Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 Vi tror liksom ikke at hun kan si et eneste ord, men så glemmer hun seg ut i sinne og roper et helt tydelig ord. Når vi ber henne gjenta det, er hun helt taus. Andre som har opplevd dette? Hun er ennå ikke fylt to år, så ingen krise, men litt irriterende siden vi vet at hun kan si flere ord og at hun kjenner betydningen av det. Hun er døv på et øre og hører redusert på det andre, så det kan jo være fordi hun ikke hører seg selv snakke, men... Noen med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 dersom hun kan snakke, men ikke vil kan de kanskje være selektiv mutisme? Men hun er jo ennå så ung, jeg aner ikke når de begynner å stille den diagnosen. Siden hun har et lite hørselproblem kan det jo ha sammenheng med det også...
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #3 Skrevet 11. desember 2010 Hei, og takk for svar. Vi satt det også i sammenheng med hørselen, men har reagert den siste måneden at hun har ropt mamma fra sangen om morgenen, bestemor når hun var sint for at hun ikke fikk snakke mer med bestemor i telefonen og vann når hun ikke fikk lov å leke med vann. Pluss diverse andre ting. Er ikke mange ord vi har hørt. Men det er jo tydelig at hun kan si noe. Hun bruker mye "tegnspråk" som hun har funnet på selv. Har også tenkt på selektiv mutisme, men tror hun er for ung... HI
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 Les om ekspressive språkvansker, du.... Har hun dren? Eller er hørselen nedsatt av andre årsaker? Dersom hun bare ikke har "nok væske på mellomøret til å få dren" - MAS om at hun skal ha det.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 Takk for svar du også. Jeg googlet det, og fikk det satt i sammenheng med problemene som storesøsteren har. Hun har også hørselsproblemer og fonologiske språkvansker. Ingen av dem har dren, men begge skal til vurdering i neste måned. Det er trolig væske i mellomørene som gjør at begge har nedsatt hørsel. Noen andre med erfaring knyttet til dette?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #6 Skrevet 11. desember 2010 jeg kan ingenting om dette ifht hørsel, men jeg vet at det ikke er uvanlig at barn "sparer" på ordene sine. Det er mange barn som velger å ikke prate før det plutselig en dag løsner helt og de prater uten stans, gjerne ved 3,5 -4 års alder. Disse barna kan ofte si og skjønner betydningen av fler ord enn de "vanlige" barna, prater i lengre og mer fullstendige setninger, bøyer ordene riktig, og prater renere. Det er ikke noe direkte galt med disse barna. Jeg har forresten utdannelse innen pedagogikk, men jeg kan som sagt ingenting om barn med nedsatt hørsel, noe jeg umiddelbart antar at har noe med saken å gjøre i ditt tilfelle.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #7 Skrevet 12. desember 2010 Jeg synes at det høres logisk ut at hun synes at det er litt ekkelt å snakke når hun ikke hører seg selv. Vår datter var født med nedsatt hørsel, men hun sa ikke et ord før hun var 4 år. Da ble hun operert, og etter mindre enn et år, så hadde hun tatt igjen de fleste jevnaldrende. Hun hørte litt før det, men vi fikk høre at hun sannsynligvis fikk ubehag av å bruke stemmen om ikke hun hørte seg selv. Hun brukte også tegnspråk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå