Gå til innhold

Hva fungerte når din 2'åring slo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bestemt toåring som blir ganske krakilsk når han ikke får viljen sin. Han reagerer med å skrike og kaste seg ned m.m. og han slår og lugger i tillegg. Som i natt f.eks. kom han inn på rommet vårt og ble rasende da jeg ikke stod opp med han. Slo og lugget. Er jo redd for at han skal begynne å gjøre det i barnehagen også.

Så tips mottas med takk. Hvilken taktikk fungerte for dere?

Er han for liten for noe slags form for time-out? Har tenkt på å finne meg en krok i gangen der jeg plasserer han hver gang han slår.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøvde timeout med eldstemann men det gjorde bare situasjonen fem ganger verre med at han stakk av og jeg måtte sette han på plass hundre ganger og han gav seg ikke!

Var bare å si bestemt og alvor nei, det er vondt! også avlede. Om han bare fortsatt flyttet jeg meg fra situasjonen.

Skrevet

Vår 2-åring har ogås hatt en sånn periode og jeg har forstått det er helt normalt. Tilstanden kan jo nesten virke patologisk.

De slår jo i mangel på språk. Vis forståelse for at han føler det sånn, beskriv følelsene for han og si du skjønner at han føler det sånn men at andre blir lei seg og får vondt når de blir slått.

Skrevet

Vår 2-åring slo ikke, men han begynte å bite. Etter 2 ganger i time out bet han aldri igjen, og det er over 1 år siden. Det er ikke alle unger time out fungerer på, men på vår sønn fungerer det veldig godt. Skal sies at vi bare har vært nødt til å bruke det 5 ganger på drøyt 1 år, det holder som regel med en advarsel nå.

Skrevet

Min eldste (8 år til tirsdag) slo og skallet når han var 2. der hjalp det med time out når han gjorde det mot meg, mens mann min var obs en gang han skulle til å skalle til han og da bøyde min mann hode litt fram slik at han traff han i pannen i stede og ungen fikk jo vondt. Etter det så gav han seg.

Minste mann både slår og biter men jeg har prøvd time out, snakke med han og forklare at man må kose i stede. Lar han jo så klart få "si" det som plager han selv om jeg ikke skjønner bable språket.

Men ingen ting hjelper. Han har bitt en unge i barnehagen, de sa at det hadde blitt krangling mellom de to over en leke, men de hadde snakket med han rolig og forklart at det er vondt og man skal være snille mot hverandre. Han har ikke bitt noen igjen etter det.

Eneste gangene han biter noen her hjemme nå er at enten så blir det for røff lek, at det blir for mye eller hvis han blir ordentlig sint.

Skrevet

Hvis han f.eks slår og hyler når vi er på badet, så går jeg ut av badet, så får han være der alene. Snakker selvfølgelig med han før jeg går. Han synes det er kjedelig å være der alene, så da roer han seg ganske fort.

Skrevet

Takk for innspill! Får se hva vi klarer å få til. Han har litt språk og ofte etter han har slått og jeg ser strengt på han så sier han selv: "XXXX ikke låv å slå!" Men vet ikke helt om betydningen har sunken inn enda.... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...