jordbærsjokolade Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Datteren vår får et lekekjøkken, hun er tre og et halvt og sønnen vår på to vet jeg ikke helt ennå, men det blir en leke. De får ikke kun en leke fordi vi ikke har råd til mer, men fordi jeg ikke har tenkt på at de "bør" få mer. Syntes et lekekjøkken en fin ting og at det holder på en måte. Ikke har vi stor familie heller så de kommer ikke til å få drøssevis av gaver fra andre. Gir de fleste foreldre "alt" barna vil ha til jul?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Vet du, med tanke på hva foreldrene bidrar med resten av året og det faktum at barna er små så har jeg ingen innvendinger mot det du sier. Her er jenta vår på tre meldt på skiskole til nyåret, hun får se drøssevis med teaterforestilinger i året og får selvfølgelig alt hun ellers trenger enten fra oss eller besteforeldrene. Til selve jula slapper vi godt av med gavene og gir henne noe vi ellers ville kjøpt alikevel og kanskje en dukke etc. Det kommer utrolig mye fra folk rundt, og hun merker uansett ingen forskjell, enda:)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 De har da ikke behov for mer så hvorfor skal det være for lite? Her får 2,5 åringen min lekekjøkken og en gave til og 3 åringen får to gaver. har brukt ca. 700kr på hver. De får sikkert lite i forhold tin noen og mer en andre.De får vel 5-6 gaver i tilegg til det fra andre, men begge to blir nok kjempe fornøyd på julafter så det blir nok kjempebra. Alle får gjøre det som de selv ønsker å ha råd til syntes jeg. Om man vil bruke mye og gi mange pakker så er det greit , det betyr ikke nødvendigvis at de barna er mer fornøyd en barn som får lite pakker. Og har man dårlig råd eller ikke ønsker å gi mer en en gave så er vel det greit og, kjøper du noe du vet ungen blir glad for så blir sikkert ungen like fornøyd som den ungen som fikk 10 Og i det store og hele så er det jo ikke pakkene hele jula skal handle om.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 Vår eldste får Mario Kart m/ratt til jul. Kostet 425 kr. Minsten er bare 9 mnd, og får faktisk ingenting av oss i år. Skjønner jo ingenting av det uansett, og er vel omtrent i seng før pakkeåpninga skjer. Hun får det hun trenger enten det er julaften eller ei.. Syns det er fornuftig av dere å gi bare én gave. Altfor mange voksne (og dermed også barn) har et kvalmende fokus på gaver på julaften.. nasty!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 Vi skal gi for 500,- til hver av ungene. Vi har to barn, han har tre barn fra før. Hans unger er dritsure!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 Jeg er som deg, gir ungene en gave hver fra oss foreldre. Synes det holder i massevis og ser ikke poenget med å kjøpe flere bare for å kjøpe. Jeg tipper at mine barn får drøye 10 gaver hver på julaften, så er nok noe mindre enn mange andre - hvertfall av de jeg har observert her inne
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Gavene høres kjempefine ut! Ungene trenger ikke så mange gaver.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #8 Skrevet 13. desember 2010 Jeg synes ikke du gir lite. Nå trenger ikke små barn så mye vel? Lekekjøkken er en stor gave det. Mye for prisen. Vi kjøpte heller ikke for mer enn 4-500 kr da våre var små. Nå har de bikket 10-11 år og kravene er høynet. Kompiser/venninner får ditt og datt, og våre ønsker det samme.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har også tenkt samme tanke om gavene til våre barn.... Har ikke dårlig råd e.l. men de får jo utrolig mye til jul uansett. Tror ikke jentene våre merker om de får 1,2 eller 3 gaver fra mamma og pappa..... Jenta vår på 3 år får langrennski (kr 800) av oss + en liten tilleggsgave fra hver av oss (maleskrin fra meg og lue fra pappaen tror jeg). Hun får dessuten fin kalendergave og julestrømpe. Minstejenta vår får bare små symbolske gaver for hun er liten baby.
jordbærsjokolade Skrevet 13. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2010 Takk for svar dere:) Ja, vi har vel rett, fikk bare et lite stikk av dårlig samvittighet etter å ha lest en haug av laaaange gavelister her inne:) Klart, når barna blir eldre så forandrer jo ting seg, men håper at jeg klarer å holde det innenfor et anstendig nivå når den tiden kommer også!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 Nei, det gjør vi ikke, selv om vi har råd til det. Blir selvsagt en presang under juletreet som vi vet hun blir glad for. Hun får jo det hun trenger i løpet av året uansett. (vi kan nok være litt "sløve" og gi henne sykkel uten at det er bursdag/jul f.eks. forøvrig)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #12 Skrevet 13. desember 2010 Synes ikke dere gir for lite. Jeg fikk en skikkelig ekkel følelse i meg forrige julaften. Så alle de gavene som lå under treet og hvor 3/4 av gavene var til mine barn. De løp frem og hentet gave etter gave, til slutt var de så slitne og lei at de ikke orket å åpne flere, og enda hadde de mange gaver igjen (som ikke ble åpnet før langt ut på dagen 1. juledag). Vi hadde da kun kjøpt 1 gave til de hver da og kanskje brukt 500 kr på de hver. I år er det intet unntak. Minsta på 2,5 år får lekekjøkken til 500 kr, sønnen vår på 4,5 år vet vi ikke hva vi skal kjøpte til enda, men kommer ikke til å bruke mer enn 500 kr. Gruer meg til å se hvor mange pakker de får i år igjen, selv om jeg har prøvd å nevne for noen at barna mine ikke trenger å få en haug med gaver. Hele fokuset på julen og det å kose seg blir litt borte, synes jeg, når det kun blir fokus på dyre gaver/mange gaver osv.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #13 Skrevet 13. desember 2010 Det er ikke gavene barna deres kommer til å huske når de blir voksne! Det er den gode stemningen dere lager!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå