Gå til innhold

Tilrettelegging på arbeidsplassen når man er gravid ?


Gjest En til 2011 <3

Anbefalte innlegg

Gjest En til 2011 <3

Noen som vet som kan fortelle litt ? Gruer meg nesten til å fortelle det å "kreve" endringer slik at jeg ikke må sykemelde meg.Har så lyst å jobbe,men hvis sjefen ikke kan tilrettelegge så ser det mørkt ut.

Hva har man "krav" på ? Endring i arbeidstider (Jobber kun kveld) ?

Fri uten trekk i lønn til å dra til lege/jordmor ? Etc...

 

Håper noen som vet kan hjelpe meg litt !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva du har krav på er jeg ikke helt sikker på, men som regel er ikke dette noe problem. Kan ikke arbplassen legge tilrette for det du har behov for og du ikke klarer å jobbe blir du sykemeldt. Men at du jobber kveldstid har du vel ingen rett til å endre på - vil jo heller være tilrettelegging med tanke på arbeidsoppgaver om nødvendig.

 

Når du jobber kveld har du jo mulighet til å sove mye på dagen :)

 

De fleste får fri for å dra til jordmor/lege uten trekk i lønn ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arbeidstilsynet.no/ Trykk der det står gravid.

 

Jeg ringte dem jeg og spurte litt om generelle spm jeg hadde i forhold til min arbeidsplass. De var kjempe hjelpsomme :D

 

Siden du jobber kveld skal du vel til lege jordmor på dagen, men du kan komme en time senere hvis du begynner kl 15 osv. Se paragraf:

 

§ 12-1. Svangerskapskontroll

 

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

 

Arbeidsmiljøloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg veit kan arbeidsgiver søke tilretteleggingstilskudd fra NAV, du og arbeidsgiver blir da enig om hvilke tiltak som er nødvendige for at du skal kunne fungere bra på jobb.

 

Har aldri vært gravid, så jeg kjenner ikke til hvordan dette fungerer av personlig erfaring. Kanskje det står noe på NAV sine sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben må tilrettelegge for deg som gravid dersom det kreves. Kan ikke jobben tilrettelegges kan du søke om svangerskapspenger fra Nav.

 

Jeg er tatt ut av min stilling, og får svangerskapspenger fra Nav, men min jobb medfører fare for foster. Du blir ikke sykemeldt dersom du ikke er syk. Din jobb er å snakke med sjefen om hvordan du vil ha det og hjelpe til med å finne løsninger til hvordan det kan fungere.

 

Od du, ikke føl deg til bry fordi jobben må tilrettelegges. Tenk om det hadde vært menn som fikk barn, de hadde slått hånden i bordet og krevd tilrettelegging NÅ, og i tilegg høyere lønn. Neida, men det er slik samfunnet fungerer. Kanskje det er netopp ditt barn som kommer til å stelle for din sjef på gamlehjemmet en dag? Det er da den største selvfølgelighet at jobben tilrettelegges når du er gravid.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ingen fasit som sier hva du har krav på, men alle gravide har rett på tilrettelegging i forhold til arbeidssituasjon. Ta deg en prat med fastlegen eller jormoren, så fyller de ut et tilretteleggingsskjema (fra NAV), som du gir til arbeidsgiver, og så avtaler dere ut i fra dette. Arbeidsgiver kan ikke nekte deg noe, men det er viktig å vise fleksibilitet fra begge sider :) Jeg var hos legen og fikk ordnet dette i dag. Han skrev at jeg skal begrense nattarbeidet (jeg går fast skift), så jeg skal slutte med 12 timers nattskift, men skal gå 8-timers nattskift noen mnd til... (Kun 4stk hver 6 uke, og 10 dager fri etterpå, så det skal gå greit..) Jeg har også mye kjemikalier på jobb, og tilrettelegging i forhold til dette skal jeg avtale sammen med bedriftslegen og sjefen neste uke :) Du er jo ikke syk selv om du er gravid, men kroppen tåler mindre, og det er viktig og ikke forskyve døgnrytmen for mye! Kan ikke arbeidsgiver tilrettelegge for deg, så kan du søke om svangerskapspenger fra NAV :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...