Gå til innhold

Oensker aa feire jul hjemme, men da er jeg en egoist.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter at jeg flyttet til utlandet for noen aar siden, har vi feiret jula sammen med min manns familie. Én jul har vi feiret i Norge.

Jeg oensket aa dra til Norge i aar, siden vi har hos min manns familie i fjor, men grunnet oekonomien stoppet det seg.

 

Her feirer de jula paa en litt annen maate enn slik vi er vant med i Norge. Jeg har proevd aa innlemme litt av min norske tradisjon naar vi har vaert hos mine svigerforeldre, men det blir langt i fra det samme, da deres tradisjon dominerer veldig.

 

I aar har jeg lyst til aa vaere hjemme paa julaften. Lage god middag i 5 tiden, med god dessaer. Og saa sette frem snacks, frukt, kjeks,mm rundt 8 tiden, og la ungene aapne pakkene sine.... Det var jo slik jeg var vant med selv i min oppvekst... Men... Dette faller ikke i god jord, hverken hos min mann eller hans familie... Ikke fordi hans foreldre blir alene, for det blir de ikke, men tradisjonen er at "alle" skal feire sammen med foreldre, besteforeldre, onkler og tanter,mm....

 

Jeg er litt lei meg for dette egentlig... Jeg mener vi kan bytte annet hvert aar paa hvor vi skal vaere, ogsaa fordi jeg oensker at barna mine skal faa feire ekte norsk jul....men den gang ei...

 

Naar vi er hjemme hos hans foreldre, ser vi nesten ikke til dem, de er opptatt med sine syssler og gjoeremaal, og vi gaar bare rundt der og surrer...Det er kun under maaltidene vi er samlet alle sammen..Etter at maten er spist, er det aa rydde opp, og saa gaar folkene hvert til sitt.....Hadde de bare hatt litt ro i seg naar vi foerst er der, slik jeg er vant med, der familien er samlet, koser oss med godt, spiller spill, spiser godt og bare slapper av og prater sammen til de sene nattetimer.... Da frister det heller aa vaere hjemme og kose oss sammen med ungene...

 

Jeg har gjort mye synes jeg, for aa integrere meg her. men jula, den er veldig spesiell for meg, saa er det saa mye forlangt aa feire jul hjemme hos oss selv annet hvert aar?

Jeg vil nevne at jeg foreslo at foreldrene hans gjerne kunne kommet hit julaften, men den gang ei.... Vi kunne eventuelt feire en norsk julaften hjemme en annen dag i jula, men saa er det slik at de blir fornermet og irritert om vi ikke tilbringer flere dager hjemme hos svigers...

Jeg synes de er egoistisk, men familien faar meg til aa foele at det er jeg som er egoistisk...

 

Noen synspunkt??

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes faktisk ikke at du er egoistisk så lenge du ikke krever å gjøre det på din måte hvert eneste år. Du har jo vært med din manns familie hvert år. Din mann er egoistisk om ikke han lar deg gjøre som du ønsker et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supperådet

Dersom dere ikke har mulighet til å feire med din familie i år ville jeg feiret med svigerfamilien og gjort det beste ut av det.Du kan jo kose deg med ungene selv om dere er hos dem? Går det ikke an å snakke med dem om hvilke ønsker du/dere har for julefeiringen? Og se om de kan imøtekomme noen av øsnkene dine?

 

Mannen din vil jo sikkert gjerne feire med sin familie. Tenk deg at dere bodde i Norge i nærheten av din familie, men mannen din vil heller at dere skulle være alene på julaften. Ville du likt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å glede alle:)

Hvorfor kan du ikke feire norsk jul en annen dag? Kan vel være før jul - eller etter. Er vel bare å sette foten ned å lage din egen norsk tradisjon.

 

Forstår at du vil feire jul i eget hjem - og ikke alltid reise til svigers (hvem vil vel det). Men her kan du jo feire to "juler". En uke med dine tradisjoner - og så en uke med hans tradisjoner. Du trenger ikke velge bort noe. Er man i Norge vil jeg påstå at det blir litt annerledes om vi skulle hatt en julaften hjemme - og så en julaften hos svigers. Men siden det er så store forskjeller hos dere så hvorfor ikke få både pose og sekk.

 

Hadde jeg flyttet til utlandet hadde jeg skapt STORE norske tradisjoner - ellers blir jo hjemlengselen ekstra stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Norge og har alle besteforeldrene til barna innen 45min kjøring, likevel har vi bestemt oss for at julaften, den feirer vi hjemme. Ingen ser på oss som egoistiske likevel. De som vil kan komme hit, de som ikke vil kan feire som de ønsker hjemme. I fjor (som var første året vi feiret hjemme hos oss selv) kom svigerforeldrene mine og det gjør de i år også, mens mine foreldre har feiret hjemme. Til neste år kommer mest sannsynlig mine foreldre hit også.

 

Jeg syns mannen din er egoistisk som ikke lar deg få jul som du vil av og til også. Jeg hadde kranglet meg frem til å være hjemme på julaften og heller reise til svigerforeldrene på 1.juledag. Jeg vet ikke "hvilket utland" du bor i, men i mange land feirer de jo mest på 1.juledag og hvis de gjør det der dere bor, så bør det hvertfall ikke være noe problem å være hjemme med dine tradisjoner på julaften og så følge de andre tradisjonene på 1.juledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall ikke du som er egoist i dette tilfellet, du tilpasser deg jo alle andre, mens alle andre nekter å tilpasse seg deg.

 

Skjønner at dette er vondt for deg, for min del hadde det ikke blitt snakk om å aldri mer feire jul på min måte. Nicht. Annenhver gang, det er det eneste rettferdige. Det er faktisk ikke din jobb, noe mer enn andres, å skulle tilfredsstille alle rundt deg, selv om mange der ute (flest kvinner faktisk) har det inntrykket at svigerdøtre er vår tids moderne slave som kun eksisterer for å tilfredsstille og tjene alle andre (da spesielt svigerfamilien).

 

Hvorfor kan dere ikke feire jul i Norge annet hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et mulig kompromis er at alle kommer til dere og ferier sammen med dere på deres måte.

Synes egentlig at svigers er ganske trangsynte her fordi det må være rom til alle. Da vi bodde i utlandet syntes folk det var veldig spennede å oppleve andre tradisjoner så vi har alltid hatt en stor miks med vår, deres, hans og hennes jul med de vi har feiret sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill dere!

 

Her feirer de julaften den 24, slik som i Norge. De har vaert aapen om at jeg kan dra inn litt av min tradisjon ogsaa, slik at det blir en jul der alle er fornoeyde. Men det blir ikke slik som vi planlegger, da deres kultur og maate aa feire paa er en helt annen det jeg er vant med, og det dominerer veldig, slik at det bidraget jeg kommer med, blir nedprioritert.

 

Her har de mange tradisjoner og festligheter, og jeg deltar paa alt det som de gjoer hele aaret rundt. Mine oensker er bare at vi rett og slett kan ha en norsk jul, en ren norsk jul! Ikke hvert aar, men annen hvert aar, eller hvert 3 aar kanskje?

Men som jeg nevnte tidligere, saa blir det store protester. Vi kan feire en norsk julaften en annen dag i jula, men mine svigerforeldre blir saa fornerma og irriterte, at det oedelegger stemningen totalt, og de faar meg til aa faa daarlig samvittighet. De vil ha oss der hele jula, eller mesteparten av den hvertfall....

 

De er hjertelig velkommen hos oss aaret rundt, men slik det er her, saa maa alle komme hjem hos foreldrene... Min mening er at de maa forstaa at jeg er norsk, jeg har min kultur og tradisjoner som jeg gjerne vil bringe videre til mine barn. Men hjemme hos dem, er dette tilnermet umulig. Hadde de bare kunne slappet av litt, feks. tilbringt fysisk tid sammen med oss, men som jeg sa tidligere, de har sine ting de holder paa med, og vi er der alene mesteparten av tiden. Derfor skjoenner jeg ikke hvorfor det er saa viktig for dem i utgangspunktet aa ha oss der...?

 

Jeg tror de har et stort ego,rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke komme hit, fordi de liker aa ta seg et glass vin eller cognac og slike ting...Da kan de ikke kjoere hjem igjen... Er det jeg har hoert av min mann hvertfall.... Men det er vel andre ting som spiller inn ogsaa...

 

Skikkelig dumt synes jeg...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være egoistisk å ønske å dele den norske jula og dens tradisjoner med familien sin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 12.18

 

Ja med glede! Men av ulike problemer som de lager seg, saa kan de likevel ikke komme hit. Slik er det ofte: Enten er det ditt eller saa er det datt. Masse unnskyldinger. Dette skjer ofte paa generell basis ogsaa.

 

Jeg staar litt fast her, men saa er jeg litt... Ja hva skal jeg si? Kjenner jeg er trassig, er blitt det etterhvert! Naa blir familien generelt ofte fornermet paa ting, og det kan godt vaere mulig vi blir hjemme denne jula, selv om de blir snurt, fornermet, irritert og alskens ting... Men hvorfor skal jeg alltid tekkes dem og foelge alle deres fastgrodde tradisjoner?

 

Det er liksom alle mot en.... Naa blir jeg sint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette "utlandet" er snakk om Italia eller Spania, så er jo kulturens dems det, at familien kommer FØRST hjemme hos sine FORELDRE. Det blir og er vanskelig å omgjøre en tradisjon, som har vært i flere tiår. Som du selv sier, så er ikke dine svigers til å rokke med den tanken. Det er nettopp fordi de er oppdratt til det. De har fått det inn med morsmelk, er deres kultur.

 

Ja jeg skjønner deg veldig godt, men det blir vanskelig å lære gammal hund å sitte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 12.36

 

Jeg er ikke egoistisk om jeg deler mine tradisjoner med dem, men jeg er egoistisk om jeg oensker aa vaer hjemme paa julaften!

 

Husker jeg laget ribbe med tilbehoer en jul for noen aar siden hjemme hos dem... Hehe... Det falt ikke i god smak hos dem...! Det gaar bra det altsaa,ikke alle liker ribbe, det er bare det at de liker aa gjoere det paa sin maate, som de har gjort i 100 aar! Ikke bare maten, men alt det andre ogsaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 12.36

 

Jeg bor i et land der familie er viktig, men ikke viktigere enn slik det er i Norge. Men min manns familie har sine tradisjoner innad i familien sin. Men de vet jo at jeg er norsk, og naar jeg gjoer det jeg kan for aa tilpasse meg og delta i deres kultur, saa mener jeg at en jul hjemme hos oss en gang i blant, eventuelt med dem til stede, ikke skulle vaere saa mye for langt.

 

Jeg forstaar dem, og jeg har gjort mye for aa bli en del av dem. Jeg synes hele greia er trist jeg, litt pga foreldrene hans, men kanskje mest fordi mannen min ikke tar saa mye hensyn til meg og mine oensker. Jeg forstaar at han synes det er koselig aa vaere sammen med familien sin, min vi er voksne mennesker med barn og eget hjem. Hvordan kan en jul, annet hvert aar feks, vaere saa fryktelig aa feire bare, oss sammen? Foreldrene kan jo komme naar de vil, her er det aapent hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...