Gå til innhold

Når er du integrert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du skal til for at noen skal kunne kalles integrert i et samfunn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lært seg språket, jobber, betaler skatt, og har et nettverk utenfor sine egne landsmenn som de møter her.

Skrevet

I høga nord så er det når man lærer at samer ikke er fabelvesner som alver, hobbitter og eskimoer, at leserinnlegg i lokalavisen er dagens høydepunkt og kaffe er hovedingrediensen i et velbalansert kosthold. At alt kan fikses med en fiskebollboks og litt hersjestreng, heimkok med kakao er Baileys og ingen ser rart på deg, eller i verste fall, ringer Sheriffen, når du kaster møbler ut soveromsvinduet. Det å sitte på taket og drikke øl er sosialt akseptabelt og at vind og nordavind er to sider av samme sak.

Klarer man dette så er man en fullbåren nordboer

Skrevet

Vel, man kan sikkert ha lært seg språket, og fått seg en ærlig jobb, og tilogmed noen ikke-muslimske bekjentskap til tross. Men min erfaring sier at de som dekker seg til holder seg mer innenfor sitt muslimske miljø, har problemer med språket, og går hjemme og er en manns slave, mer enn de som dropper den skikken.

Skrevet

Ha ha, jeg hadde slitt litt med integreringa tror jeg. Særlig det punktet med møblene ;)

Skrevet

Hehe! Jeg hadde nettopp flyttet hit og hjalp en venninne å ommøblere så vi kastet møblene likegodt ut av vinduet fra 2.etg. Da syklet det noen unger forbi og de leet ikke på øyenlokket engang. Det er visst dagligdags med møbelkasting ut av vinduene;)

Skrevet

Hmm, jeg her i grunn aldri tenkt på hjemmearbeidende kvinner som at de ikke er integrerte i samfunnet. Men man blir jo fort litt uttafor i dagens samfunn hvis man er hjemme med barn mer enn et par år.

Skrevet

Jeg bodde et par år i Frankrike. Der begynte jeg å føle meg litt integrert da jeg etter hvert syntes to timer lunsj var minst like naturlig som å streike bare fordi man kan (det er en menneskerett begge deler for faen).

Skrevet

Når du er integrert har du innlemmet deg i norske (eller annet land) normer og regler, samtidig som du ivaretar din opprinnelige kultur og tar denne i hevd på en god måte :))

Når du er assimilert har du ikke med deg noe av din opprinnelige kultur. - Trist.

Frp`s integreringsdefinisjon er egentlig assimilering :P

Skrevet

For å bli integrert i et samfunn burde man lære å forstå og gjøre seg forstått med språket.

Akseptere og til dels adoptere kultur.

Følge lover og regler.

Bli akseptert som et menneske, nødvendigvis ikke for handling og meninger som ikke samsvarer med normene i sanfunnet men det faktum at et menneske er et menneske uansett hudfarge eller bakgrund.

mennesker som skal bli integrert må bli møtt med respekt og verdighet. Ikke bli latt til seg selv men vist frem til hvordan å leve etter samfunnets lover og kultur.

Skrevet

Ikke sant, man må kunne forbeholde seg retten til å mene at brunost ikke er en ost selv om man er en integrert innvandrer i Norge, for eksempel ;)

Skrevet

Det er sant. Her til lands burde vi egentlig bli flinkere til å snakke norsk. Har du noen gang lagt merke til hvor ivrige vi er på å skulle snakke engelsk til folk som ikke er helt stødige i språket vårt. Er det rart det er vanskelig for mange å bli flinke i norsk sier jeg bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...