Gå til innhold

2år - rar avføring - cøliaki?? Hjelp?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på straks 2 år har ofte veldig myk avføring som er grønnaktig og gulaktig. Den varierer også i lukten og kan lukte ganske guffent til tider. Noen dager er det opptil 3-4 ganger om dagen.

Han har oppblåst mage på kveldene og er ikke så altfor gira på å spise. Men han er normalvektig, og veldig blid og aktiv. Vi lurer på om det kan være cøliaki.. Er det noen med erfaring med dette som kan fortelle om sine opplevelser??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips er å holde nøye oversikt over hva han spiser og hvordan avføringen hans er fra dag til dag. Da har du noe å si til legen om du blir spurt om du har noen mening om hva det kan være.

Det var slik jeg oppdaget min laktoseintoleranse. Etter jeg kuttet ut alle melkeprodukter var magen som den skulle igjen.

Lykke til :-)

Skrevet

Hvordan er magen,og avføring når han spiser mye mat som inneholder mye fint mel som..boller,loff,bagetter?

Hvordan er magen,og avføring når han får i seg grovere mel produkter?

er hunden i ansikte blass?

det kan være hveteallergi,ikke cøliaki

men uansett husk, ikke sette gutten på diett før han har tatt ordentlig prøver på sykehus,hos spesialist.

annbefaler at du noter alt han får av mat ut året,og observer

så bestiller du time hos fastlege hvor du ber om hennvisning..

hveteallergi og cøliaki er veldig vannskelig og oppdage på blodprøver,så må til spesialist,men uansett om du får høre av lege at du får sette han på diett og prøve deg frem IKKE gjør det...det kan gjøre vondt værre for barnet,og kan ødeleggge resultater på¨prøver.

og husk bekreftelse fra spesialist på sykehus om gutten har cøliaki el hveteallergi,forde da får du dekt utgifter til spesmat,fra trygdekontoret på 1800 kr i mnd.

Skrevet

Takk for gode svar. Ja nå har vi begynt å skrive ned hvordan avføringen er og om han har spist noe annet enn "normalkosten", for å kunne ha noe konkret å vise legen. Er lett å ikke huske alt slik det faktisk er, så det var en veldig god idè. Skal unngå å prøve oss frem med å unngå gluten også. Han har allerede melkeallergi, og vi skal til allergilegen i Januar. Har tenkt til å notere alt frem til da, og så ta det opp med henne. Uff, er så kjedelig å ikke vite, man vil jo ikke bli helt hypokonder heller, men et barn med normal kost, burde jo ha normal avføring også, bortsett fra ved sykdom såklart.

Skrevet

Tingene du beskriver er typisk cøliaki. Oppblåst mage (afrika-mage) går under navnet cøliaki-mage.

Det jeg hadde gjort er å dra på apoteket og kjøpt en hjemmetest imorgen. Den er ikke 100% sikker, men viser den positiv så viser den sjeldent feil den veien.

Å få gastroskopi som er den eneste godkjente undersøkelsen for å få diagnosen på papiret må en vente en stund. Så å teste idag og få henvisning av fastlegen senere i uken kan spare han for en mnd med plagene.

Dessutten er det cøliaki kan det fort forverre seg. Min gutt gikk fra småplaget til skikkelig syk på få dager.

Skrevet

Takk for tips! Skal absolutt kjøpe den testen imorgen, så får vi se. Ante ikke at det fantes en test, men siden den ikke er sikker, så komme vi uansett til å forfølge dette selv om den blir negativ. :) Takk!

Skrevet

Ja det må dere gjøre, men er den positiv kan dere få fortgang på sakene.

En annet ting. Hvis melkeallergien er noe som er funnet ved å kutte ut melk er det stor sansynelighet for at den forsvinner hvis han har cøliaki.

Hos en cøliakiker ødelegger glutene også den delen som bryter ned melken. Derfor reagerer mange også på melk til de har gått på rett diett en kort stund.

Skrevet

Nå har vi testet og den ble negativ. Vi skal følge med på avføringsmønster og ta dette opp med allergilege på nyåret. Kan jo absolutt være det er en sammenheng mellom melkeallergi og evt cøliaki... Får håpe vi finner ut av det om ikke så lenge. :) Takk for hjelpen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...