Gå til innhold

Er dette greit av en sjef?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arbeider pr. i dag kun sporadisk og har ingen faste dager.

Over nyttår blir jeg tilbudt kontrakt, og i dag fortalte sjefen meg litt av det som ville stå i den.

- Jeg får fast tre dager i uken, og må jobbe to lørdager i mnd (greit nok, selv om de andre jobber hver tredje..)

- ...men jeg får ikke faste dager, kun fast tre dager. Altså hvis jeg er syk eller barna er syk, må jeg jobbe det inn en annen dag den uken, "for det er så dyrt for sjefen å ha syke ansatte.."

Den første er grei nok, den andre reagerte jeg litt på. Men noe som jeg personlig mener er å gå langt over streken; "Hvis du har tenkt å bli gravid, får du ikke jobbben. Da blir jeg sur!" etterfulgt av et lite haha som gjorde det klart for meg at sjefen mente det tydelig, men latet som om det var en spøk.

Jeg ble helt satt ut, visste ikke hva jeg skulle si engang. Har vært kvalm siden..kommer ikke til å godta det..Ikke får jeg være syk, og ikke får jeg bli gravid. Er det sjefen min som skal bestemme over mitt liv?

Selv om jeg er i min fulle rett til å bli gravid når jeg har kontrakt, vet jeg at sjefen er typen til å bryte ned sine ansatte på et psykisk plan.

Er det greit å si disse tingene, eller overreagerer jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke ganske almen kunnskap nå at dette er en ulovlig kontrakt? Sjefen din har brutt så mange regler nå at det er helt komisk.

Skrevet

En sjef har ingenting med om du ønsker å bli gravid.

Jeg hadde heller aldri skrevet under noen kontrakt uten faste dager. Om du er syk tre- fire dager ender du jo opp med å måtte jobbe deg inn igjen, men om du synes det er ok så er jo det greit nok :)

Skrevet

Jeg har ikke fått noe kontrakt enda, og jeg regner ikke med at det kommer til å stå i kontrakten at jeg ikke får bli gravid. Men jeg ble utrolig lei meg og såret.

hi

Skrevet

Jeg syns i grunnen ikke det er greit, for jeg er utrolig sjeldent borte fra jobb. Er barna syk pleier vi å ordne det på et vis slik at jeg kan jobbe likevel, siden jeg ikke jobber så ofte.

Sjefen sa jo i bunn og grunn at sykemeldinger ikke blir akseptert..

Jeg syns dette er veldig ubehagelig. Bare lurte på om jeg overreagerte. Er gjerne litt overfølsom.

hi

Skrevet

Nei, du er ikke overfølsom og dette er IKKE greit av en sjef! Herreguuud for en dust av et menneske!!! Du må ikke skrive under den kontrakten der. Det aller beste hadde sikkert vært å finne deg et annet arbeid..

Lykke til:)

Skrevet

Jeg kommer ikke til å skrive under nei. Men man må jo ha penger. Jeg søker på andre jobber fortløpende, og håper jeg får napp snart, slik at jeg kan si opp. Blir dårlig av tanken på å jobbe et sted hvor jeg ikke blir respektert, for jeg føler at det er sånn det er.

hi

Skrevet

Det høres helt merkelig ut, det går da ikke an å si sånt til en ansatt? Én ting er å tenke det, men å si det? Huff..

Skrevet

Skulle sjefen din gi deg et eksemplar av denne "kontrakten", ville jeg tatt i mot den og sendt den rett til arbeidstilsynet.

Sjefen din bør rapporteres.

Vet ikke om dette kan gjøres anonymt, altså fjerne navnet ditt fra kontrakt, men vet at slike sjefer kan kontrolleres.

Lykke til med å finne deg en annen arbeidsplass!

Skrevet

Du har krav på å få vite dine oppsatte vakter ( dine dager) i ok tid i forkant. Han kan ikke kreve at du jobber det inn igjen en annen dag, da også ekstrahjelper har krav på egenmelding og sykemelding ( jobber man ujevnt regner NAV et snitt av hva man har jobbet ved sykemelding).

Et muntlig jobbtilbud binder arbeidsgiver, men du kan nekte å inngå en kontrakt som er ulovlig- selv om du takker ja til tilbudet og dermed er ansatt. Arbeidsgiver må da rette seg etter loven og utforme ny kontrakt etter denne.

Det er helt ulovlig å legge føringer vedrørende graviditet for et ansettelsesforhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...