det faktisk hvordan kalvene får melk, de kan få utvannet melk eller pulver melk, noen gir begge deler, og de største fjøsene gir også en bestemt mengde fra tanken.

Når kua ikke får flere kalver, går hun til slakteriet, da det ikke er mer melk å hente, de må ha kalver regelmessig for å kunne produsere melk, enda de pumpes, så holder de faktisk ikke melken i mange år, slik vi kan gjøre, det eer feil beregnelse fra mennesker.

Hilsen fjøsbonde ;)

Skrevet

Ja den kan du jo dra lengre ut på landet med , eller rettere sagt lengre inn i byen.

Her har vi svarte høner, brune høner og hvite høner og alle eggene er like hvite de. :)

Men man må faktisk ha hane for å få egg da om noen ikke visste det.

Skrevet

men noen kalver får die mora, men da blir de ikke holdt som melkekyr, men som ammekyr. For kjøttproduksjon.

Skrevet

Hele poenget her var jo melkekyr da, ikke amme! trodde det var lett å forstå jeg..

Skrevet

HAHAHA,dette blir jo bedre og bedre:-))

"Må faktisk ha hane for å få egg"

Ja,det må en hane til-om man ønsker at det skal komme en kylling inni det egget.Utenom det,er det ikke behov for hane,hønsene plopper ut egg åkke som:-)

Men duer trenger å -se- en annen due for å klare å ligge egg,det holder lenge med et speil;o)

Skrevet

Ok her var det mye rot lol

Man må IKKE ha hane for å få egg på hønene; men om man derimot vil ha befruktede egg og få kyllinger må man ha hane ;)

Hønene legger i snitt ca et egg pr dag når de er unge, etterhvert som de er blitt et par år gamle halveres fort produksjonen.

Eggproduserende høner på norske gårder slaktes når de er ca 1 - 1,5 år gamle fordi produksjonen da har gått såpass mye ned at de ikke er lønnsomme lenger :( (høna kan lett ha 6-7 fine, produserende år igjen enda vet jeg av egen erfaring).

Disse hønene blir i tillegg ofte kassert ford det heller ikke lønner seg for grossisten å selge slaktet :(

Høna legger egg som samsvarer med fargen på ØRESKJELLET ikke fjærdrakten.

Hønseegg kan være, hvite, brune eller blå/grønne (faktisk)

Kuer produserer melk (som oss) etter de har fått kalv.

produskjonen holder seg greitt i omtrent et år, derfor blir de fleste melkekyr inseminert igjen beregnet at de skal produsere ca en kalv i året (dette varierer litt)

Kalvene får råmelka fra moren helt til melke er klar for å leveres til meieriet (ca 10 dager tror jeg).

Etter dette får de oppblandet tørrmelk som kjøpes på felleskjøpet eller lignende marked for bøndene. Denne tørrmelka kommer i svære sekker og kan fås i både skummet, hel og surmelksutgave ;) Blandes rett og slett med lunkent vann og gis på store tåteflasker først og etterhvert i bøtter.

Skrevet

En bonde jeg kjenner lar alle kyrne bli inseminert omtrent på samme tid, sånn at alle får kalv på høsten. Da kan han melke dem til neste sommer og de kan gå fri ute under slåtten hvor han slipper å jobbe med silo osv og i tillegg melke kyr morgen og kveld.

Kyr må vel få en kalv i året for å opprettholde melkeproduksjonen? DET trodde jeg ;-)

Jeg har forresten en venninne som helt til nylig trodde at skjæra er frua til kråka - veldig morsomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...