Gå til innhold

Ang. Nakenhet i familien...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange familier er dette med nakenhet helt naturlig, og barna blir oppvokst med og se pappa og mamma nakne.

Dette er ikke normalt for meg i min familie, og jeg er glad for at ikke min samboer har hatt det sånn heller.

Eksen min ble nemlig ganske provosert en gang vi diskuterte dette.

For han mente at alle i familien burde kunne se hverandre nakne, fordi dette er naturlig. Og hvis ikke dette ble praktisert endte barna opp som meg. Altså litt sjenert og ikke veldig glad i og vise frem kroppen sin.

For han var det helt naturlig og gå naken rundt, men for meg er det rart og unaturlig hvis foreldrene mine ser meg uten undertøy. Kanskje til og med litt rart hvis de ser meg i bare undertøyet.

Vet ikke hva som er riktig eller galt her, men jeg kommer ikke til og sprade rundt naken foran barna mine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med nakenhet i min familie - altså blant mine barn og min mann, men går da for pokker ikke rundt naken sammen med mine foreldre og søsken. Det er noe helt annet. Dessuten har jeg små barn, er mye mulig praksisen endres betraktelig etterhvert som de vokser opp.

Skrevet

Enig med deg. Man sprader ikke rundt naken i hele huset. Ingen grunn til panikk om en liten unge skulle åpne badedøra og se en tiss av motsatt kjønn, men man kan jo normalt sett dekke seg til. Det er også greit å lære barn om at man er naken privat, og ikke sammen med andre, så har barna lettere for å forstå andre ting som må snakkes om senere. Som at tissemann ikke skal tukles med i full offentlighet fordi det er privat. Man trenger ikke oppdra barna som nudister for å få trygge og normale barn. De blir ikke sjenerte av å ikke se foreldrene naken hele tiden. Jeg har vokst opp med at fellesdusjing er noe man kun gjør i bassenget, og at man holder tissen sin for seg selv, og jeg er sannelig ikke sjenert av den grunn.

Skrevet

Vi går ikke rundt akne, men ungene ser oss jo nakne, i dusjen og på soverommet. Men det er nå når ungene er små. Mamma kan fremdeles se meg i bare trusa og omvendt, men hadde aldri vært klissnaken forran henne. Pappa er det helt uaktuelt at skal se meg i undertøyet, til nød i bikini.

Skrevet

Før noen andre kommenterer det; nei vi går ikke rundt med fullt av kviser (akne) ;)

Skrevet

Det stopper automatisk opp når man blir eldre. Kunne aldri vært naken med min pappa nå, og hadde vel blitt flau om jeg hadde sett han naken ;)

Vi sover nakne, bader nakne med barna våre, men regner med at etterhvert som de blir større så blir det slutt på badingen.

Selv om jeg er litt naken hjemme, så er jeg ikke glad i og vise frem kroppen min til andre enn dem som bor hjemme.

Skrevet

hahaha.. jeg har vokst opp med å max se mine foreldre i badetøy om sommeren. Mamma i bikini, og pappa i speedos(eller hva det heter, som var badetøyet på 70-tallet). Jeg fikk heller ikke mange klemmer og kyss av mine foreldre. Til og med nærhet var litt tabu.

Jeg selv er helt annerledes, og har til og med mang en gang kjeftet på min tenåringssønn naken som den dagen jeg ble født(på vei i dusjen eller å kle på meg om morgenen, men så må jeg bare ta opp noe med ham der og da). Her i huset har vi ikke mange grenser for hva vi viser. Jeg vil at mine barn skal ha et naturlig forhold til kropp, og tenker egentlig ikke over det selv at de ser meg naken(de trenger ikke vise seg nakne om de ikke vil, da). Jeg vil bare ikke ha det slik jeg selv hadde det ang kropp og hud i oppveksten. Vi er en familie, og der hører kropp og hud hjemme. Og gode klemmer og susser er en del av hverdagen her. Helt fra barna ble født.

hehehe.. tror sønnen min godt vet hva mensen er, for jeg har aldri fått sitte på do alene...... ;)

Skrevet

Huff nei hvis min mor gikk rundt naken foran meg som voksen så hadde jeg fint bedt henne få på seg noen filler!!

Hvorfor må folk se hverandre nakne?

Klart mine små barn ser meg naken i dusjen og når jeg kler på meg, men valse rundt naken??haha...aldri!

Bikini er det eneste jeg viser meg i til familien.

Skrevet

Jeg tenker at det må finnes en mellomting, og at det bør tilpasses barnas alder.

Og ikke minst er det da en viss forskjell på å sprade rundt naken sammen med halve slekta i voksen alder og det å kunne dusje/skifte/gå på do foran sine små barn.

Både jeg og mannen dusjer sammen med datteren vår på halvannet iblant, og da er vi selvsagt nakne. Vi sover også nakne, så de gangene hun sover på rommet vårt eller kommer opp i sengen i helgene, så er vi jo også det. Jeg går til og fra toalettet naken om natten og morgenen, så når hun blir større vil hun også se meg naken da.

Men jeg flyr jo ikke rundt i hele huset i nettoen, eller 24 timer i døgnet. Og dusjingen med barna vil jo begrense seg etterhvert som de blir store og greier seg selv. Så synes jeg dessuten at barna skal få "styre" det litt selv, når de begynner å synes det er litt flaut med nakenhet osv, bør man skjerme dem for det til en viss grad.

Jeg mener at det er viktig at barn lærer at kropp og nakenhet ikke er noe ekkelt eller stygt, men naturlig- men at man selv skal få bestemme over kroppen sin, inkludert hvem som ser den uten klær.

Når det er sagt kommer jeg nok IKKE til å stå og kjefte på mine tenåringsbarn i nettoen, hehe!:)

Skrevet

Det er forskjell på å sprade rundt foran ungene naken eller å skifte foran dem. Jeg synes ikke at det er noe naturlig å gå naken rundt i huset (muligens kan jeg finne på å løpe rundt i huset i bare undertøy eller håndkle mens jeg leter etter noe å ha på meg).

Min tante var ekstremt opptatt av at nakenhet var naturlig, så fetteren min måtte leve med at moren faktisk spradet naken rundt i huset når han hadde venner på besøk. Han var så flau. Men jeg glemmer aldri en gang jeg var på besøk hos henne om sommeren. Da tvang hun meg til å gå rundt naken utendørs "fordi det var så naturlig" og jeg måtte få litt sol på kroppen. Jeg var 12 år da og tidlig ute i puberteten, så det var ikke en fin opplevelse.

Nei, jeg mener at kropp er privat.

Skrevet

Mengde nakenhet og sjenerthet/naturlig forhold til kropp henger ikke nødvendigvis sammen på den måten (masse nakne hjemme - mindre sjenerte, mer lyst til å vise seg frem osv)

Med små barn som ikke skjønner noe spiller det jo ingen rolle. Når barna mine blir eldre vil det ikke være naturlig for meg å vise meg naken for dem og det er også slik jeg er vokst opp. Jeg er allikvel helt trygg på min egen kropp, og viser meg gjerne fram for mannen. Sex med lyset på er bra!

Tror det er mye mer viktig hva du signaliserer om holdninger til din og andres kropp. Om du er komfortabel med den, ikke fokuserer på tykk/tynn, føler deg fornøyd osv. Slik holdninger vil påvirke barna mye mer enn om de liker å sprade rundt eller ikke.

Skrevet

La meg gjette HI, du har enten ikke barn enda, eller den ene du har er liten baby? Ofte så endrer dette seg helt naturlig når barna vokser til. Hva gjør du om du er alene en morgning og må dusje og har en liten 2-3 åring som blir redd om du låser han eller henne ut av badet fordi du absolutt ikke vil vise deg naken?

Jeg tenkte som deg, at jeg skulle IKKE gå naken rundt foran barna mine, uff nei. Men så ble det ikke helt slik likevel, det ble faktisk helt naturlig når alt kom til alt. Når de blir eldre så kommer det helt naturlig at det ikke lenger føles komfortabelt for verken barn eller foreldre å vise seg naken ovenfor hverandre. Gjerne rundt 8-10 års alder. Det er som regel da den naturlige sjenansen kommer hos barna. Blir jo anderledes for barn som er av samme kjønn som en selv, da ser en jo gjerne hverandre naken om en bader på offentlige steder og går i dusjen osv etterpå, men det blir jo noe annet.

Hva med å bare ta ting somd et kommer i stede for å planlegge alt mulig rart?

Skrevet

Foreløpig vandrer jeg naken i huset uten å bry meg stort. Sønnen min er straks 2, men jeg kommer til å være mer forsiktig når han blir større.

Jeg er ikke vokst opp med at nakenhet er noe naturlig.

Kan fremdeles huske at jeg var hjemme hos en venninne og hennes voksne søster kom vandrende forbi oss splitter naken. Faren hennes satt der også. Var en smule sjokkert, samtidig som jeg tenker det må være deilig å ha ett så avslappet forhold til kropp.

Skrevet

var normalt å se mamma naken, men ikke pappa. Og jeg husker jeg syns det var rart når jeg var på besøk hos en veninne å hun sto i tanga og skifta foran faren. Hun var vel 14 da. Selv går jeg aldri rundt i huset naken...undertøy derimot kanskje rett ned til badet, men dattera mi er ikke fylt 2 engang enda. Tror nok sambo er av samme type som meg, kanskje enda mer "sjenert". Merker han blir flau å prøver å skjule seg om dattera vår komme rinn på badet mens han tisser eller noe hehe.

