Gå til innhold

"Krangel" med svigermor......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh, jeg er rimelig irritert her jeg sitter.....

Til våren skal mitt barn konfirmeres, og det kommer til å bli en dag i "vi omgås i høflighetens navn." Vi vil jo selvsagt at denne dagen skal gå så smertefritt som overhode mulig på tross av skilte besteforeldre som ikke vil omgås nye partnere og med far og farssiden til mitt barn som vi kort sagt ikke har noen god tone med.Farens familie har lang reisevei og må ordne seg overnatting under konfirmasjonen. Pga. en del tidligere og pågående konflikter er det ikke ønskelig å gi dem losji under oppholdet. (mulig det høres "kaldt ut", men det har sine årsaker).

Svigermor er en av partene som kommer til å ha problemer med å omgås sin tidligere manns nye samboer, men gav melding om at hun hadde bestemt seg for å komme og gjøre det beste ut av dagen. Det synes jeg var flott, og takket for det siden dagen nok kommer til å bli en utfordring mtp. farens familie. Hun kjenner til mesteparten av historikken her. Og her kommer det "fine"....... svigermor mener nå at farens familie kan få bo hos henne mens de er her siden hun bor bare noen hus unna oss. Vi fraråder dette, forteller henne hvorfor det er lurt å holde litt avstand og ber henne respektere dette. Da tenner svigermor og forteller at vi ikke har noen rett til å bestemme over hva hun kan og ikke kan gjøre. Denne dama har i alle år vært vant til at det blir som hun sier, og blir rimelig sint når hennes sønn sier at hvis hun ikke kan respektere det vi ber henne om, så føler han at han må si at han må nekte henne å gjøre dette. Hun gir seg ikke. Da tar til slutt jeg tenning og forteller henne i saklige, men dog veldig krasse ord hva jeg mener om det hun sier. Jeg har aldri snakket til henne på denne måten før. Jeg spør om poenget har nådd frem, og svaret jeg får er: "jeg tror ikke du har forstått mine poeng!" Så pakker hun strikketøyet og går hjem uten å si et ord mer.

Jah.......svigermor skal altså feire jul sammen med oss i år. Det var i alle fall planen, det kan godt hende at det endrer seg etter dette. Jeg mener ikke å være slem med henne, men hun er ganske vanskelig av seg, og har faktisk ingen andre å tilbringe julen sammen med enn oss. Skal vi la henne sitte alene pga. dette? Hun er langsint og har elefanthukommelse, så jeg faller nok ikke i nåde der i gården på en stund. Det kan faktisk godt vare til lenge etter konfirmasjonen. Helt ærlig kan det bli godt å få litt fred.... Men: dette må ordnes opp i. Det kan få så mange ringvirkninger i familien.

.....hvordan håndtere dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det så ille at hun sørger for kost/losji til tilreisende gjester?

Det er utenfor min fatteevne.....

Skrevet

Uff, jeg ser at det kan være vanskelig å forstå uten at jeg går i dybden på hva konfliktene med farens familie består i. Men, jeg har lite lyst til å utbrodere det på nett. Jeg kan egentlig bare be dere som leser innlegget og ønsker å kommentere om å stole på at det er lite pene konflikter.

Konfliktene med faren i seg selv er faktisk på sett og vis underordnet i denne sammenheng. Det er konflikten med svigermor jeg trenger synspunkter på. I følge henne selv er det prinsippet om at vi ikke kan bestemme hva hun kan og ikke kan gjøre som er det springende punktet. Hun mener hun kan ta hvem hun vil i hus uten å måtte rådføre seg med andre eller ta hensyn til hva andre mener. Ja, selvfølgelig kan hun det. Men må hun gjøre et av sine prinsipper til en kampsak ved å tråkke på noe som er veldig vondt for vår familie?

HI

Skrevet

Men hun har jo rett? Dere har ikke noe med hvem hun har som gjester i sitt hus.

Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig for deg å la henne ordne kost og losji for dem? det er jo hennes valg..

Men dette må du prate med henne om. Husk at hun er et individ som bestemmer over SITT liv. Og om hun vil ha gjester.. om det er rundt konfirmasjonstid eller ikke.. spiller vel liten rolle.. Om du prøver å beskytte henne fra en dårlig opplevelse er det vel bedre å bare la henne oppleve dette selv..

Du skrev dessuten veldig innviklet.. Hvem er farens familie?

Skrevet

det er som du sier vanskelig å kunne gi noe råd uten å vite noe særlig om saken. Utfra hva jeg vet så er jeg enig med svigermor. Dere har da ingenting med hvem hun har på besøk. På den annen side aner jeg at du har en god grunn til å mene hva du mener også.

