Odine! Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Jeg har igangsettelsestime i morra, og kjenner at jeg gruer meg til det. Siden jeg har gått med "smårier" med de to andre i et par døgn før fødselen, så innbiller jeg meg at det kommer til å ta tid. Er det noen som vil dele med meg hvordan det er å bli satt i gang? Hvor lang tid tok det fra første tablett til fødselen startet?
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Jeg ble igangsatt 14 dager over termin med datteren min. Fikk satt inn modningstablett,etter en times tid begynte jeg å kjenne at her skjer det noe, to timer etter det hadde jeg 8 cm åpning,og to timer etter det var hun født :-) Gikk kjempefint og uten komplikasjoner,eneste var at jeg presset ganske lenge,men hun var stjernekikker så det hadde sin naturlige forklaring. Opplevde igangsettelsen som veldig intens,gikk ganske pang på med tette og vonde rier. Men jeg har aldri opplevd annet så kan vel egentlig ikke uttale meg om hvor vondt det er med igangsatt sammenlignet med vanlig fødsel:-)
Gulosten™ Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Det går helt sikkert fint! Det er selvfølgelig helt umulig å si hvordan det kommer til å gå med deg, men hvis du har hatt modningsrier en stund er livmora godt forberedt. Mest sannsynlig får du modningstabletter, og du vil antageligvis få en bedre overgang til åpningsrier enn ved provosert vannavgang eller pitocindrypp. De jeg snakker med som blir satt i gang med å ta vannet, opplever at de får rier kastet over seg og mister kontrollen. Jeg opplevde også det. Lær deg noen pusteteknikker, prøv deg fram og finn ut hva som funker, vondt blir det jo uansett Ønsker deg masse masse lykke til!!
Gjest Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Synes det var helt greit å bli igangsatt Vannavgang på morgenen, så jeg dro til sykehuset. Fostervannet var veldig grønt og med høy bakterievekst. Fikk 2 modningspiller, og begynte å få rier etter 1 time. Hadde kun 1 cm åpning i 8 timer. Så plutselig etter 2 timer til, så var jenta ute. Så hadde åpnet meg 9 cm på 10 timer, pluss at jenta mi var ute. Fin fødsel. Fikk epidural, men til ingen nytte
It's all about me Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Jeg ble satt igang to uker på overtid og vare fremdeles helt umoden da modningskapselen ble satt inn. Tok en del timer før jeg merket noe, men da det først skjedde skjedde det fort. Fra første murring til hun var ute gikk det 7 timer og 50 minutter. Det som derimot er typisk for igangsatte fødsler og som jeg også opplevde er at riene får ikke en gradvis oppbygging. Jeg gikk fra murring til rier som fikk meg til å hyle på kort tid. Var også dårlig med pauser imellom. Gikk rett på 1 minutt imellom. Dette er også ganske vanlig vistnok. Om det er dette som få riene til å føles hardere enn ikke igangsatte rier, eller om de faktisk er det, vet jeg ikke. Men inntenste var det mens det sto på.
Odine! Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2010 Takk for svar, jenter! (eller skulle jeg si "damer"?) Det var igrunnen ganske oppmuntrende svar. Jeg synes egentlig ikke det er "vondten" som er verst, men ventinga. Jeg har opplevd å blitt tatt vannet på, og det at det blir veldig voldsomt av det, kan jeg skrive under på. Da håper jeg på at babyen kommer i morra, gjerne på dagtid, siden jeg er litt moden. Han kommer neppe til å flytte hjemmefra før han er 30, så treig som han er...
sillyfilly og Olivia Skrevet 10. desember 2010 #7 Skrevet 10. desember 2010 Jeg hadde en grei nok fødsel egentlig. Kjente murringer etter første tablett, andre tablett var riene i gang. Sent på kvelden en gang tok de vannet og da ble riene heftige. Men jeg fikk epidural og kunne da sove noen timer, men da slakket riene litt sånn at jeg fikk drypp for å stimulere riene. Da kjente jeg at babyen kom nedover og at jeg kom til å måtte presse snart. Det var ikke "spesielt" vanskelig fødsel selv om mange sier at igangsatt fødsel er verst. Men så har jeg bare hatt en fødsel. Tok 15 timer. Noe som er ganske "normalt".
Mrs. Bouquet Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Jeg er usikker på om jeg skal svare når jeg er en av de som har dårlig erfaring med å bli satt i gang. Min naturlige 17 timers fødsel var barnematen i forhold.
Trolleliten Skrevet 10. desember 2010 #9 Skrevet 10. desember 2010 Jeg ble satt i gang med førstemann. Modningspiller i to omganger før de bestemte seg å vente til dagen etter da ingenting skjedde. Så kom jenta mi ut, ca 4 timer fra jeg kjente noe til hun kom ut. Andre fødsel ble jeg ikke satt igang, da gikk det enda raskere. =)
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 10. desember 2010 #10 Skrevet 10. desember 2010 Kl 09.00: Overtidskontroll, 14 dagar over termin. Ingen opning, verken moden eller umoden. Kl 11.30: Første stikkpille Kl 17.30: Andre stikkpille Kl 21.00: Mannen blei sendt heim, det ville uansett ikkje skje noko meir den kvelden... Kl 22.00: Begynte å kjenne svake rier (svake men tette, 2 min mellom) Kl 23.45: Ringte etter mannen Kl 00.45: Eg hadde 3 cm opning og blei flytta over frå obs-post til føden. Mannen kom. Kl. 02.07: Guten var ute etter 1 time og 22 minutt aktiv fødsel, 4 timar etter første rie, 14,5 time etter første pille Ok fødsel, veldig intens. Syntes den var heilt grei i etterkant (men no som eg har hatt ein *drømmefødsel* etterpå, synest eg ikkje lenger den første var så fin), ingen plager med underlivet i ettertid, til tross for mange rifter og langvarig sying (stort barn som kom fort).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå