Gå til innhold

Flott forhold til mannen men dårlig forhold til svigers??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fantastisk mann men foholdet til svigerforeldrene er ganske dårlig, særlig forholdet til svigermoren. Er det noen her i samme situasjon som meg? Hvordan takler dere den?

Hun er helt fraværende og det har hun vært siden jeg traff henne for 6 årsiden, men hun er helt annerledes med min svoger og svigerinen. Hun stiller alltid opp til dem men sjelden til oss.

Min mann og jeg har en sønn og nå er gravid med en lita jenta. Jeg føler at hun foretrekker hennes andre sønn enn min mann, og hennes andre barnebarn enn min sønn. Dette har jeg sagt til min mann og han forsvare henne pga hennes andre sønn har vært det svakeste da han var liten. Men han er ikke svak lenger.

Når hun er på besøk her, hun takker sjelden ja til tingene jeg byr på, det virker som hun har aldri lyst til å være her. Det verste at det heller er at vi er nødt til å tilbringe jula hos dem.

Jeg vil ikke dette, jeg har lyst til å være hjemmet med min sønn og min mann, men de kommer sikker til å være veldig leie seg. Men jeg er ganske lei meg allerede med hele situasjon.

ps: mine foreldre bor lang unna....

Har dere noe gode råd???

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke alene ;)

Nå har jeg bare svigerfar da, siden svigermor bor i et annet land, så hun ser vi veldig sjeldent.

Litt annen vri her, men her er hvordan jeg har det :

Jeg og mannen min har begge barn fra før, og svigers forguder selfølgelig barnebarnet sitt. Og ser ikke noe serlig til min sønn.

Han forguder også eksen til min mann, hun er ofte innom og han er masse barnevakt osv for henne. Noe som i seg selv førte meg litt unna.

Når jeg vra gravid med jenta som vi fikk for 3 mnd siden presterte han å si at dette var DUMT! Han likte lite at vi skulle ha barn, og det passet ikke i min manns liv. (som om han bestemmer det).

Idag velger jeg å holde meg langt unna, vil ikke ha han her jeg! Å ikke f*** om jeg drar til han heller. Han ønsket ikke min datter, så da trenger han ikke se henne heller. Han inviterer ofte mannen min på besøk og da eksen hans. Og jeg er sååå irritert...

Styr bare unna, julen feirer vi her med våre barn, han kommer ikke!!! Prøvde å be seg selv, men det ble fort nei i min munn ;)

Ingen gode råd til deg, men jeg holder avstand jeg, orker ikke sånne folk innpå livet mitt... ;) Det er mitt beste tips...

Skrevet

Takk for tipsen. Jeg er helt enig med deg,men det er ikke så enkelt når man befinner seg i en veldig lite familie.

Skrevet

Føler med deg. Ikke lett å være gravid, og så måtte feire jul på "bortebane" og attpåtil med en svigermor en føler seg usikker på.

Er det mulig for deg å fokusere på det positive i situasjonen?. Selv om du ikke får vært hjemme, så får du i det minste avlasting på alt arbeidet med å lage istand til jul. Var selv gravid i fjor og feiret hos svigers, og det var faktisk deilig å slippe å ha alt ansvaret.

Har selv tidvis ergret meg over akkurat det samme med svigers som "stiller opp" for bror til mann. Oppdaget at broren var veldig flink til å be om hjelp, mens vi liker å klare oss selv. Tipper det kanskje er strukturer i familien som har eksistert siden før du kom inn i bildet (bror som er "svak") og så er det bare blitt sånn, og de greier ikke å komme ut av mønstret. Det kan jo være slik at dersom broren er blitt sett på som "svak" så fortsetter han i familiens øyne alltid å være den svake. Det er kanskje ikke den triveligste rollen å ha.

Noen ganger liker svigermødre å være den som hjelper i stedet for den som tar imot ref. at hun takker nei til det du tilbyr.

Som du selv sier: Dere er en liten familie. Da gjør du kanskje lurt i å prøve å holde ut. Jeg merker meg at du hele tiden uttrykker deg med "Jeg føler...". Betyr det at du er usikker på svigermor og ikke helt vet hvor du har henne? Er hun av den typen som ikke uttrykker seg klart og tydelig?

Det virker ikke som om dere har hatt noen direkte konflikter, og det er jo positivt.

Er dere svært ulike av personlighet?

Kanskje hun helst liker å være på hjemmebane? (Det gjør min :-)

Er det mulig å gjøre en avtale med mannen din om at dere feirer jul hjemme, eller hos din familie neste år? Da kan du se frem til det, og det er kanskje lettere å holde ut denne julen.

Du kan jo forsøke å observere svigermor. Hva synes hun er morsomt? Hvilke temaer liker hun å prate om? Hva er interessene hennes?. Er det noe hun vet/kan som du kan spørre om slik at dere blir bedre kjent?

Er det noe ved svigermor som du kan like? Da er det lettere å utstå det du ikke liker så godt.

Finnes det felles aktiviteter svigermor kan gjøre med barna dine eller deg som kan være med på å bryte isen mellom dere?

Jeg vet det ikke alltid er lett, men som du selv sier: Dere er en liten familie, og familie kan være godt å ha ihvertfall for barna.

Jeg er overbevist om at svigermoren din ville bli veldig forbauset om hun visste hvordan du følte det. Kanskje hun tenker at dere er ressurssterke og flinke og klarer dere selv.

Det finnes et ordtak som heter: "Fake it till you make it" Det er ikke så dumt når det gjelder å like svigermødre.

Og ikke minst: Skaff deg pauser fra din manns familie. Stikk av innimellom og hvil deg litt slik at du orker med hele julen. Graviditeten er jo den perfekte unnskyldningen!

God jul (hilsen meg som skal ha hjemmejul iår etter svigerjul ifjor :-)

Skrevet

Har du prøvd å snakke med svigermor da?

Ta deg tid til en samtale med henne, og si hva du føler , mener, og hvordan du har det. Så kan det jo være noe anna som ligger bak, som hun kanskje ikke har snakket med noen om.....

Alle er vi forskjellige, og kan ha tanker og følelser som vi ikke rår over.

Men jeg synes du burde ta en skikkelig samtale med svigermor, og se om dere kan finne roten til hvorfor det er som det er..

Eventuellt finne en måte å fikse dette på sammen :)

Kjempe masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...