Gå til innhold

Hvis man blir gravid etter voldtekt, har barnefar da noen rettigheter i forhold til det barnet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om forholdet er anmeldt, vedkommende dømt og satt i fengsel så løser det seg selv.

Hvis ikke så er han fortsatt far til barnet og barnet har rett til å bli kjent med sin far.

 

Uten lov og dom så mister man ikke sine plikter og rettigheter overfor barnet. Men det er vel heller tvilsomt at en mann mistenkt eller dømt for vildtekt vil stå frem som barnefar så de fleste skriver nok opp "far ukjent" og lar det bli med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble gravid etter en voldtekt på en nattevakt i 2003 når jeg var 30 pr gammel, og ikke pokker om den mannen eller noen annen i hele verden kunne fått meg til å båret frem det barnet. At loven sier noe annet, er meg revnende likegyldig. Han fikk aldri vite noe, og en sånn syk jævel hadde ikke fortjent å bli pappa! For ikke å snakke om hva slags liv det barnet hadde fått. Jeg hadde ikke klart å ikke tenke på den episoden konstant hvis jeg hadde blitt mamma som følge av en voldtekt. I visse tilfeller er det virkelig lov å bruke hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, han har det. For det er ikke barnet han har utøvd vold mot.......

 

Og barnet har rett til å kjenne sitt opphav, uavhengig av hva mor syns om saken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far som dreper mor har jo fremdeles rett til barna, så da har vel voldtektsmenn også rett til å få være far. Typisk norsk lovgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du anmelder forholdet er det vel vanskelig at det ikke kommer opp om du i tillegg har blitt gravid av det. Det er faktisk ulovlig å skrive far ukjent om man kjenner til hvem som er far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...