Gå til innhold

Middagsmatproblem 1 1/2 åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd når det gjelder min lille gutt og middagsmat.

Han har rett og slett begynt å nekte å spise middagsmat hjemme.

Altså han spiser hvis han får risgrøt, potetmos m/pølser, kyllingboller, fiskepinner eller lignende. Men alt annet gir han det glatte lag....

I barnehagen får de varmmat 2 til 3 dager i uka og da spiser han så det suser etter poteter med div tilbehør som fiskekaker, fiskepinner, men grønnsaker nekter han å spises. Han spiser også pasta m/kjøttsaus, rotmos m/pølse og en masse annet i barnehagen

I dag lagde jeg middag med fisk, potet, saus, grønnsaker og makaroni. Endte med at han bare spiste makaroni.

Vil jo ikke tvinge i han maten heller. Er redd det vil gjøre at han nekter å spise middag i det hele tatt. Skal sies at han er veldig glad i brødmat og dette går ned på høykant med all slags pålegg til.

Jeg har begynt med å la maten stå foran han på bordet og sitter selv og spiser selv om han hyler. Håper kanskje han roer seg å begynner å spise selv (han spiser selv med gaffel/skje)

Er det noen som har noen tips hvordan få han til og spise middagsmat og ikke minst grønnsaker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han får et raserianfall pga han ikke vil spise DEN maten, da ville jeg gjort som jeg gjør med min 1,5 åring.. Om han slår seg vrang ved matbordet, i butikken , i stua under tannpuss.. Ja uansett grunn. Så snakker jeg først rolig med han. Sier .f.eks: K****t, hør på mamma nå. Slutt å grine og skape deg. Gjør som mamma sier og spis maten din.

Slutter han ikke da, så sier jeg : Du kan enten spise maten din, ellers går du i skammekroken.

Fortsetter han da, setter jeg han i skammekroken i 1 min. Uten å si noe mer igrunn.

Når jeg henter han, sier jeg: Nå skal du inn og spise maten din. Gi mamma en klem. Så får jeg en klem og han virker som regel veldig fornøyd.

Han pleier alltid å gjøre det da(altså spise maten sin).. Dette er ikke barnemishandling, men han får tid til å roe seg ned. Dette gjør jeg når jeg vet ingenting er galt, han er sulten og tørst, men bare slår seg vrang av en ukjent grunn..

Når det gjelder hva barnet liker å spise og ikke spise.. Grønnsaker, du kan gi grønnsakene dyrenavn eller dikte opp noen historier rundt grønnsakene.. Eller ha det som en regel at han må smake, men trenger ikke spise.. Da kan det hende at han begynner å spise de etterhvert.

For å få grønnsaker inn i systemet til den lille, kan du kutte det opp i bittesmå biter og ha det sammen med sausen du lager, i gratengen , i lasagnen.. eller ha saus på..

Sønnen min liker ikke poteter.. Om vi vil ha han til å spise poteter, må vi mose den med noe saus..

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg moser ofte poteter og grønnsaker inn i saus. Men han spiser ikke allikevel. Det rare er jo at han spiser poteter i barnehagen og det meste annet bortsett fra grønnsakene da.

Time out ser jeg ikke som noen hensikt på en som er 1 1/2 år. Han vil ikke sitte i ro i en "skammekrok" uansett og jeg vil ikke tvinge han med å holde han fast til å sitte der.

Jeg snakker rolig med han, forklarer at han må spise, "forteller" litt om maten, prøver å lure i han litt. Men han kniper rett og slett munnen igjen og begynner å hyle hvis jeg prøver for hardt.

Noen andre med erfaring?

Skrevet

Vi tvinger aldri barna våre til å spise. Spiser de ikke til middag får de heller vente til neste måltid. De får med seg litt paprika/agurk/ det jeg har av grønnsaker de liker i matpakka, og får det ofte oppskjært hjemme utenom middag. Gjør ikke noe nummer ut av det. 2-åringen min spiser veldig lite hjemme nå for tida, men han spiser mye i barnehagen.

Skrevet

Takk for svar 21:32.

Kanskje gutten min bare er inne i en "periode" hvor han spiser lite hjemme. Har jeg ikke tenkt over at de kan ha det sånn (førstegangsmamma og redd han skal sulte:) ). Han er heldigvis glad i frukt så føler at det blir en liten erstatning fordi han ikke spiser grønt. Eneste grønnsak jeg få han til å spise om dagen er tomat. Jeg prøver ikke å erstatte middagsmaten hans med noe annet hvis han ikke spiser. Da må han ofte vente med å spise til neste måltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...