Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 I går fikk jeg vite at bestemoren min har fått diagnosen Alzheimer. Det kom egentlig ikke som ett sjokk, da hun i lengere tid har rotet mye. Jeg har hatt om Alzheimer når jeg studerte, men det er jo veldig langt mellom teori og virkelighet. Derfor ønker jeg å høre om andre sine opplevelser av Alzheimer. Bestemoren min skal få medisin som kan gjøre at prosessen stopper litt opp, men vet ikke om hun vil bli noe bedre. Noen som kan komme med sine erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #2 Skrevet 12. desember 2010 Min bestemor har Alzheimer og fikk en slik medisin, men den måtte taes hver dag i 6mnd. før den hadde virkning og en dame med Alzheimer har en tendens til å glemme å ta medisin så det gikk litt skit, kan man si... Ellers? Hva skal man si? Hun blir litt verre for hver måned og jeg er glad for hver gang hun husker hvem jeg er;)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #3 Skrevet 12. desember 2010 Det finnes medisiner som personer med diagnosen alzheimers kan ta, men kun hvis sykdommen er i en tidlig fase. Disse vil aldri gjøre henne bra igjen, men kan holde sykdommen i sjakk en periode. Det vil gå i trappetrinn nedover, hun kan nok holde seg på et trinn lenge - før hun plutselig kan falle ned to og tre trinn på kun kort tid. Merk ting i leiligheten/huset hennes, slik at hun finner frem til ting selv og føler den mestringen. Skriv ned hva det er, og ha et bilde. Rydd unna unødvendige ting, og møbler. Dette er en sykdom som lett sliter ut de som er rundt, så vær ikke redd for å be om hjelp. Du kan finne masse info om sykdommen på nettet, men ikke vær redd for å spørre fastlegen. Ellers så er det demenslinjen man kan ringe for å få hjelp. Ting av nyerer dato forsvinner fort fra minnet, men ting fra gamledager av er alltid kjekt å snakke om.. )
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #4 Skrevet 12. desember 2010 Takk for svar Skal lese litt mer på nett. Må bare innse at dette har skjedd, og venne meg til tanken.... HI
Eleutheria Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Send meg en PM hvis du trenger å prate med noen som har vært i samme situasjon ...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Dette var jo trist! Likevel er det på en måte en lettelse å få en diagnose, for nå kan dere få al den hjelp og støtte som dere har krav på. Kan jeg spørre hvor du bor i landet?
Gjest Tale30 Skrevet 12. desember 2010 #8 Skrevet 12. desember 2010 Tromsø har en egen demenskoordinator. Kontakt henne for veiledning om hvilket pårørendetilbud du kan dra nytte av i Tromsø http://www.tromso.kommune.no/demens.121413.no.html
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #9 Skrevet 12. desember 2010 Vet du hvilke medisin det er? har jobbet en del med demente og hatt det i familen! Det finnes plaster som en bytter et par ganger i uka, som har samme virkestoff som tabelett form! det har mindre bivirkninger, og lettere å holde kontroll på! Ønsker dere lykke til:) Og håper hun kan leve lengst mulig normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå