Salat Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Når vi inviterer venner på ting hjemme hos oss er det naturlig for meg å stå for mat, snacks, og kanskje litt drinker, avhengig av type fest. Avtaler jeg treff med venninnegjengen kan vi godt finne på spleiselag der alle tar med hver sin rett til fellesen, og alle tar med egen drikke. Den vi er hjemme hos har stort sett noe ekstra i barskapet å by på. For meg er dette naturlig, og når vi har pinnekjøttlag står vi for mat og akevitt, noe fra barskapet, mens de fleste tar med øl til maten selv. Vi pleier da også ha snacks og slike ting. Så har vi da et vennepar litt utenfor denne gjengen som inviterte oss i fjor til juleverksted. Jeg måtte dra alene forid vi ikke fikk barnevakt og når jeg kom dit fikk jeg beskjed om å overføre 300 kroner for ølsmaking og mat. I tillegg kostet det 400 kr for tog tur/retur, og jeg som da var student ble ikke kjempehappy, men jeg betalte da det det kostet. Vi er invitert i år også, jeg takket ja og skal dra alene.Spurte spesifikt om det ble noe ølsmaking eller liknende i år og det ble det ikke. Så får jeg da en mld om at det ble 100 kr pr per pers for mat og vi skal ha med egen drikke. Vi hadde pinnekjøttlag med alt inkludert forrige helg hvor de var med, og nå skal jeg betale meg inn på juleverksted hjemme hos de? Jeg synes det er på grensen til frekt altså. Bare for å si det så ligger det ikke noe økonomiske problemer i bunn her, de har god økonomi. Er jeg sær her eller?
Gjest Skrevet 9. desember 2010 #2 Skrevet 9. desember 2010 Det hørtes utrolig sært ut og jeg har aldri hørt om noe lignende før. Overføre penger? For real?? Her har vi ofte spleisefester der alle tar med drikke selv og kanskje litt mat, men som regel så gjelder det kun at man tar med drikke og så stiller verten med litt mat og/eller snacks. Det jevner seg ut etterhvert uansett. Jeg spanderer gjerne ett glass vin eller to og mat på mine venner, men å be dem overføre penger? Det er på gremsen til frekt og rimelig uhørt, synes jeg da. Har man ikke avtalt på forhånd at det er spleiselag så driter man i å invitere om man ikke har råd til å rive i litt mat og kanskje noe å drikke til.
Ulme Skrevet 9. desember 2010 #3 Skrevet 9. desember 2010 Herre.....jeg hadde ikke giddet å dra. Får være måte på.
Fjerteberte Skrevet 9. desember 2010 #4 Skrevet 9. desember 2010 Whaaat? Blir så overrasket over sånne folk..... At man i det hele tatt får seg til å gjøre sånt! Man inviterer da ikke folk for deretter be de om å betale for seg... Jeg hadde nok meldt avbud...
It's all about me Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Da hadde jeg sendt meldingen tilbake: "He he he, seriøst? Ja ja, men da kan du overføre 250,- for pinnekjøtt, akvitt og annet tilbehør til meg"
Verbena Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Jeg tror jeg hadde gått i gulvet om jeg hadde fått en slik beskjed altså. For når man gjør slike ting så avtaler man på forhånd om det skal spleises eller ikke. Om man selv tar initiativ til å arrangere noe som juleverksted med ølsmaking og dette koster mye, så får man spøre de man inviterer om dette er noe for dem og om de blir med å spleiser på utgiftene. Jeg drikker ikke øl og hadde blitt ganske så irritert om noen forventet at jeg skulle betale for ølsmaking uten at det var avtalt på forhånd. Vi har det sånn at vi er de med best plass av våre venner og mange av de har ikke barn (ennå), så da er det naturlig for alle at vi samles her oftest. Selvfølgelig blir det ofte en liten merutgift for oss, men vi har venner som ofte tar med noe eller som spør selv om de skal ha med det eller det. Ta meg betalt for besøk ville for meg vært ekstremt unaturlig og ikke minst lite høflig. Spesielt siden jeg har flere venner som er studenter og/eller alene med barn og jeg vet at de ikke har mest penger akkurat.
Mai♥ April♥ Skrevet 10. desember 2010 #7 Skrevet 10. desember 2010 Syns det høres merkelig ut, i hvertfall når de var på pinnekjøttlag hos dere med alt inkludert. Når vi inviterer venner til middag stiller vi alltid med mat og drikke til maten, kunne aldri falt meg inn å ta betalt for det.
Gjest Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Jeg ville aldri tatt betalt, heller ikke sagt at man skal ha med seg noe å drikke. Men når jeg var ung og student hadde det vært mer naturlig med spleiselag (hjelp, det er mange år siden!). Hvor mange er det som er invitert? Du skriver juleverksted - hvem står for det praktiske - skal dere lage noe, bake noe? Da synes jeg kanskje det er naturlig at man spleiser på materialer til nisser, lys osv.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 10. desember 2010 #9 Skrevet 10. desember 2010 Det hadde jeg ikke giddet altså :/
Gulosten™ Skrevet 10. desember 2010 #10 Skrevet 10. desember 2010 Hadde absolutt ikke dratt, men også gått for Frokostquiz-varianten
♡ A & E ♡ Skrevet 10. desember 2010 #11 Skrevet 10. desember 2010 Hadde blitt ganske paff ja! Her inviterer vi hverandre, spiser litt middag hos hverandre i ny og ne og drikker kaffe og te med kaker om hverandre. Det går som regel opp i opp. Jeg hadde meldt avbud, jeg...
valkyrien Skrevet 10. desember 2010 #12 Skrevet 10. desember 2010 I vår omgangskrets er det vanlig med spleising på mat og sånt, så vi går ut ifra at det er det med mindre annet blir sagt. Og vi ville uansett spleiset selv om vertskapet ikke spør om det. Vet jo godt at ingen vi kjenner er rike...
Cupcake! Skrevet 10. desember 2010 #13 Skrevet 10. desember 2010 Følgende sms hadde blitt sendt: "Var det 100 kroner du sa? Ok, da skylder du meg kun 150 fra sist helg. Kostnadene kom på 250,- minus 100 for denne helgen, altså 150,- kan overføres til konto xxx xxx" Hadde sikkert ikke sendt den men ligget våken om natta og irritert meg over at jeg ikke sendte den
lille sprelle Skrevet 10. desember 2010 #14 Skrevet 10. desember 2010 Det høres veldig sært ut! Er det juleverksted, så kan man jo heller bli enige om at man tar med litt hver f.eks. Ellers så synes jeg at de som står for laget står for kostnaden!
112 Skrevet 11. desember 2010 #15 Skrevet 11. desember 2010 Djessuz... Går det ann? Denne måtte jeg dele med mannen...vi er like sjokkerte begge to...Høres utrolig rart ut...Blir nesten nysgjerrig på hvilke jobber slike folk har? Hva slags personlighet ellers? Hmmm, merkelig...
Bettybu Skrevet 12. desember 2010 #16 Skrevet 12. desember 2010 Hadde ikke bedt noen om å spleise, med mindre det var en avtale gjort på forhånd... Feks,"Det hadde vært gøy med juleverksted, skal vi komme sammen en gjeng og spleise på utgiftene??" Hadde aldri invitert folk på fest og bedt de spleise.. Når noen feirer rund dag, og gjerne leiger lokale, så står det klart i invitasjonen.. " Vi feirer min 30 års dag på "festlokalet" Det vil bli servert mat, og litt i glasset. Ta med mer om du "vil danse" på bordet etterpå!!, Eller, serverer gryterett, ta med ønsket drikke!! NOE spanderer en om en inviterer folk!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå