Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 Jeg får barn i februar, og skal reise til Afrika i september. Jeg vil gjerne amme like lenge som sistemann (14mnd) og lurte på om alle de vaksinene jeg skal ta ødelegger melka, eller om man i det heletatt KAN vaksinere seg når man ammer?
Gjest ->>- Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 De fleste aktuelle vaksinene er ikke undersøkt i forhold til amming. Man antar at de ikke har skadelig effekt, men det blir stort sett snakk om en avveining av nytteverdi. Jeg vil tro du vil bli rådet til å ta minimum vaksine mot hepatitt A selv om du ammer, muligens med anbefaling om et lite opphold. Skal du til et av stedene i Afrika hvor malariamedisin er påkrevet vil det jo uansett bli en avveining hvorvidt du skal kutte ut ammingen. Malarone er ikke helt klarert i forhold til amming, og Lariam har så mye skumle bivirkninger at med mindre du har tatt det før uten problemer hadde jeg heller tatt sjansen på Malarone og amming, evt kuttet ammingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå