Gå til innhold

Orkideen har begynt å henge med hodet, hva bør jeg gjøre??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en stor nydelig orkide, med masse blomster. Har hatt den et par mndr. Nå har blomstene begynt å henge. Men ikke blitt brune eller noe.

Vannet den litt i går. Så er nok ikke mangel på vann.. Tips til hvordan få den til live igjen==

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flytende orkidegjødsel som jeg gir en gang hver fjortende dag.

Og dette med å gi et eggeglass i uken er bare tull, det er altfor lite. Jeg pleier å gjennomvanne de skikkelig en gang i uken eller tar jeg et par ganger ekstra i uken og spraye jorden, hvis du skjønner hva jeg mener :)

MEN, de liker ikke å stå i vann.

 

Så vet ikke noe mer enn dette jeg.

 

Den har ikke fått lus eller noe? Og den står lyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe lus eller noe jeg.

Ja den står ganske lyst til. Men er ganske kaldt i stuen, der den står. Kan dette ha noe å si?

 

Jeg har gitt den litt mer enn et eggeglass jeg også.

I dag så jeg at det var en del vann i den høyte potten, og noen av røttene hang oppi vannet. kanskje dette gjorde det?

 

vil virkelig ikke at den skal dø. den er så nydelig og jeg fikk den av min kjære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satt den litt varmere, men ikke over en veggovn, det er ikke bra.

Kan være det at den har stått i vann ja, det liker de ikke.

Jeg har en liten bit oasis nedi potten, sånn at jeg er sikker på at den IKKE står i vann.

 

Håper du får den til igjen, for det er noen nydelige blomster på de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har hatt den i et par måneder, så kan det tenkes at den rett og slett er avblomstret. Da blir blomstene slappe og detter av etterhvert. ikke no' å gjøre med det. La blomsterstengelen være, la den gå litt for lut og kaldt vann, så kan det tenkes at den blomstrer igjen om noen måneder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset når orkideen begynner å henge med hodet behandler jeg den som jeg alltid har gjort. Forandrer ikke på noe.

 

Det som har skjedd de to siste gangene er at den har sluppet blomstene, stilken har tørket og jeg har klipt den bort. I mellomtiden har den kommet med en begynnende ny stilk og i løpet av noen uker har den kommet med en ny grein med blomster på.

 

Den gamle visner når det er en ny en på gang.

Vet ikke om det gjelder alle, men har hørt om flere som opplever det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis blomstene er begynt å skrumpe inn så er den rett og slett gått inn i avblomstringsfasen. Blomstene vil snart felles. Det er helt vanlig etter 2-4 måneder.

Klipp ned stilkene til rett over tredje leddet. Er du heldig får du nye blomster her i løpet av kort tid. Skjer det ingenting, men stilkene visner, klipper du dem helt ned, vanner mindre og håper på helt nye stilker i løpet av 7-12 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...