Gå til innhold

Formen etter ks i forhold til vaginal fødsel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter vaginal fødsel er de fleste i god form og kan ta seg av babyen, men hva med de som tar keisersnitt?? Erfaringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i ekstremt god form etterpå. Jordmora som var på vakt på kvelden skjønte ikke hvorfor jeg var oppe og gikk formiddagen etterpå. ks var rundt midnatt.

Barnepleierne skifta første bleia på bebisen, men etter det gjorde jeg alt selv.

Men for all del, jeg hadde vondt i såret, så sov dårlig, måtte ha hjelp til å snu meg i senga de første dagene. Og det var ikek sånn at jeg spratt opp på morran, det gjorde vondt å reise seg.

Men jeg var nok max heldig med hvordan det gitt, har venninner som har slitt betydelig mer etter sine ks.

Skrevet

Det kommer nok helt an på hvordan ks har gått. Mine ks (2stk) har gått bra, og jeg har tatt meg av babyen selv etter en natt. De vil ha de med ks opp å gå så fort som mulig, senest 24timer etter inngrep.

Det er selvfølgelig vondt å snu seg i senga og vondt å komme seg opp av senga. Men man finner teknikker for dette og. :)

Jeg har ihvertfall hatt 2 fine ks!

Skrevet

Jeg var også heldig med mitt ks, og klarte å ta deler av stellet etter et døgn. Men problematisk med ammingen, og siden jeg ikke kunne sette meg opp i senga selv sleit jeg med å løfte opp babyen når han våknet på natten. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg ikke valgt ks. Fikk ikke med meg første badet, og fikk nesten ikke sett gutten min før han var over en time gammel, vasket og påkledd...

Skrevet

Er nok ingen fasit her verken etter KS eller vaginal fødsel. Jeg fødte vaginalt sist og fikk total ruptur. Jeg måtte opereres og fikk ikke sett jenta mi på 4 timer og var i behov av mye hjelp etterpå pga smerter.

Skrevet

Var sengeliggende hele første døgnet, så var det rullestol i 2-4 dager etter det... Grusomt!

Skrevet

Min første fødsel endte med keisersnitt siden det var dårlig fremgang og ungen ikke beveget seg nedover i bekkenet til tross for full åpning. var ganske medtatt og pleietrengende de 2 første dagene etter keisersnittet.Måtte ha hjelp til nærmest alt.I tillegg måtte jeg ha urinkateter for å klare å late vannet.Formen var laber og jeg hadde ganske vondt i såret i mange uker etterpå.

Jeg fødte mitt andre barn vaginalt for ca 8 uker siden.Denne gang gikk fødselen nomalt for seg.Måtte riktignok klippe og ble sydd i en time etterpå, allikevel kan ikke smertene i klippet sammenlignes med smertene i keisersnittsåret.Formen var veldig bra etter fødselen.Fikk et sinnsykt adrenalinrush like etter at ungen kom ut,ble skikkelig høy,en vanvittig følelse,hadde masse med energi.Formen i barseltiden var mye bedre nå en etter keisersnittet.

Dette er min opplevelse,men jeg vet om kvinner som er i topp form også etter keisersnitt.

Dersom det blir flere barn vil jeg definitivt føde vaginalt dersom det lar seg gjøre. Keisersnitt er en stor operasjon,det er økt risiko for infeksjoner og blødninger.Rekonvalesensen er normalt sett lengre etter et keisersnitt,man ligger lengre på sykehus etter fødselen.

Vel,dette er bare mitt syn på saken.Mange er sikkert uenige med meg og det respekterer jeg.

Skrevet

Jeg tror også det er forskjell på om en har prøvd å føde vaginalt før en må ta ks enn om det er et planlagt ks. En er selvfølgelig sliten etter å ha hatt rier og i tillegg et ks etter det tar nok på.

Et ks er slitsomt, kroppen er tom for krefter etterpå, men det har ikke tatt så lang tid for meg før kreftene er tilbake. Morgningen etter planlagte ks må en opp og gå. Det gjør vondt i såret, men hvis en tar det med ro går det bra! En finner seg teknikker som gjør at en kommer seg opp av senga og kan snu seg i senga uten at det gør veldig vondt.

Ks er også forskjellige, noen får komplikasjoner og andre ikke. Jeg har heldigvis ikke hatt komplikasjoner, og håper heller ikke jeg får det denne gangen. Det er kanskje de planlagte ks som har minst komplikasjoner...

Skrevet

1 mann fødte jeg vaginalt. Var utslitt etter å ha holdt på i flere døgn,men kom meg raskt etterpå. Ingen komplikasjoner og trente etter 4 uker.

