Gjest Tale30 Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 - Det oppstår ikke et klasseskille mellom de som har råd, og de som ikke har råd til å være syke - Folk holder seg hjemme ved sykdom, og smitter ikke andre unødig. Dette vil arbeidsplassen tjene på. - De kronisk syke stenges ikke ute fra arbeidslivet - Man blir fortere frisk når man kan være hjemme og slappe av. Hvem har vel egentlig nytte av arbeidstakere som hangler seg gjennom arbeidsdagen i månedsvis? Med de reglene man har for egenmelding (så sant man ikke er IA bedrift) så kan man bruke 4 egenmeldingsperioder i løpet av en 12 månedersperiode. Overskrider man dette får man karantene, og må ha sykemelding ved alt fravær. IA bedrifter har også varslingsordninger der hvor man kan begrense arbeidstakerens rett til sykemelding ved mistenkelig fravær over lengre tid. Jeg jobber selv på en arbeidsplass hvor jeg har så mye ansvar at jeg må lete i kalenderen etter dager hvor jeg kan hente meg inn under sykdom. Resultatet er at jeg er halvsyk hele tiden. Det er ikke bra, hverken for meg eller arbeidsgiver.
Gjest Supperådet Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 Da spør jeg deg om det samme som jeg spurte om i den andre tråden: Hva med klasseskille mellom dem som er i arbeid og dem som er på trygd? Er det mer akseptabelt? Hva med ledighetstrygden? Den utgjør bare i overkant av 60% av tidligere inntekt inntil 6G. Det betyr at slik du definerer det så skapes det et klasseskille så snart noen blir permittert eller mister arbeidet sitt.
Gjest Supperådet Skrevet 11. desember 2010 #3 Skrevet 11. desember 2010 Kronisk syke får dessuten unntak fra arbeisdsgiverperiode og blir således ikke utestengt fra arbeidslivet selv om de får lavere inntekt i perioder de er syke. Det vil uansett svare seg for dem å være i arbeid seersom de hadde fått 80% sykeønn som for de fleste utgjør mer enn evnt. uførestønad.
Gjest Tale30 Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 Tror du de som er på trygd hadde hatt større sjanse til å komme seg tilbake til arbeidslivet ved manglende rett på sykepenger ved sykdom? Det er jo ofte en grunn til at noen er uføretrygdet, og man må egentlig regne med at legene styrer dette.
Gjest Supperådet Skrevet 11. desember 2010 #6 Skrevet 11. desember 2010 Et menneske på trygd har gjerne ca 60% av tidligere inntekt. Det ville da likevel ha lønnet seg for vedkommende å begynne i arbeid igjen, med en sykelønn på 80%. Man er jo dessuten ikke syk hver dag hele året.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #7 Skrevet 11. desember 2010 Det du påstår henger jo ikke helt på greip, Supperådet. For det første, så er det en grunn til at folk er på trygd. At det heller ville lønne seg å jobbe er vel alle som lever på trygdeytelser smertelig klar over. Det er ikke der problemet ligger. Det virker også som du mangler noe kunnskap om hvordan dagens sykelønns- og velferdsordninger fungerer. Nei, man er som kroniker eller ufør ikke like dårlig hver dag, men hvem vil ha en arbeidstaker som er like ustabil som bambi på glattisen? At man har unntak fra arbeidsgiverperioden er heller ikke nok til at man er attraktiv på arbeidsmarkedet. Du koster allikevel arbeidsplassen ekstra, om ikke i form av rene penger så i tid til å lære opp vikarer, forflytning av arbeidsoppgaver, ekstrabelastning på kolleger osv. Summa sumarum, så er man ikke veldig populær som arbeidstaker. Karensdager eller redusert sykelønn vil ikke rette opp i noen av disse problemene. Undersøkelser viser jo også at sykefraværet til nordmenn ikke er høyere enn andre land det er naturlig å sammenligne seg med >( men politikerne og media er veldig glade i å framstille det sånn). Vi er også et av de landene i Europa med høyest sysselsetting. Det betyr jo blandt annet at også mange yrkeshemmede er i arbeid, og da må man påregne et høyere sykefravær. Om man legger inn karensdager eller reduserer sykelønnen så vil man også oppleve et høyere behov for sosiale stønader, fordi flere vil ha problemer med å klare seg med f. eks 80% lønn. Det er uansett ikke korttidsfraværet som er den store utgiftsposten når det gjelder sykefravær. Nordmenn generelt har en høy arbeidsmoral, og legger seg ikke ned for ei fotvorte. Jeg har, gjennom ale mine år på jobb, mye oftere sendt sjuke folk hjem enn jeg har hatt mistanke om at noen tar egenmeldinger urettmessig.
Gjest Tale30 Skrevet 11. desember 2010 #8 Skrevet 11. desember 2010 Forsøker å poste mitt svar igjen - med store muligheter for at det kommer hundre ganger: Den løsningen du foreslår ville nok hjelpe mot de som dessverre misbruker ordningen slik den er i dag. Det er jo et faktum at noen holder seg hjemme pga fyllesyke og andre ubrukelige ting. Den ville derimot også ha fått store konsekvenser for de som er ærlige arbeidstakere. Jeg hadde personlig ikke hatt økonomisk mulighet til å være hjemme fra jobb flere dager en måned, hvis jeg skulle bli trukket i lønn for dette. Resultatet hadde vært at jeg hadde latt helsa hangle fordi jeg måtte prioritere økonomien. Det jeg mener med klasseskille, er at de som ikke er avhengig av full utbetaling hver mnd hadde kunnet lytte til kroppen sin, mens de som må ha all lønn for å dekke faste utgifter ville ha stilt på jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå