Gå til innhold

min karriere som byggmester...

Anbefalte innlegg

Skrevet

var kort:-)

Jeg kjøpte et ferdighus på joker, og tenkte at dette må jeg klare.

Smelter sukker i panna, så langt alt vel. Men så blir det verre. Delene skal jo passe i alle ender, og om endelig det går sånn ca greit så skal jammen taket på også... Og det var ikke lett!

Men det henger nå sammen på et vis...

Så var det melisglasur, det kan jo ikke være så vanskelig. Ehh, jo, det kan det faktisk. Oppskriften sier 1 eggehvite, og 4 dl melis. Og litt sitrondråper, men det hadde ikke jeg, så jeg droppet det.

Men det er jo ikke nok væske til å få blanda ut melisen! Litt melk må til (for å få fin hvit melis har jeg lest) Og melisen ble fin og hvit den. Men den vil jo ikke henge fast i huset! Etter å ha gnidd den inn litt så gikk det til slutt.

Huset ble så fint at:-) Og det ser absolutt hjemmelagd ut:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får prøve på bil i neste år. Det skal jeg. hehe :P

Skrevet

pepperkakebil? E du gal? Nei, satser heller på telt tenker jeg :-)

Skrevet

Haha kanskje det blir en suksess ja :P

Har en bil-gal mann så tenkte jeg skal prøve meg på bil i neste år :)

Skrevet

men i dag ramla det sammen gitt! Lå helt flatt da vi kom hjem... Temperaturen tro?

Skrevet

og nå ser det ut som at bikkja har spist det opp...

Skrevet

men jeg gav ikke opp, og kjøpte et nytt. Ettersom jeg hadde fått litt mer erfaring ble dette mye finere, på tross av at der ikke var noen hele deler i pakka. Jeg hadde jo også erfart at det ikke kunne stå på kjøkkenet, ettersom der blir litt for varmt innimellom.

Det jeg tydeligvis ikke hadde lært var at bikkja var veeeldig glad i pepperkakehus, og finner det uansett hvor jeg setter det. Så hun åt opp det også.

Bikkja har fått ny plass i gangen, der er ikke noe spiselig hun kan få tak i, og jeg lurer på om alle gode ting er tre?

Skrevet

Hehe... Får satse på det :-)

Vi har ikke hund, men 1 åring i klatre-modus, så vi har plassert husene høyt oppe i en bokhylle. Kanskje noe som kan passe for dere også? ;-) Ellers så trenger du ikke mer enn hviten av 1 stort egg + noen dråper sitron altså, men du må piske det i minst 5 min! Lykke til med forsøk nr 3! :-)

Skrevet

i stedet for knekk? Det kan man ha i en sprøytepose da? Høres mye enklere ut... Melis da?

Takk for tips:-)

Skrevet

Nei, altså knekk for å lime. Det går an med royal iceing også, men det er en tålmodighetsprøve, hehe... Må sitte leeeenge å holde delene sammen med dette. Med knekk smørrer man bare masse på og setter sammen og så står det av seg selv på sekunder. Synes jeg. Tenkte på når du pynter. Vi dekker over knekken med iceing og fester på non-stp, seigemenn osv. Og ville absolutt brukt sprøytepose, eller rett og slett bare en liten brødpose og klippet et lite hull i ene hjørnet. Det siste fungerer helt supert :-)

Skrevet

ja, jeg bruker også brødpose :-) Men hva smører du på knekken med? Syns den er stivner før jeg får limt delene sammen jeg... De minste delen kan jeg bare dyppe i panna, men hele huset får ikke plass der.

Skrevet

Bruker stekespaden jeg, men man må være lynkjapp og kun ta en del om gangen. Jeg gjør det slik:

Tar de to langsidene av huset og dypper ene siden på enden på hver av dem i knekk, og setter dem umidelbar fast på utsidene av ene kortveggen. Venter noen sekunder til det har stivnet, og tar opp andre kortsiden. Denne dypper jeg fort på begge sidene og skynder meg å sette den mellom de to langveggene og presser inntil til de har limt seg sammen. Da skal alle veggene stå fint. Så tar jeg ene tak-platen og holder mot huset for å se omtrent hvor den trenger knekk (er jo noen cm innenfor kanten), tar stekespaden og legger fort et lite lag med knekk på oversiden av lanveggen, og så så fort jeg klarer å smøre knekk på sidene på innsiden av taket (to brede remser) og smokker det ned på siden av huset og presser lett på til det siter fast. Så samme med andre takplaten. Så bruker jeg stekespaden til å løfte litt knekk over og ligge på toppen, liksom på/mellom der takplatene møtes. Da skal huset stå noenlunde beint og pent. Pipen limes raskt sammen og settes på ved å dyppe, så den er jo grei. Hele denne prosessen går som regel på 2-3 minutter maks, så det går fort! ;-)

Skrevet

da prøver vi for tredje (og forhåpentligvis siste) gang i morgen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...