2mann tatt med planlagt ks. Jeg var veldig bevisst på at jeg måtte raskt opp å gå. Etter 4 timer var jeg i dusjen og oppe og gikk. Jeg hadde følge i dusjen da.Det gjorde vondt i såret og jeg måtte gå litt krumbøyd. Var litt vondt de første dagene,men kjørte i meg alt jeg fikk av smertestillende så var ikke så ille. Den første nattan hadde jordmødrene babyen den neste jeg og etter det reiset jeg hjem. Altså mindre enn 2 dager etter Ks. Med dosett og blodfortynnede sprøyter. Hjemme kom jeg meg raskt. Ikke noe særlig smerter etter den første uka.Jeg trente som vanlig etter 4,5 uke.

Jordmor og lege har sagt at dette mest sannsynlig kom av at jeg er i veldig god form og godt trent. Så for meg var det fysiske etterpå det samme.Men var en kunstig opplevelse å ta ks. Mye bedre å føde vaginalt selv om dette var vondere der og da.Hadde jeg kunnet velge hadde det ikke blitt ks.

Skrevet

Jeg har født vaginalt en gang og det var ikke greit. Jeg fik juling og blødde altfor mye uten at det ble fulgt opp slik at jeg hadde altfor lav hb i lange tider etterpå. Følte meg mørbanket i flere uker. Neste gang var planlagt snitt og da dusjet jeg samme kvelden. Tok meg av babyen hele tiden selv og det gikk fint. Reiste hjem dag 2. Såret var vondt noen dager/en ukes tid. Ønsker meg egentlig en kjapp og grei vaginal fødsel denne gangen, men er usikker på om jeg er i stand til det;)

Skrevet

GENERELT er man i klart dårligere form etter et ks (akutte, MEN også planlagte) enn etter en vaginal fødsel - men her er det variasjoner i alle retninger. Jeg kjenner folk som har født vaginalt som var i MYE dårligere form etterpå enn jeg var etter mitt hastesnitt.

Samtidig skal det ikke stikkes under en stol at jeg var i mildt sagt mye dårligere form etter hastesnittet mitt enn de andre på barsel, som alle hadde født vaginalt.

De første ukene etter fødsel er for min del litt tåkete, så det er vanskelig for meg å si akkurat hva jeg gjorde når med barnet. Jeg fikk også komplikasjoner (spinalhodepine) etterpå. Jeg skiftet første bleie solo da barnet var kanskje en uke gammel. Det tok nesten to uker før jeg turte bære ham opp/ned trappa alene. De første par dagene var jeg ikke til stede under bleieskift i det hele tatt, jeg hadde mer enn nok med amming og å komme meg i aktivitet selv. Det gikk seg rimelig fort til, og jeg tror nok jeg hadde vært betydelig sprekere hvis jeg bare hadde sluppet unna spinalhodepinen...

Og klart det har noe å si om snittet er akutt eller planlagt i forhold til formen etterpå. Jeg var utslitt av en hel fødsel, og så ble det ks helt på tampen. Denne gangen skal jeg ha planlagt ks, og vil få et helt annet utgangspunkt, både fysisk og psykisk. Jeg håper det vil hjelpe!!! Likevel, det er nok best å påregne at man de første dagene etter ks er avhengig av relativt mye hjelp, og heller legge ambisjonsnivået lavt. Ingen forventer jo at man skal hoppe og sprette rundt i gangen dagen etter en tilsvarende stor bukoperasjon gjort av andre årsaker!!!

Skrevet

Jeg var i veldig fin form etter hastekeisersnitt. Hadde snittet på kvelden ved 19 tiden kom meg til dagen etter da gikk jeg tur med prinsessa =0). Hadde ikke vondt en eneste gang. Med tulle 1 hadde jeg så lang fødsel tok en god stund før jeg kom meg etter den vaginale fødselen. Blir spennende denne gang.

Skrevet

hadde ks med første barnet og vaginal fødsel med nr 2..

etter ks hadde jeg mye smerter, men jeg kom meg da opp av senga og fungerte for barnet. Sluttet med smertestillende etter 2 døgn. Stiftene tok de etter 5 døgn. Jeg lå på rom med ei som fikk infeksjon i såret og jeg engstet meg mye for å få det samme. Jeg var oppe og dusjet og stelte meg 11 timer etter ks og klarte meg selv etter dette.

MEd vaginal fødsel var kroppen i super form etterpå. Selvsagt er man sår nedentil, men ikke på langt nær i samme grad som etter et KS. JEg spratt opp av senga 20 min etter fødsel og var klar for å ta fatt på rollen som nybakt mamma igjen. Det eneste som gjorde litt vondt til å begynemed var å sette rumpa for hardt ned på sitteunderlaget. Ble klipt under fødselen.

Jeg tar heller vaginal fødsel før KS.. selv om jeg kjenner jeg bagynner å rgue meg litt.. men det er mest til åpningsriene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...