Skrevet

Godt å lese andres tanker om dette. Selv har jeg en gutt som akkurat har fylt 4, og venter nestemann om en ukes tid. Vi går ikke akkurat nakne så my her hjemme, men jeg sover jo i bare trusa, noe som også er praktisk med tanke på ammingen også. Har lurt litt på om det er rart å ikke bruke pysj, morgenkåpe, men sprader ikke akkurat rundt heller da, bare truse i senga. Ellers kommer jo 4 åringen inn på badet til både meg og pappa'n uten at vi hefter oss med det. Er vel kanskje som dere sier, at den naturlige blygselen kommer etterhvert, så får vi heller bli mer pripne da :)

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å være naken foran barna, ikke mannen min heller. Men når barna kommer i puberteten er det greit om den med motsatt kjønn blir litt mer sjenert. Jeg har en mor som er svært lite blyg, men jeg kunne aldri tenke meg å vise meg hverken naken eller i undertøyet for mine foreldre.

Da jentene kom i tiårsalderen har det vært naturlig for min mann å ikke være naken sammen med de lenger. Men min datter bryr seg ikke og spankulerer naken foran oss til stadighet, til tross for pupper. Sier av og til at det er greit å dekke seg til, men gidder ikke bry meg så veldig. Min mann snur seg bort.

Det må jo finnes en gylden middelvei her. Det er jo ikke nødvendig å dra med ungene på nudiststrand, men det kan da ikke være slik at man ikke kan ta med barna til svømmebassenget fordi man ikke kan dusje sammen med dem. Min eks kunne aldri ta med vår datter på svømming pga dette.

Skrevet

HI her. =)

jeg mener jo selvfølgelig ikke at jeg kommer til til og gjemme meg, og at det er krise hvis mine barn ser meg naken.

Å det er stor forskjell fra når barnet er 2 og 12. Jeg har ikke noe imot nakenhet i den forstand heller.

Men jeg vil liksom ikke ha det sånn at jeg som ikke liker og vise meg frem naken, skal være en dårlig mor fordi jeg ikke dusjer mens barnet på 12 står og pusser tenner ved siden av. Det er ikke naturlig for meg.

Å barna mine vil vel ikke ta skade av det av den grunn?

Forstår jo selvfølgelig at folk er forskjellige på dette området.

Men må det ene være værre enn det andre?

Skrevet

HI her. =)

jeg mener jo selvfølgelig ikke at jeg kommer til til og gjemme meg, og at det er krise hvis mine barn ser meg naken.

Å det er stor forskjell fra når barnet er 2 og 12. Jeg har ikke noe imot nakenhet i den forstand heller.

Men jeg vil liksom ikke ha det sånn at jeg som ikke liker og vise meg frem naken, skal være en dårlig mor fordi jeg ikke dusjer mens barnet på 12 står og pusser tenner ved siden av. Det er ikke naturlig for meg.

Å barna mine vil vel ikke ta skade av det av den grunn?

Forstår jo selvfølgelig at folk er forskjellige på dette området.

Men må det ene være værre enn det andre?

Skrevet

Alle gjør det som føles naturlig for dem. Her i huset sover vi voksne nakne,og går nakne mellom soverom og bad,og ofte en rask tur innom kjøkkenet for å slå på kaffetrakteren også:-)

Skjuler oss ikke for verken 4åring eller baby,nakenhet er en helt normal del av morgenen her. Men dette gjelder kun mannen,barna,og meg. Med andre til stede har vi selvfølgelig vett til å dekke oss til. Hva vi gjør når barna blir eldre har jeg ikke tenkt på,men begynner de å reagere på nakenhet skal vi selvfølgelig ta hensyn og kle på oss:-)

Skrevet

Hehehe, nei for pokker. Kongeinnlegg :)

Skrevet

Hos oss en nakenhet naturlig og vi har ingen problemer med å se hverandre nakne..

Skrevet

jeg er naken foran sønnen min og han er det foran meg. vi er ikke sjenerte. men han er 2 år. vi dusjer sammen og jeg kan sove uten klær ved siden av han og kle på meg foran han. ingen sjenerte toner.

jeg kunne aldri engang vist meg i undertøy til mamma eller pappa, hadde vært altfor flaut. bikini om vi er på en strand er ok, men ikke bikini i hagen engang :D

og snart når sønnen min blir eldre blir det andre boller ja. da skal jeg dekke meg til :)

Skrevet

Min mor kunne fint gå naken rundt i huset når jeg var yngre, men gammel nok til at jeg kan huske det idag. Husker hun fortale at hun gjorde det for at jeg skulle få et godt forhold til kropp og nakenhet, for det var ingenting å skjemmes over.

Men jeg syntes det var ubehagelig når jeg var yngre, og jeg har et voldsomt anstrengt forhold til nakenhet den dagen idag, så enten hjalp det ikke, eller så hadde det helt motsatt virkning enn det min mor ønsket.

Skrevet

Forskjell på barnn og voksne barn... Du er voksen og det er greit du kke går foran dine foreldre. Men at du ikke takler å gå foran barna dine er litt sykelig... Prøv å jobb med det, du trenger jo ikke gjøre det til de er tenåringer liksom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...