Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Gullet er 1 år og fått atopisk eksem. Virker ikke som det klør..ennå ihvertfall. Tykk krem uten parfyme, ikke skyllemiddel, holde seg unna citrus frukter har legen sagt.. Lurer litt på om ull irriterer? Noen som har flere tips å komme med?
najs Skrevet 12. desember 2010 #2 Skrevet 12. desember 2010 Ull irriterer ja, så ikke ta på det. Og så hold deg unna sitrus som du sier, men også sjokolade for det er også en allergitrigger. Husk å gi fettsyreoljer som omega, det hjelper innenfra også smører du godt med krem som apobase for eks. Mange opplever også at A-creme hjelper fint, men på gutten min merket vi ikke større forskjell. Hvis barnet har kraftig utbrudd så kun la han bade i lunket vann og ikke noe oppe i det. Så skifter du sengetøy ganske ofte, og pysj hver dag for å ikke skape infeksjoner. Det er mye å tenke på men jo mindre utbrudd, desto mer får huden kjempet mot eksemene selv og det vokser lettere fra seg. Gutten min har ikke hatt eksem på nå 4 år:-)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #3 Skrevet 12. desember 2010 Jeg har atopisk eksem og dattra mi på 5 mnd har det. Når man har atopisk eksem må man ikke bruke ull. Dette forverrer eksemet betraktelig. Ikke nødvendigvis pga det "stikker", men også fordi ull inneholder som oftes Lanolin som er allergifremkaldende. Stoffet i seg selv klør, men lanolinet gjør det enda verre. Mange av det fete kremene du får kjøpt inneholder også Lanolin, for eks. Decubal. Noen atopikere reagerer på dette stoffet og andre ikke. Man må prøve seg fram:) Ellers er et godt tips og holde seg unna "rød" mat: paprika, tomat, spagetti/pizza saus, chilli, rødt godteri, sterk mat. Burs, godteri og sjokolade kan også forverre eksemet. Men man trenger ikke og utelukke dette med matvarer helt, alt med måte:) For ekem kommer i perioder uansett hvor "flink" man er. Men i ille perioder kan man unngå for eks. spagetti til middag;)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #4 Skrevet 12. desember 2010 Tusen takk:) Jeg vet ikke hvor ille det kan bli, men de siste dagene har han fått masse utslett og tørre flekker på kroppen. Han sover dårligere om nettene også, men det virker som sagt ikke som om han klør. Mye å passe på her ja ser jeg..En ting jeg lurte på angående bading. Har lest litt på nettet, og der står det at han skal bade hver dag i olje bad. Men skal jeg ha såpe i vannet i tillegg? Og hvilken olje skal jeg bruke? Er disse barneoljene gode nok? Eller kanskje jeg skal bruke olivenolje i vannet?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Jeg har fått helt motsatt beskjed av hs og lege: Bad max 1 gang i uka, og bruk olje (gjerne matolje) i vannet. Aldri såpe.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Så rart at vi har fått forskjellige beskjeder.. Vi var hos legen på fredagen, han sa vi måtte bade han i oljebda, men glemte ¨å spørre om hvor ofte...Så googlet det og ser at det står at oljebad i 15 minutter hver dag skal være bra..Noen andre som vet?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #7 Skrevet 12. desember 2010 Ull er det verste, skikkelig ubehagelig å gå med er det også når en har atopisk eksem. Dessuten bør barnet ikke bade ofte, helst maks en gang i uka. Ikke med i vannet, men du kan bruke litt uparfymert såpe på "skitne" steder om du syns det er nødvendig. Det må skylles godt av, og barnet bør begrense badetiden til kortest mulig. Har barnet bare flekker med atopisk eksem er det mye bedre å smøre flekkene enn å bade det i olje. Olje i badevannet er faktisk ikke så bra for huden, man gjør huden avhengig av oljer, dessuten tetter det porene.