Gå til innhold

Strikkehjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har strikket denne lua: http://www.pickles.no/bare-blbr-skjerf-og-luesett/

Strikket den ikke i Pickles-garn, men fant et garn som jeg trodde var omtrent like tykt. (sammenlignet med P-garn jeg hadde liggende). Men lua er blitt så stor!

Noen råd om hva jeg kan gjøre annet enn å rekke den opp igjen?

Hvis jeg vasker den litt hardt vil den vel krympe noe? Lua skal være litt stor, men den er så stor at den detter ned i øynene mine. Vrangborden skulle vært strammere.

Men vil ikke vaske den så hardt at det blir blånisselue heller.. :)

Når jeg holder den litt sammen bak ser den veldig fin ut, men det vil vel se rart ut om jeg "syr den inn" bak?

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lua krymper bare i vask dersom det er ren ull i garnet, dersom det er superwash går det ikke. Hva heter garnet du har brukt?

Vrangborden blir ikke like elastisk nå rdu krymper den, og å sy sammen gir vel en liten "kul" der lua blir dobbel (el. egentlig tredobbel..)

Jeg ville nok startet på nytt, ei lue går fort :)

Hadde vært værre om det var en genser ;)

Skrevet

Takk for svar! Jeg burde jo selvfølgelig sett på garnet. Det heter Alpaka fashion (bogerud), og kan kun håndvaskes.

Da er det bare å rekke opp og begynne på nytt! Men bør jeg bruke tynnere pinner eller gå ned i maskeantall? Pinnestørrelsen på garnet står som 3-4. Men jeg brukte 5 som det er i oppskriften.

Skrevet

Siden du ikke fikk vrangborden så elastisk som den skal være, ville jeg gått ned i pinnestr, kanskje 4 eller 4,5.

Ser at strikkefastheten på garnet som er oppgitt i oppskrifta er 17m på 10cm, garnet du bruker har strikkefasthet 21m på 10cm.

Du kan jo evt prøve 4 på vrangborden og 4,5 på resten av lua?

Men det beste er jo om du strikker en prøvelapp ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...