Gå til innhold

til dere alenemødre; ang barnebidrag fra far!??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg blir alenemor i januar, men er usikker på hvordan jeg gjør alt med papirer osv! holder på å få litt kontroll nå da, men er fortsatt en del igjen da jeg føler at jeg ikke kommer noen vei før barnet er født, siden jeg må vente til etter fødsel med å søke om en del ting (utdanningsstøtte, bostøtte osv,, bor hos mamma til etter fødsel)

 

ANYWAYS!:) bf og jeg er ikke sammen lengre, men han er mer enn villig til å bidra og til å betale for seg. og man kan jo velge mellom å inngå en privat avtale, eller inngå en gebyrbelagt avtale via nav... siden bf er så behjelpelig, tenker jeg at det er like greit for alles del om vi greier å inngå en privat avtale! men da har jeg noen spørsmål til dere som har vært igjennom dette før

 

1. Hvor mye får dere i barnebidrag i mnd?

2. Må noen opplyses om dette når det er privat avtale? (nav e.l.?)

 

PLIS SVAR !! :)

 

(Jeg går forresten på vgs, og jobber ingenting på siden av lengre i og med at jeg har satt alt mitt fokus på å fullføre skoleåret slik at jeg slipper å "droppe ut".

han jobber litt når det passer ham - han har vært litt for slapp det siste halvåret etter han fullførte skolen så har ikke jobbet noe særlig fast, selvom han har jobb. Han skal begynne å jobbe fulltid når han får ræva i gir - men har hatt litt problemer m. forsvaret osv og endte med at han ikke skulle inn allikevel, selvom han egentlig ble innkalt! vet ikke helt hva det har å si men, sånn i tilfelle ;p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han ikke gidder å møte på jobb, så kan han vel hverken hjelpe deg privat eller gjennom NAV... Må jo ha inntekt enten man inngår det ene eller det andre. Tror vel kanskje jeg hadde følt meg tryggere med å inngå avtale med NAV da gitt, da han virker litt "tafatt"...

 

Hva du får i bidrag avhenger av hvor mye han har i inntekt. Inngår dere privat avtale, er det bare å si det til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også alenemor, og det snart til 2.

 

I følge det du skriver om far til barnet er det kansje like greit å få en avtale via nav med en gang?!?..

Hva du får i bidrag avhenger av hva han tjener.

Etter fødselen vil du få brev fra nav om at hvis privat avtale inngås må dere skrive kontrakt ang dette og sende nav lokalt.

 

Du kan jo prøve det først og evt hvis det klusser seg, så kan du be om avtale gjennom nav.

 

Jeg får 3000,- i bb i mnd. Det er jo litt utifra hans inntekt også, men bb skal dekke ganske mange utgifter delt på 2.

Det vil si, han betaler ikke kun for det barnet trenger i mnd, men også mor.

BB innkluderer barnets behov, som: Husvære, strøm, barneutsyr, samt for at mor har hovedomsorgen.

 

Du må se igjennom hvilke utgifter du står med i mnd totalt, også forlang bb. Husk at det alltid vil lønne seg med privat avtale hvis han er betalings dyktig.

 

Håper du ble noe klokere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, hjalp faktisk en del! :)

Han er bidragsdyktig, det er derfor jeg tenker at privat avtale antakeligvis er best! Selvom han ikke jobber for øyeblikket har jeg garantier for at han kan betale. Får vel snakke litt med noen på nav også, så kan de sikkert hjelpe meg med å sette opp en privat avtale eller fortelle meghvordan jeg skal gjøre det, hvis det må meldes til nav uansett ! ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...