UpsyDaisy Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Gutten vår har småbarnsastma. Han er relativt lite plaget. Ingenting på sommeren, men nå er det ikke noe greit. Han hoster hele natten, selv om han får medisiner. Vi har bare vært til fastlegen (som jeg ikke stoler helt på), derfor lurer jeg på hva andre får av astmamedisiner for å sammenlikne.. Han får 50 microgram flutide morgen + kveld, og nå som han er så plaget får han Ventoline 1 mg inntil 3 ganger i løpet av natten.
anonym dib'er Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Det er lite! Mine barn får 125 mikrogram morgen og kveld til vanlig, og dobler ved forkjølelse/tetthet/hoste osv. Den yngste som er mest plaget, kan få 2 doser ventolin, absolutt maks tre deretter vente to timer og gi samme dosering, vente tre timer og gi samme dosering og så videre med vekselvis to og tre timer mellom hver gang hun får ventolin. Mine barn får i tillegg singulaire (tablett mot astma med annet virkestoff - kan også fås i pulverform til så små barn). Tror min yngste har hatt samme dosering siden hun var to år, kanskje til og med et år. Et vanlig prinsipp er å doble medisinering med flutide ved forkjølelse/tetthet, men selvsagt er det viktig å spørre legen om det er greit først! Mine barn har hatt kjempeeffekt av singulaire - mye sjeldnere symptomer etter at de begynte på det, så du kan jo gjerne spørre legen om det også. Kanskje du skal be om henvisning til en barnelege? Det er vanlig her i hvert fall at barneleger følger opp astmabarn. Er barneleger som har bestemt dosering av medisiner til mine to.
UpsyDaisy Skrevet 11. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2010 Takk for svar! Håper på noen fler så jeg dytter litt opp igjen...
sillyfilly og Olivia Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 Det er altfor lite. Han skulle nok hatt 125 mcg. Evt Seretide i stedet. Og Singulair er veldig vanlig å gi i tillegg hvis han er plaget. Be om å bli henvist til barnelege! De har bedre peiling på astma enn allmennleger. Bruk feks gjerne Ventoline først for å åpne lungene så flutiden virker bedre. Ventoline også flutide 5 min etterpå.
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 Når min er dårlig, som nå med hoste hele natta, får han forstøver 3 ganger om dagen med ventoline, og 2 puff 1-2 ganger om natta. Flutide får han også 2 puff av 3 ganger om dagen. Til vanlig får han ett puff av hver morgen og kveld. I sommer var han uten fra juli til september.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå