Gå til innhold

Er det dårlig gjort av meg??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I fjor feiret vi julen hjemme hos oss, og svigerforeldrene mine og søstera til mannen kom og feiret julaften sammen med oss..

 

Først kom de ganske tidlig, og svigermor begynte å stresse med at "nå måtte vi begynne å lage julemiddagen" (Dette var kl 10 på formiddagen, og vi skulle ha pinnekjøtt.. Og spise middag når julen ringes inn kl 17..)

 

Under middagen drakk de andre både juleøl og aquevitt (sikkert feil skrevet).

Etter middagen ble det så opprydding, og så skikkelig stress med å starte og åpne julegaver.. Da skulle vist alle sammen åpne sine gaver samtidig?!?

 

Rett etter middagen tok svigermor frem flaske nr 1 med vin, og satte seg ned og drakk...

 

Før ungene la seg (2 år og en på noen mnd) drakk altså svigermor opp litt over ei flaske vin.. ALENE!

 

Rett etter at ungene var lagt begynte de å dra frem spriten! Jeg fikk totalt bakoversveis! Er ikke vant til at man skal drikke seg dritings på julaften!

 

Rett og slett, var dette den nest verste julen jeg noensinne har hatt! (bestemora mi døde på julaften for endel år siden)

 

I år spurte da svigers om ikke vi kunne komme til dem og feire julaften, noe jeg sa til samboeren var totalt uaktuelt for min del! Hadde han lyst måtte han bare dra, men jeg kom ikke til å bli med!

 

Er det jeg som overreagerer eller er de skikkelig rare i den familien?

(Jeg hadde forresten også gjort det klart for samboer før familien hans kom om at det ikke skulle drikkes no mye akkurat den kvelden..) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

syns du ska aksepter familien hans som di er.

virker som du prøver å lage en splitt mellom typen din og familien hans. noen ganger må man bare svelge en kamell eller 10. om de drikker seg dritings kan du ønske at de ikke drikker såå mye. litt vin skader ingen. men at bestemora di døde på julaften har ingen ting med dette å gjøre. skjønner du er lei deg for det da.

da kan dere komme dit utpå ettermiddagen, så slipper du det stresset om morran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at det må være lov å forlange en alkoholfri jul når man har barn. Jeg syns ikke du skulle ha sagt på den måten, og heller ikke at mannen kunne reise, dette er en avgjørelse dere skulle ha tatt sammen. Nå fremstår du som vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du overreagerer ang. drikkingen, jeg liker heller ikke alkohol på julaften utover et glass vin til maten.

 

Men kan du ikke få samboeren din til å snakke ordentlig med svigers? Si at dere kommer gjerne, men kun hvis det ikke drikkes. I så tilfelle blir du og barna hjemme. Så får de velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener jo selvfølgelig at på julaften er det helt greit å ta seg en øl eller 2, eller litt vin.. Men når en person drikker øl, 2 flasker vin og så drar frem spriten, så er det å gå altfor langt!

 

Vil heller ikke at man skal stresse opp kvelden med pakkene. Pakkene skal man kose seg med! Og få følge med på hva alle de andre også får! Ikke være så egoistiske at du vil åpne absolutt alle gavene med en gang!

 

Ser heller ikke noe problem med å være alene på julaften.. Samboeren kunne gjerne fått tatt med seg barna og dratt til svigers..

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre er også litt for glade i alkohol. Forrige gang vi var hos dem på julaften ble bestefar ustø til bens, og det synes jeg var unødvendig. Han kunne i det minste ventet med å drikke så mye til vi og ungene reiste i ni-tida. De har et høyt alkoholinntak, det samme har barnas onkler. Jeg drikker sjelden alkohol selv, men er ikke fanatisk i forhold til alkohol når barn er til stede, synes det er helt greit å kose seg med et glass vin til maten, men når det begynner å bli synlig at de har drukket eller de endrer væremåte, synes jeg de har drukket for mye med barn til stede. Jeg har ikke sagt noe, men håper virkelig at dette ikke gjentar seg i år.

 

Når det gjelder din situasjon, så ville jeg kanskje modifisert meg litt. Kanskje sagt at jeg ville ikke feiret med dem dersom det ble så mye alkohol, at det ikke er bra med barn til stede... Men, dersom de lovet å ta et glass vin/et glass øl og en aquavit til maten og ikke noe særlig mer, så kunne jeg blitt med... Huff, dette er en veldig vanskelig situasjon - og utrolig trist at de ikke skjønner det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med gaveåpning, stress o.l er jo ting man kan bite i seg . Men mye alkohol sammen med barn er fy-fy i min verden.

 

Vi feirer ikke julaften og nyttårsaften sammen med min svigerfamilie pga ulikt syn på alkohol. Jeg godtar ikke at folk drikker seg beruset sammen med mine barn. Og jeg har sagt klart i fra til svigerfamilien min at mine barn skal slippe forholde seg til fulle voksne, om det er julaften eller en vanlig lørdag. At det blir drukket øl og vin til middagen gjør meg ingenting så lenge det er med måte. Samme med en konjakk til kaffen. Men at man skal drikke seg beruset så skjer det ikke med mine barn tilstede. Og pga dette kan da ikke vi feire med svigerfamilien. "Det må jo være lov å kose seg" sier de... Og så ligger de fyllesyke dagen etter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal gå i middagen, men du kan jo gå hjem rett etter at gavene åpnes? Det er da ikke du som bestemmer hvordan en hel familie skal feire jul. Har dere forskjellige tradisjoner får dere feire på forskjellige måter annethvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supperådet

Å drikke seg beruset er etter mitt skjønn ikke en tradisjon å ta vare på. Man kan da ikke akseptere fulle voksne sammen med barn fordi det er "tradisjon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! Barn fortjener å slippe å se voksne folk (som de stoler på og er glade i) dritings!

 

Vi bor 1 og en halv time unna svigerfamilien, så det går ikke å dra dit bare for middagen.... (Dessuten har samboeren også blitt hekta på pinnekjøtt som julemiddag, og svigers må absolutt ha ribbe..)

 

Ender opp med at vi alene feirer julaften i år.. (Mine foreldre bor 4 timer unna, og de må jobbe i jula, ellers ville en av dem ha kommet...)

 

Frister heller ikke å pakke inn i bilen absolutt alt vi trenger for så å kjøre langt med små barn som blir bilsyke... Derfor holder vi oss hjemme..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg HI!

 

Alkohol og småbarn hører ikke sammen, og man drikker seg ikke dritings på julaften når man skal kose seg og være sammen som en familie!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så forskjellig hvilke tradisjoner folk har. Vi har litt alkohol til maten på julaften og kanskje et par glass vin mens vi åpner gavene, men ikke noe mye. Selv drikker jeg ikke på julaften, rett og slett fordi jeg synes det er best med brus til julematen. Kanskje det blir en øl eller litt baylis senere på kvelden etter pakkene er åpnet, men ikke noe mer for min del. Men om de jeg feirer jul med ønsker å drikke endel, hadde det ikke vært noe problem for min del, så sant ikke det ødela julefeiringen.

 

Barna skulle vært lagt dersom noen ble synlig beruset, og vi skulle IKKE hastet oss gjennom gaveåpningen, bare for å bli ferdig og til å komme til "festen". Gaveåpningen er jo høydepunktet for barna, og fra jeg var liten av så var det dette julekvelden handlet om.. Sitte og kose oss med julekaker, prate og åpne gaver innimellom. Se over hva vi fikk og hva alle andre fikk.

 

Alle har jo forskjellige tradisjoner når det gjelder gaveåpningen, men å åpne alle gavene samtidig synes ikke jeg noe om. For det første er det helt umulig å holde styr på hva barna får av hvem, noe jeg synes er litt greit å vite når jeg skal takke for gavene. I tillegg er som sagt dette julekvelden for min del.. Ikke stresse, bare kose oss:)

 

Om du synes fjorårets jul var fiasko, har du selvfølgelig rett til å si i fra! Jeg hadde aldri sagt at min mann kunne dra til noen andre, mens jeg satt hjemme alene på julaften, og hvertfall ikke tatt med barna! (Det var jo litt det som var problemet, var det ikke? At det ble for mye alkohol når barna var der?) Hadde heller foreslått at vi skulle vært hjemme, eller bedt han snakke med svigerforeldrene om at noe gjentakelse fra slik det ble i fjor var du ikke interessert i... At du ikke synes noe om masse alkohol på julaften, hvertfall ikke når det er barn der!

 

Men har ikke du familie som du ønsker å feire sammen med da? Så får din samboer sett hvordan du er vant med å feire sammen med din familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.10 her:

 

Så ikke dette innlegget før jeg postet mitt.. Men her forklarer du jo hvor din side av familien er:) Høres ut som det ordner seg for deg på julaften, og det er bra:)

 

GOD JUL!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her!

Jepp er helt enig med deg 14.10!

 

I fjor var det så mye stress at jeg ikke viste hva hverken barna eller jeg selv hadde fått og ikke minst fra hvem! Samboeren prøvde å roe ned mora si endel den kvelden, både med pakkene og litt med alkoholen.. Men til slutt ble han like ille selv.. Dette har vi kranglet svært mye om i ettertid!

 

Men samboeren har heldigvis bestemt at vi skal være hjemme og feire som familie :)

 

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes IKKE dette er dårlig gjort av deg!

 

Det finnes faktisk 364 dager ellers i året man kan drikke seg mongolid på.

Men alkohol, julaften og barn hører IKKE sammen!! Uansett hvordan man snur og vender på det!

 

Sett krav du dame!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supperådet

Man kan altså ikke drikke seg mongoloid. Jeg er ikke så veldig prektig av meg, men den sammenligningen syns jeg var skikkelig upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkeåpningen skjer forskjellig hos alle.

I vår fam har vi alltid tatt en pakke av gangen med høytidelig utdeling og så åpning av hver pakke. I min manns fam. deler de ut alle gavene først (leser på pakkelappene), så åpner man hver sine...

 

Var noen synlig beruset mens barna var våkne, mener jeg du kan reagere, forøvrig er det viktigste at foreldrene er edru (eller har tatt seg maks et glass til maten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette med hvaslags julemat man spiser og hvordan man åpner pakkene er jo forskjellig fra familie til familie, og det synes jeg man bare skal akseptere. Så der synes jeg ikke du kan klage, bare fordi det gjøres annerledes enn i din familie.

 

MEN, jeg synes IKKE det er riktig at barn skal utsettes for drita fulle folk på julaften (eller andre dager i året, for den saks skyld). Det er helt greit for meg at folk tar seg et par glass øl, vin eller litt akevitt til julematen, men å bøtte nedpå alkohol med barn til stede er uakseptabelt, og ikke noe jeg hadde akseptert.

Så om svigers ikke kan holde seg i skinnet når det gjelder alkoholen akkurat den ene dagen, så kan de bare seile i sin egen sjø. Mine barn skal iallefall ikke utsettes for noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er teit å lage en sak av dette når det tydeligvis ikke er ungene du er opptatt av. Å drikke seg dritings på julaften med småbarn i huset er en uting, men siden du sier selv at samboeren din kan ta med ungene dit mens du sitter alene virker du ganske egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...