Gå til innhold

Hvordan kan man stimulere barn til en god språkutvikling? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs litt hvor gammelt barnet er, men høytlesning for barnet er det aller beste for språkutviklingen når barnet er fra 1 år. Videre er det å sette ord på forskjellige ting, slik at barnet får se et gjenstand samtidig som ordet blir nevnt. Tegning er en fin faktor i språkutvikling. spørs litt hvor gammelt barnet er som sagt ..

Skrevet

Husk barnet må få en god språkforståelse, før det begynner å bruke språket muntlig.

Bruk språket rundt barnet hele tiden.

"Nå tar vi på lue"

"Mamma, heller melk i koppen"

"Nå må du ha ny bleie, her er bleia"

Sang, rim regler, bøker og samtale er bra for språkutviklingen.

Samvær med andre barn er kjempe givende. Barn strekker seg veldig etter andre barn.

Skrevet

Jeg har unger som jeg, helt fra starten av, har fått høre at ligger langt foran jevnaldrende i språklig utvikling. Har ikke hatt noen bestemt strategi her eller tenkt noe over det før jeg fikk kommentarer på det, men jeg har lest for dem hver dag siden de var helt nye og jeg snakker mye med dem. Er også nøye med å påpeke ovenfor andre voksne at det IKKE er ok å snakke over hodet på dem eller le av dem, slik at de føler at de kan involvere seg i samtalene uten å bli ledd av. Her har mange voksne en jobb å gjøre altså.

Helsesøster og barnehagepedagoger mener at det er derfor, selv om foreldre til de som har litt dårligere språk ofte sier at det gjør de også, så ikke vet jeg hva som stemmer. Kanskje det er noe medfødt?

Skrevet

Arv og Miljø vet du. Begge del spiller inn på språkutvikling.

Noen er medfødt gode evner til å lære språk og har stor motivasjon i seg til å lære. Andre kanskje andre sterke medfødte sider.

Også er stimulering viktig. Et barn som har gode evner kommer langt om voksne vil være vilig til god språkstimmulering. Og de som ikke er så sterke fra naturensside, vil være ekstra avhengi av god og riktig stimuli.

Skrevet

Det er viktig å ikke rette på dem. Hvis de sier ord feil, må du ikke korrigere. Det er mange som i dag mener at dette kan være en medvirkende årsak til stamming.

Skrevet

Har fått beskjed at spesialpedagog om at vi må korrigere på datteren vår, vi... Er det feil da? Hun har språkvansker, og når hun sier et ord feil, så har vi fått beskjed om å øve litt på det ordet... Hun er 6 år.

Ellers har vi gjort alt dette som dere sier, men likevel ligger hun langt etter de andre på hennes alder. Dette er nok medfødt (minner om dysleksi, bare muntlig. Hun bytter om på stavelser o.l)

Skrevet

Det du sier er riktig til en viss grad.

Barn kan utvikle stamming ved stress under språkutvikling.

Også må vi huske at barnet er ien sårbar situasjon i språkutvikling. De driver å lærer seg noe helt nytt.

Hvis barnet sier "meg ha lekk" når de vil ha melk, skal du ikke si, "Nei- det heter melk!"

Det du kan sier er, "Ja du skal få MELK" Da anerkjenner du barnet, du har forstått hva de menner. Du synes de er flinke, smtidig kan du gått gjenta orde de sier på riktig måte uten å koriger dem.

desuten er det ikke sikkert barnet er i stand til å si ordet riktig enda.

Men en tig du ikke skal gjøre er å begynne å ta i bruk ordet som barnet har laget. Ikke adopter ordet lekk og bruk dette rundt barnet forde det er søtt. Bruk språket riktig rundt barnet.

Skrevet

Ca 15% av alle 6-åringer har talevansker/artikulasjonsvansker, tallet synker til 10% og 7åringene og 4% hos 12-åringene.

Ofte er det sånn at barnet selv ikke skjønner og hører at det uttaler ordene feil, så det er kanskje greit å bevisstgjøre datteren din i de ordene hun sliter med. Men du må samtidig huske på at datteren din trenger ro og fred til å konsentrere seg om innholdet i det som blir sagt. Dette kan være en vanskelig balansegang å få til.

Barn som blir rettet mye på kan få en forsinket språkutvikling og læring generelt - noe som kan virke negativt på barnets selvtillit og adferd. Noen reagerer med å snakke så lite som mulig - og det er ikke bra! (=mindre ordforråd og dårligere begrepsforståelse).

Jeg har lært at istedet for å fortelle barn med artikulasjonsvansker at de sier ord feil og be dem prøve å gjenta ordene med riktig uttale, må man heller ha oppmerksomheten rettet mot innholdet i det barna prøver å formidle. Deretter bør man prøve å kartlegge feilene barna gjør - noe som gir en nøkkel i å forstå barna bedre.

Når datteren din har gitt sin ytring kan du utvide den slik at barnet får høre den rette uttalen. Dette fungerer også som en bekreftelse til datteren din på at du har hørt og tatt i mot innholdet i det hun sa.

Så som oppsummering: Få henne til å bruke språket så mye som mulig, vær forsiktig med å rette opp feilene hennes, men prøv samtidig å bevisstgjøre henne på hva hun gjør feil ...

Ville kanskje også forsøkt å komme i kontakt med en logoped for å se om det er spesifikke øvelser dere kan gjøre med henne.

Kan jeg spørre hva slags talevansker hun har? Handler det om å bytte om (som du skrev lenger opp?) enkelte stavelser slik som at bukse=buske?

Skrevet

Hei! Nei, hun bytter om på stavelser og ord, for eksempel blir det nissejul i stedet for julenisse, kitty hello i stedet for hello kitty osv. D

Det er ikke slik at vi retter på henne ved å si at hun sier det feil og må si det på en annen måte. Vi bruker forskjellige måter som vi har fått lære av spesialpedagogen, for eksempel dette med å tegne opp ting hun sier feil ofte, og spør henne hva det er, eller at vi bare bruker ordet ekstra mye i dagligtale så hun ofte hører det. Hun retter ofte på seg selv når hun hører at noe hun har sagt er feil, men det er ikke alltid hun hører det, og når det kommer et nytt ord som hun ikke klarer å si, skal vi gjøre henne bevisst på at hun må høre etter hva hun sier, så blir det lettere for henne å si hva hun mener. Hun sliter en del med å gjøre seg forstått for folk som ikke kjenner henne, og hun greier heller ikke å lære sangtekster.

Hun står på venteliste til logoped.

Skrevet

Ok, det første som slår meg er at dette ikke handler om språkvansker i og med at hun behersker alle lydene i ordene. Virker som om det er hukommelsen og konsentrasjonen som svikter? Dette har jeg dessverre ingen erfaring med. Lykke til hos logoped :)

Skrevet

Snakke mye med barna, fortelle hva du gjør osv. Synge masse, tulle med ord med rim og regler, lese bøker.

Sier barnet noe galt sier jeg ikke "nei, det var feil" men bare gjentar det barnet sier med det riktige. Eks; "jeg så nissejulen idag" så svarer jeg "åh, så du julenissen idag?"

Skrevet

Snakk med barnet. Og gi pause for å få svar. Enten det kommer et ugg eller huh eller blikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...