Gå til innhold

Etternavn..


Oda88

Anbefalte innlegg

Hvordan skal dere gjøre det med etternavn?

 

Er ikke gift, og føler dermed at lillegutt bør ha begge etternavna (tenker ikke ta samboers etternavn vis vi gifter oss..)

Men samtidig liker jeg enkle og korte navn, og med begge etternavna blir ikke navnet kort...

Hm, vansklig dette... Hva tenker dere, hva gjør dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Storebror fikk begges etternavn, og det får nok denne også. Vi hadde noen runder med hvilket navn som skulle være etternavn/mellomnavn, og evt bindestrek, da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal lillegutt ha pappen sitt etternavn, vi er samboer men satser på å gifte oss en gang og da tar jeg eventuelt samme etternavn som samboer. Jeg har to etternavn fra før, mellomnavnet er etter min pappa og har lite forhold med den slekten, mellom navnet er også fra det området vi bor i men det er utrolig mange som hetter det, mitt etternavn er fra sørlandet og er et veldig fint etternavn men har ingen tilknyttning til hvor vi bor nå. Samboer sitt etternavn er fra området her og er et veldig fint etternavn. Og min samboer er faktisk min ste-tremenning ( min stefar og svigerfar er søskenbarn, fant vi ut etter vi ble sammen) :P Så derfor føle jeg at jeg har tilknyttning til det etternavnet:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal babyen både mitt og samboers etternavn. Vi er heller ikke gift og synes derfor det er veldig greit å bruke begge navn. Vi kommer til å sette det i slik rekkefølge: Babyens fornavn-samboers etternavn-mitt etternavn

 

Jeg liker også ganske korte navn, derfor har vi valgt ett kort fornavn til babyen:-)

 

Lykke til med avgjørelsen:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke veldig lange navn og har derfor valgt å bruke kun samboers etternavn. Det er helt greit for meg.. =)

 

Vi er ikke gift og jeg har ikke tenkt til å ta hans navn hvis vi blir det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi var veldig uenige i hvilket etternavn som skulle sist. jeg har et sjeldent navn som veldig få heter, mens gubben har et typisk kjedelig sen navn.... han sto på sitt, at han ville ha sitt navn sist, mens jeg ville ha mitt sist. vi endte opp med bindestrek mellom navnene, med mitt først og hans sist, men da MÅ begge brukes :-) så det er jo en mulighet....

men siden du ikke liker lange navn, så var det kanskje et dårlig forslag og.. hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt skal kun ha fars etternavn, synes det er en fin tradisjon.. har kunn min fars etternavn selv, selv om foreldrene mine ikke er sammen, så det føles naturlig... :) liker ikke lange navn! ett fornavn og ett etternavn er nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift, men jeg har ikke tatt hans etternavn, så vi har valgt å bruke begge etternavnene på barna. Mitt etternavn er mellomnavn, og siden det er uten bindestrek kommer det nok til å bli utelatt ofte, eller forkortet til kun en bokstav, men det gjør meg ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn

Her skal gutten kun bære sin fars etternavn, vi er ikke gift. Om vi skule bli gift, så vile jeg ta hans etternavn, uten å bruke noen av de jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får minstemann fars etternavn uten noen av mine navn. Når vi en dag gifter oss vil jeg ta sambos etternavn og beholde mitt mellomnavn som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift, men vi har forskjellig etternavn. Her får gutten bare fars etternavn. Jeg ønsker ikke et alt for langt navn. Så da "gir jeg meg" heller.. Selvom jeg ikke er så veldig fornøyd med det ;)

 

Det er ikke enkelt det der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alle tatt etternavnet mitt:) Jeg hadde 2 barn fra før, og vi ville gjerne at alle skulle ha samme etternavn. Tviler på at eksen vill synes det var greit at barna hans hadde navnet til stefar... Mannen min tok derfor navnet mitt når vi giftet oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift, og kona har tatt mitt etternavn og beholdt sitt eget etternavn som mellomnavn (dvs. ingen bindestrek). Jeg har ikke tatt hennes etternavn som mellomnavn pga. at jeg har to fornavn. Ungen får den samme kombinasjonen som kona – mellomnavn og etternavn – og han får et relativt kort fornavn.

Synes det er fint at han får begges etternavn i navnet sitt, og hvis han synes det blir mye som voksen, så kan han kutte mellomnavnet eller bare bruke initial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i tvil om dette vi også. Blir det for mye med 2 fornavn og 2 etternavn? (1 stavelse + 2 stavelser + 2 stavelser + 2 stavelser).

Vi kommer ikke til å bruke begge fornavna daglig.

 

Jeg har selv fått 4 navn etter vi giftet oss, og jeg bytter litt på hva jeg kutter ut når jeg presenterer meg. Er ikke helt komfortabel med dette, men det er kanskje fordi jeg ikke har vant meg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår fikk 4 navn. Men det varte ikke lenge gitt. Etter vi giftet oss skiftet vi navn så nå har alle mannen sitt. Mitt ble lagt på hylla. Jeg orka heller ikke å ha 4 navn, er nok med 3 syns jeg. Hun var bare halvannet år da vi tok bort et så hun merka ikke noe til det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sniker fra 2,trimester.. jente nr en har både mitt å pappans etternavn..var samboere da..denne gangen har far bestemt at han ikke vil ha noe nytt barn så på denne jenta blir det kun mitt etternavn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift, men har likevel beholdt hvert vårt etternavn. Gutten vår har mannens etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn og det får selvsagt alle de andre barna også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift og jeg har tatt mannens etternavn og tatt bort pikenavnet mitt :)

Synes det er hyggelig at hele familien har samme etternavnet, og mener det holder med ett etternavn, ellers blir det andre ofte bare sløyfet likevel.

 

Både jeg, mannen og sønnen har altså samme etternavn (mannens), og det får også lille i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er sambo og barnet vårt / og neste mann har kun etternavnet til pappa. Vi har begge spesielle navn, men jeg er i mot mellomnavn og lange navn som skal med bare av prinsipp og som aldri blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha♥Høygravid♥

Her får lillegutt begge etternavnene. Midt som mellomnavn og fars som etternavn, siden vi bor på gård (med samme navn som far). Vi er heller ikke gift, og hvis/når vi gifter oss kommer jeg til å ta begge etternavnene.

Jeg synes det er en viktig del å gi videre, det er tross alt min arv til gutten fra min del av familien hans. Det blir nok "visket ut" eller forkortet etterhvert, men det er helt greit, og helt opp til han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også tenkt mye på. Tror nok det blir begge etternavnene her, ettersom vi ikke er gift, da med mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Men det blir langt og tungt, og vil mest sannsynlig bli "kuttet ut" i en del sammenhenger eller kortet ned til en bokstav. Men ettersom vi ikke er gift, og selvfølgelig heller ikke har noen garanti for at vi blir det noen gang, så føler jeg at det hadde vært bra med en tilknytning i etternavn til barnet. Om vi gifter oss noen gang så tar nok jeg etternavnet hans og beholder mitt etternavn som mellomnavn.

 

Det som iallfall er sikkert er at det ikke skal være bindestrek mellom de to navnene. Da vil vi jo ikke få samme etternavn om vi gifter oss (med mindre vi alle skifter til dette navnet med bindestrek i mellom), da har vi jo bare skapt et "nytt" etternavn. Og når hun som da heter xxx hansen-pettersen gifter seg eller får barn med xxx olsen-andreassen og skal beholde/kombinere nye etternavn vil det bli et surr uten like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det mitt navn. Bf syntes det er kjipt, men vi er ikke sammen så barnet skal bo hos meg blir rart med hans navn da.

 

Ville v el gått for mitt etternavn uansett, kjedelig å sitte der med barn med x's navn om det skulle bli slik. Er jo gjerne nor som får daglig omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har var dt ikke mange utradisjonelle valg. Syns alle at det må være farens navn som velges hvis det bare skal være ett?

Nå skal det sies at vi er over snittet kjønnsnøytralen, men jeg hadde trodd at vi ikke var helt alene om å være det. Vi har valgt å bare bruke ett etternavn, vi har begge litt spesielle navn som ikke står veldig godt til hverandre. Men hvems navn det blir gjenstår å se. Vi skal la det bli tilfeldig, enten etter kjønn eller hårfarge e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har var dt ikke mange utradisjonelle valg. Syns alle at det må være farens navn som velges hvis det bare skal være ett?

Nå skal det sies at vi er over snittet kjønnsnøytralen, men jeg hadde trodd at vi ikke var helt alene om å være det. Vi har valgt å bare bruke ett etternavn, vi har begge litt spesielle navn som ikke står veldig godt til hverandre. Men hvems navn det blir gjenstår å se. Vi skal la det bli tilfeldig, enten etter kjønn eller hårfarge e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...