Gå til innhold

Noen som er allergiske mot gluten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mann som trolig har glutenallergi og lurer på en ting. Finnes gluten kun i hvete? Er de andre kornsortene trygge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gluten finnes i hvete, spelt, bygg og rug.

Skrevet

Det er gluten i mangt.. Neida,men det finnes gluten i havre også i tillegg alle former for hvete. Altså hvetemel, samalt hvete osv.

Om man er cøliakiker eller gluten/hvete intolerant burde man lese innholdsfortegnelsen godt. Det er f.eks hvete i sprøstekt løk og soyasaus.

Lykke til!

Skrevet

Gluten finnes i hvete, spelt, bygg og rug.

Skrevet

Men siden dere har fått så lite informasjon, hvordan har dere funnet ut at han antagelig er allergisk mot gluten?

Skrevet

Det står TROLIG i hovedinnlegget, Frokostquiz ;)

ikke HI

Skrevet

Trolig i HI, jeg skrev antagelig, synes ikke forskjellen er så stor.

Spør fordi jeg lurer på om det er medisinske tester i bildet eller om de har test ut selv ved å kutte ut hvete.

Å kutte ut gluten av kostholdet på egenhånd uten at det er godkjent av lege er noe en ikke skal gjør hvis det er pga cøliaki en ikke kan spise gluten.

Skrevet

Sorry, glemte å fjerne haken for å være anonym.

Skrevet

HI her: Mannen min har nå vært sykemeldt lenge og holder på å bli utredet av legen sin. Han har lavt stoffskifte og er i tillegg veldig allergisk mot flere ting. Han har fått beskjed av legen å kutte ut gluten uten at han har fått noe mer informasjon om hvilke produkter han må holde seg unna. Vi har begge søkt litt på nettet og sånn jeg forstår det så er det gluten i hvete, men ikke de andre kornsortene. Og derfor spør jeg.

Jeg kan jo også nevne at han har så kraftig allergiske reaskjoner at han har epi-penn. Reaksjonene kommer først når han går på do så da har vi konkludert med at det er tarmene som reagerer på noe han spiser. Hvis jeg har skjønt det riktig så er det tarmene som reagerer på gluten

Skrevet

Hvis han har cøliaki er det veldig viktig at han IKKE kutter ut mat med gluten i før han har tatt nærmere undersøkelser (tynntarmsbiopsi ved å svelge slangen). Spiser han glutenfritt vil ikke eventuell cøliaki vises på biopsien (tarmen vil normaliseres), og han kan miste økonomisk støtte til glutenfritt kosthold. Han burde blitt henvist til nærmere undersøkelser og fått utelukket cøliaki før han begynner på glutenfri diett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...