I forhold til jula ville jeg ha sagt til henne at hun fremdeles er velkommen hvis hun vil.

Skrevet

Det burde da være deg revnende likegyldig hvor deres tilreisende gjester overnatter uansett hvilken konflikter dere har innad i familien?

Disse er jo tydeligvis invitert, og dere skal tilbringe dagen sammen med dem, så hva så om de sover over hos svigermor?

På meg virker dette mer som en prinsippsak for deg. Du liker egentlig ikke disse menneskene, og vil gjøre det så vanskelig som mulig for dem å komme i konfirmasjon.

Skrevet

Jeg er enig i at hun er dronning i sitt eget hus - vi bestemmer ikke noe der, på lik linje med at vi råder i vårt eget hus.

Hun har aldri møtt hverken faren eller den delen av mitt barns familie. Hvorfor skal hun da ta dem i hus når hun kjenner historikken ang. de mange og vonde konfliktene? Det kan faktisk føre til problemer for både henne og oss.

Skrevet

Jeg lurer også på hvem denne "faren" er?

Er det konfirmantens far, altså din mann?

Eller er det hennes ex, altså din "ex"-svigerfar, konformantens bestefar???

uansett: selv om DERE har dårlige relasjoner til denne familien så er det helt opp til henne å erfare de samme eller eventuellt ikke erfare det...

vet hun eksakt HVA dere har problemer med?

Denne familien til "faren" er jo invitert i konfirmasjonen, så omgås dem må jo dere uansett, hvorfor ikke la dem bo billig hos din svigermor om hun tar sjangsen på det selv???

med mindre de er notoriske tyver eller mordere eller svindlere som kan finne på å luretil seg din svigermors formue mens de er på besøk, ville jeg rett og slett lagt meg flat og bedt om undskyldning...

Jeg mener klart at DU har feil her!

Hun er i sin fulle rettå ha akkuratt hvilke overnattingsgjester hun vil selv, om det så var Jack the Ripper hun gav husrom!

Skrevet

Farens familie består av hans bror og dennes barn, mor og bestemor. I tillegg kommer farens ekskone og barn. Det er ikke alle disse som er parter i konfliktene. Barna er det ingen problemer med i utgangspunktet.

Vi har ingen ønsker om at svigermor skal utsettes for flere av medlemmene i farens familie, og hun har aldri møtt dem, snakket med dem eller kjenner dem ved navn. Hun kjenner kun faren ved navn.

Svigermor er en person som gjerne strekker seg for å bli likt og få anerkjennelse, og i denne sammenheng kan hun godt finne på å legge ut om private ting som faren og farens familie vil kunne bruke i dårlig hensikt. Dette har de gjort i andre sammenhenger.

....skulle ønske jeg kunne fortelle i detalj hva som har skjedd ift. faren, men det ønsker jeg altså ikke å gjøre på nett.

Jeg ber dere bare å stole på at vi har våre grunner for å holde dem mest mulig på avstand.

Skrevet

Faren er altså pappaen til mitt barn. Han er ikke lenger min mann og har ikke vært det på 12 år.

Skrevet

Hvem er egentlig svigermor her da?

Jeg trodde "svigermor" var moren til faren (til barnet) jeg...

*skjønnerittno*

Er hun da moren til din nye og nåværende partner?

Skrevet

Men tror du virkelig at fars familie ønsker å bo hos sin nye manns mor under dette besøket? Altså; bor hos en de ikke kjenner og aldri har møtt. DET høre for meg helt utrolig ut....

Skrevet

Vel, det har de nok ingen problemer med....

Beklager at det ble en del uklarheter her. Det er ikke så enkelt å holde tunga rett i munnen og skrive klart for dere som ikke kjenner til saken og familieforholdene.

Kort oppsummert:

Min familie består av meg, min nye samboer og våre felles barn.

Svigermor er mor til min nåværende samboer.

Faren som er omtalt her er altså min eksmann og far til mitt eldste barn.

Svigermor har aldri hatt omgang eller kontakt med faren og hans familie.

Skrevet

Kære deg, her synes jeg så og si alle svarene du har fått har vært svært urimelige. Jeg er også skilt og har en datter fra tidligere. Hadde min svigermor (altså moren til min nåværende mann), invitert min eks. med hans familie til å bo hos seg så hadde jeg tent på alle plugger. Og vi har faktisk ikke noen slike "årsaker" som du tydeligvis har. (bare et veldig dårlig samarbeidsklima oss voksne imellmm) Tenker hun ikke overhode på hvordan det må føles for hennes egen sønn. Det kan da ikke være naturlig at din eks. skal bo hos henne??? Det jeg ikke klarer å forstå er at din svigermor synes det er viktigere å sette behovet til din eks. og hans familie foran behovet til sin egen sønn og svigerdatter. Det er for meg det mest ubegripelige. Uansett om dere hadde hatt god grunn elller ikke så er det vel ganske naturlig at en tar hensyn til sin nærmeste families ønsker før ønskene til mennesker langt ute i periferien. Hvis jeg var deg ville jeg snakket med henne, sammen med mannen din, og sagt at dere blir lei dere når hun gjør en slik prioritering. Om årsakene dere har for et slikt ønske er urimelig eller ikke (i hennes verden), er egentlig irrelevant. En svigermor / mor burde faktisk kunne stole så mye på dere og ta de hensynene som er å forvente av nærmeste familie og derigjennom gjøre som dere ønsker. Håper en samtale til vil kunne rette opp konflikten med din svigermor, men hvis ikke det gjør det så synes jeg ikke du skal føle at du har noe som helst ansvar for at det har oppstått en konflikt. Da får det være opp til henne å ta kontakt når hun ønsker. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar;)

En del av svarene som har kommet er nok basert på at jeg ikke har klart å legge frem saken helt klart, tror jeg.

Du treffer mange av de poengene som vi la frem for svigermor, men som vi ikke møtte forståelse hos henne for. Jeg synes også det er helt ubegripelig at hun setter min eksmanns familie foran våre ønsker - for det er jo det som er det faktiske resultatet av det hun sier. Men, jeg tror ikke helt hun ser at det er det hun gjør. Hun er til tider ganske egosentrisk orientert og setter sine meninger høyt. Og det er her problemets kjerne ligger: Vi, ja eller i hovedsak jeg da, har gått mot hennes prinsipper. Hun skal bestemme over seg og sitt. Jeg tror egentlig ikke det hadde vært så nøye hva temaet for krangelen hadde vært - jeg tråkket på hennes selvbestemmelsesrett og det var poenget hun mener jeg ikke forstod - og som hun mente var det viktige i diskusjonen.

Jeg vet for det første ikke hvordan vi skal få henne til å forstå - for det føler jeg er viktig at hun gjør og med det ikke drar igang et lite helvete uten like for å stå på sine prinsipper. La oss si at hun faktisk kontakter min eksmann - hva gjør vi da? Det verste er at jeg ikke er trygg på hva hun kan finne på å gjøre. For det andre føler jeg at vi må få ryddet opp i dette. Jeg synes det er utrolig trist for både henne og familien hvis hun skal - isåfall av eget valg - ende opp alene i julen. Hun har ingen andre steder å feire, og det er ikke fordi hun ikke har annen familie rundt seg.

Skrevet

Dette er vanskelig å svare på siden du ikke kan forklare hva konflikten bunner i, men det ser jo ikke ut som om din svigermor heller mener at den konflikten og de grunnene dere har for at hun ikke skal huse dem er av slik alvorlig karaktær at hun synes det er vitkgi å tilmøtese deres ønsker. Og da ble det enda mye vanskeliger synes jeg å egentlig mene noe om dette. Fordi om du mener dette er veldig alvorlig er det jo ikke sikkert andre sett likens på det.

Ser at noen mener svigermoren setter din eks og den familjen foran deg og din mann, men kan det ikke være slik at hun setter Konfirmantens rett foran.?? At det at hun hjelper hennes far for å komme i konfermasjonen hjelper hun også konfirmanten. Som sagt jeg vet ikke, fordi du ikke kan si hva som ligger bak.

Men grunner jeg mener er så pass alvorlige at jeg kunnat gjøre meg til uvenn med min svigermor fordi hun går imot mine ønsker er om denne "faren" er;

*voldelig/uberegnelig

*Tyvaktig

*svindler

*morder

*psykotisk

*voldtekstmann

eller ja, farlig for din svigermos sikkerhet på noen måte.

Men uansett, hvis dere har fortalt alle gode grunner dere mener dere har for at svigermoren ikke skal hjelpe ham, og hun likevel ønsker dette, er det jo hennes rett. Og hvis da straffen for det er at hun må feire jula aleina, fordi dere da ikke ønsker å tilgi, eller ha henne med pga det, samt fortalt henne at slik blir det , så er det jo igrunn da hennes valg og helt opp til henne. Hun er voksen og må få velge selv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...