Gå til innhold

Blir dette navnet rart på et norskt barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mann er fra Colombia, og jeg er gravid med vårt andre barn. Vi ønsker å finne navn som passer på både spansk og på norsk, OG som vi begge kan like. Den første gutten vår heter Martin, og nå kommer det en gutt til.

 

Vi lurer på å kalle ham Matteo. Høres det rart ut på norsk?

 

Vil ikke ha Matteus, for det høres litt poppis og pretensiøst ut, synes jeg. Og litt for religiøst for min smak.

 

(Det er ikke tilfeldig at begge navnene begynner på Ma-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nydelig navn! passer både på norsk og spansk, lett å uttale på alle språk.

Ville virkelig gått for dette navnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det ett normalt navn i Norge da? Synes det er kjempe fint jeg. Har selv en jente med en chilener, hun heter Isabella. Hadde tenkt å kalle barnet Emilio om det ble gutt. Er jo ikke rart med utenlandske navn sålenge barnet er halvt utenlandsk.. Men Alejandro på en helt Norsk gutt f.eks blir rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har barn med en utenlands mann med kullsort hår og brun hud. Men ungene er helt lyse og ser ut som norske barn, hehe, så jeg kunne spart meg for bekymringen om at de trengte utenlandske navn. hehe

 

Matteo er forøvrig kjempefint! Martin også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om 3 gutter, bare det siste året, som heter Matteo og 2 som heter Matheo. Og jeg kommer fra en liten kommune

 

00:20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matteus er vel ikke poppis? Matheo/Matteo/Mateo derimot er ganske poppis. 123 Matheo/Matteo/Mateo i 2009 mot bare 11 Matheus (Matteus ser ikke ut til å være brukt faktisk). Matheo er også et navn som er veldig mye brukt som mellomnavn, så da kan du nok legge på en del til. Synes for øvrig ingen av navnene er fine, men det er nå mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette har faktisk vært veldig hjelpsomt. Koselig med dere som syntes at Matteo er et fint navn. Men jeg forstår nå at det faktisk er så poppis at vi har bestemt oss for å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, dette har faktisk vært veldig hjelpsomt. Koselig med dere som syntes at Matteo er et fint navn. Men jeg forstår nå at det faktisk er så poppis at vi har bestemt oss for å unngå det.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette har faktisk vært veldig hjelpsomt. Koselig med dere som syntes at Matteo er et fint navn. Men jeg forstår nå at det faktisk er så poppis at vi har bestemt oss for å unngå det.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komisk å se at flere mener at Matteo er et populært navn, mens det faktisk er av de mest sjeldne her i landet. 78 gutter/menn har dette navnet pr. idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi er på begynnelsen av en bølge? Jeg har en følelse at navn med vokalkombinasjonen -eo eller -ea er veldig populære for tiden. Theo, Leander, Lea Thea, Linnea, osv. Matteo ville jo falle inn under det..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matteo er definitivt i vinden nå. Jeg er ikke fan av navnet, men jeg synes det er MYE bedre på et barn som er halvt colombiansk, enn på et helnorsk barn (som de aller fleste er for tiden). Så go for it, hvis dere begge liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

 

På statistisk sentralbyrå gikk jeg inn og så på Matheo. Det er ikke så overdrevent mange som heter det, men ifølge kurven som viser historisk utvikling er det definitivt poppis. Kurven er helt nede/ikke-eksisterende helt frem til rundt år 2000. Da går den omtrent loddrett til værs.

 

Så, om et navn er i vinden har kanskje ikke først og fremst å gjøre med antall personer som heter det, men heller med formen på kurven. ("Stabile" navn som Erik, Kristian, og Andreas har sikkert mye høyere total forekomst enn Leander og Lukas etc, som er sånn i vinden nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...