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #8 Skrevet 12. desember 2010 Har en gutt på snart 2 som har atopisk eksem. Om jeg bader han i lunkent vann med apotekets badeolje i hver dag blir han helt fantastisk flott i huden. Bruker a-creme fra apoteket også og til tider har jeg en steroide krem som vi har fått på resept.. Denne må vi bruke om han har fått noe i bhg som han har reagert på. Han klan fint ha på seg ullklær om jeg er flink med å bade han og smøre han hver dag. Om jeg ikke gjør det, så kommer utslettene og de tørre flekkene tilbake med en gang. Stemmer det at å bade kan tørke ut huden og er derfor ikke anbefalt. Men om du oljenbader (lunkent + apotekets badeolje) barnet, så tilfører du fuktighet! Du skal ikke bruke såpe i vannet, kun oljen. og oljen skal ikke spyles av etterpå. Barneoljene opplevde jeg som en vits! de funker sikkert for barn som ikke har atopisk eksem.. Viktig å bruke riktig vaskemiddel på klærne til barnet også.. Dette er også forskjellig fra barn til barn. Vi bruker nøytral og vasker så og si alt på 60 grader...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #9 Skrevet 12. desember 2010 Vi må jo ha en skikkelig inkompetent lege! Fordi jeg spurte nemmelig om ull, fordi jeg syns selv at det er ganske logisk at ull kan irritere huden, men neida, ull hadde ingenting å si. I tillegg så var det dette med bading hvor han sa det var veldig vikitg med olje i vannet..hmmm..leste følgende på lommelegen: Huden trenger fuktighet! Den gode hudbehandlingen består i å tilføre manglende fett og fuktighet. Jeg foretrekker å gjøre dette med oljebad og fuktighetskremer. De barna som har mest uttalt eksem får oljebad 2 ganger daglig, ca 15 min hver gang. Dog klarer de fleste seg med oljebad en gang daglig. Det er viktig at hele kroppen kommer under vann, og hvis det er affeksjon i ansiktet - oljemassasje med ren olje her i tillegg. Det er ekstremt viktig å bruke nok olje, ca ½ - 1 dl pr bad i barnebalje og ca 2 dl pr bad i badekar (med vann som akkurat rekker over liggende barn). Sysn det er rart at lege sier forskjellig da..
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #10 Skrevet 12. desember 2010 Takk for svar.. Jeg tror jeg velger å stole på legen min og bade han i olje siden det i tillegg er anbefalt på lommelegen også..men skal det ALDRI has såpe i vannet? Kun olje? Blir ikke helt ren da vel? Eller?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #11 Skrevet 12. desember 2010 Han hørtes ikke ut til å være helt kompetent, men det er mange meninger innen temaet. Så kan hende legen din har en annen erfaring enn det folk flest har. Men ull er allment frarådet, så det burde han ha fått med seg. Det er mer som kosthold, og man må bare prøve seg fram å se hva som fungerer for en selv. Men jeg vil råde deg til å ikke gå bananas med de oljebadene, huden blir gjerne fin og glatt, men over tid er det ikke bra. Huden blir sløvere med å produsere oljer selv som igjen forverrer eksemet. Til slutt vil olja ha liten effekt. Dessuten tetter det porene slik at huden dårligere holder på varmen. Det kan også gå ut over sirkulasjonen som igjen fører til at huden reparerer eksemet saktere.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #12 Skrevet 12. desember 2010 Hei igjenn, 16:04 her:) Det du har lest om bading er faktisk rett. I ille perioder kan det være lindrende og bade med olje vær dag til eksemet er bedre. Men det er viktig og ikke ha for varmt vann! Vannet og oljen lindrer kløen, og gir huden god fuktighet. Men til barn holder det med 10 min om dagen. Olje renser huden like godt som såpe foresten;) På apoteket finnes en olje som heter NAF badeolje, som er fri for allt vi atopikere kan reagere på. La gutten bade med den i en ukes tid, + rikelig med fuktighetskrem etterpå. Da skal du se han blir bedre:) MEN er ekemet veldi rødt og betennt må man bruke en kortisonkrem for og ka knekken på ekemet. Men det regner jeg med du har fått informasjon om fra fastlegen. http://www.eksemskolen.no/
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #13 Skrevet 12. desember 2010 Takk for svar..igjen:) Vi fikk en resepst på en salve hvis det ble ille:) Skal se på den linken du ga meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå