Gå til innhold

Dere med barn på rundt 16-17 mnd, spiser de middagen selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Isåfall; med bestikk eller hendene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, sort sett med gaffel, bruker også hendene litt.

Skrevet

Er 2 dager til vesla bikker 16 mnd, men svarer likevel ;-) Ja, hun spiser middag selv, og har gjort det siden hun var ca 8 mnd gammel. Hun får enten skje eller barnegaffel, og veksler nå mellom å bruke bestikk og hender. Kommer litt an på type mat og hvor sulten hun er. Er hun veldig sulten, så har hun liksom ikke tid til å spise med bestikk, da må maten inn fort! ;-) Er hun mer passe sulten og maten er forholdsvis enkel å spise med bestikk, så bruker hun dette og behersker det veldig bra nå. Har tre eldre barn, og mener å huske at de spiste med bestikk i hovedsak når de var ca 2 år, og kun bestikk etter 3,5-4 år. Tiden i mellom 2 og 3,5-4 år har de brukt hendene som hjelp til ting som erter, spaghetti og annen mat som er litt vanskelig å spise med bestikk.

Skrevet

Ja, med både bestikk og hender.

Skrevet

Ja, stort sett. Spiser med gaffel/skje og fingrene :)

Skrevet

Minsten vår er 16 mnd, og har spist selv siden hun var rundt året. Vi prøver å oppfordre til å bruke skje, men det er ikke alltid like lett. Er det noe skikkelig godt så spiser hun som en apekatt som ikke har sett mat før. Er det sånn passe godt så bruker hun tid og setter maten fint på skjeen med den fingrene.

Skrevet

Får de spise alt da? Eller er det visse ting de ikke får siden det er vanskelig å spise selv? Hakker dere spaghettien før barna får spise?

Skrevet

Ja, absolutt alt, til og med ting som taco og sterk indisk mat. Hun her spiser også alt omtrent, så vi er heldig der. Eneste hun ikke er noe glad i er poteter og blomkål. Jeg drar kvniven gjennom spaghettien noen ganger når vi har dette siden hun kan brekke seg av for lange biter, men ellers deler jeg bare maten i vanlige biter av det som er naturlig å dele opp.

Skrevet

(Jeg har nevnt matapen lenger oppe her)

Vi får ikke hjelpe henne, hun nekter å spise da. Har vi spagetti så kutter jeg den opp. Så legger jeg av noen lange uten saus, som hun har ved siden av til å øve seg på. Har vi kjøttsuppe så får hun bitene på fat, og kraften i en kopp ved siden av. Lager jeg andre supper så tar jeg av litt til henne, etter at jeg har most grønnsakene med stavmikser, og så lager jeg hennes del litt tykkere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...