Gå til innhold

Blir ikke klokere..80% eller 100%? Trenger hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal levere permisjonssøknad på onsdag og må jo da bestemme meg for om jeg skal ta 80% eller 100%. Jeg har en årsinntekt på 250 000 og har da regnet ut at hvis jeg velger 100% får jeg ca 20 833 kr per måned, velger jeg 80% får jeg 16 666 før skatt. Er det noen som vet om dette er riktig beregnet?

Er også klar over kalkulatoren hos nav, men syns ikke det blir helt riktig der, også siden du får oppgitt beløp per uke.

 

Samboeren min går på aap så han har heller ikke rett på foreldreperm, så er ikke mye med penger fra hans side heller. Akkurat nå studerer jeg ved nks nettstudier så mottar også lån og stipend derfra.

 

Akkurat nå har jeg bestemt meg for å ta lappen, helst veldig fort så jeg rekkker det innen termin 11 mars, og også kjøpe bil, med billån. I tillegg har jeg endel kedittgjeld og lån, men uten inkasso heldigvis, så er endel utgifter til disse hver måned også og til nå har vi akkurat klart oss hver måned, men har råd til å spare inn på noen punkter hvi vi prøver ordentlig.

 

Så er det jo selfølgelig dette med å være hjemme, jeg vil helst være hjemme med barnet lengst mulig og har ikke lyst til å sende barnet mitt i barnehagen når h*n er 1 år og vil veldig gjerne være hjemme lenger enn dette. Men hvordan fungerer det om jeg sier opp jobben min når permisjon er ferdig? Er det da kun dagpenger man kan gå på? Tenker jo isåfall at det er best å velge 100% fordi dagpengegrunnlaget da er ca 60% av 100% istedenfor 80%, hvis det er noen her som skjønner hva jeg mener, hehe.

 

Så er mildt sagt forvirret og aner ikke hva jeg skal gjøre! Så håper inderlig noen kan hjelpe meg her!!

 

Kan jo legge til at jobben min er skiftarbeid, så kommer mest sannsynlig ikke til å gå tilbake til denne jobben uansett, så det står da mellom å være hjemme eller finne meg en annen jobb som blir vanskelig. Håper også på at samboeren min kan klare å få seg en jobb iløpet av neste år, og da blir det minst 6000 kr ekstra i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke rett på dagpenger om du sier opp jobben for å være hjemme med barn. Da må du være aktiv arbeidssøker og ha tilgjengelig barnepass på kort varsel, og du får uansett åtte ukers karenstid siden du sier opp frivillig.

 

Du har rett på inntil ett års ulønnet permisjon i etterkant av foreldrepermisjon, så oppsigelse er ikke nødvendig sånn umiddelbart.

 

Du sier økonomien akkurat går rundt, at dere kan stramme inn litt, men at du tenker å ta lappen - hvilket jo koster. Da høres 100% ut som det naturlige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 års ulønnet permisjon er helt uaktuelt, nettop fordi det er ulønnet. Jeg visste faktisk ikke om at det er normalt å sende 1-åringer i barnehagen engang før for kanskje 1 år siden. Gikk selv i park og ikke barnehage og der begynte jeg vel kanskje når jeg var 2-3 år gammel tror jeg.

 

Jeg trodde jo også da tidligere at det var en egen stønad eller lignende for hjemmeværende mødre, men er vel da bare dagpenger, og 8 ukers karenstid får jeg bare leve med om det er det jeg må gjøre. Er jo ikke engang sikker på om jeg blir hjemme eller ikke, men er det jeg helst vil. Syns jo også nettstudier er veldig greit og tar kanskje enda et kurs etter det jeg holder på med, og vil da også motta stipend og lån om jeg har rett på det.

 

Uff!! er så utrolig mye å tenke på..er ikke lett nei!! =P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtte når barnet fyller ett, sånn om det ikke har barnehageplass.

 

Dagpenger er som sagt aldeles ikke ment for at du vil gå hjemme med barn, det vil være ren svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men kontantstøtte ligger vel på 3300 lr no i den duren per måned, hvordan skal man kunne leve av dette? Skjønner da ikke hva hjemmeværende mødre lever av når det ikke er dagpenger man skal gå på..? Vet jo at det er mange som kun lever på mannens inntekt, men hva med de som er alenemødre feks?

 

Jeg er jo ikke ute etter svindle, men mener jo at det må vel være et system for de som vil være hjemme mer enn 1 år?

 

Kjenner jeg blir så frustrert her! Dette er noe jeg synes man skal kunne få velge selv, er jo ikke alle som vil sende så små barn i barnehagen..Vil jo ikke være hjemme til barna er 18 heller, men 1 år ekstra hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er aleneforsørgere vil stort sett ha rett på overgangsstønad.

 

Forøvrig er det ikke slik at det er statens ansvar å forsørge deg og familien din. Det er hovedsaklig ditt eget.

 

Du synes - i fullt alvor - at det er en offentlig oppgave å betale deg for å ikke jobbe når du ikke har lyst til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herreh.... Kan ikke gå hjemme på dagpenger da... Samboer din har vel rett på pappaperm om han mottar aap skulle jeg mene? Det er jo likestilt med inntektsgivende arbeid det.

 

Du styrer med masse rart seg jeg... Inkassogjeld og lappen og så kjøpe bil!! (noe som du åpenbart ikke har råd til nå)

 

Du må jo ikke si opp jobben din, dette virker jo bare helt fjernt hele greia! !!Hvor gammel er du egentlig? Du kan jo ikke være hjemme og forvente at andre skal betale for deg!

 

Det kan jo være at arbeidsgiver er behjelpelig med å legge til rette for deg på arbeid?

 

Virker som du bare vil være hjemme og sulle....

 

Men det lønner seg med 100% dekning og evt. ulønnet permisjon etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt velge å være hjemme 1 år ekstra, eller så lenge du vil, men da må du også betale for dette selv. Så om du begynner å spare nå så kan du kanskje klare det (med kontantstøtte)

Norge AS har ingen interesse av å betale noe mer for deg enn det året du tilbys å være hjemme på staten sin regning.

 

For å motta dagpenger må du være aktiv arb.søkende og ha barnepass slik at du på kort varsel kan delta på møter, kurs, intervju eller jobb i regi av NAV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har forskjellige meninger angående det tema, det kan man lese eller høre om et utallig mange steder. Syns faktisk ikke man skal se ned på andre for dems valg! Isåfall kunne jeg også slengt ut no dritt til andre om at jeg synes det er uforsvarlig osv å sende ettåringer i barnehage!! De som velger å gjøre det fordi de syns det er best får bare gjøre det, men det er ikke noe jeg har lyst til å sånn er det med den saken! Gidder ikke sitte her og forsvare meg fordi jeg vil være hjemme med mitt eget barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har slengt dritt eller sagt at du ikke kan velge som du vil. Men saken er og blir at da må du betale for det selv.

Det offentlige har ikke noe ansvar for å finansiere dine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har fått informasjon om så har han ikke rett på pappaperm nei..og om han har det blir det jo ingen forskjell, fordi han er hjemme uansett.

 

Angående inkassogjeld tror jeg du leste feil..eller jeg må ha skrevet feil. Mente hvertfall at jeg nettop IKKE har inkasso..at det er "vanlig" kredittkort gjeld som jeg nedbetaler hver måned. Sånn som det er nå har jeg faktisk råd til bil, med nedbetaling hver måned og full kaskoforsikring pluss alle andre utgifter.

 

Hadde jeg hatt en annen type jobb hadde jeg ikke sagt opp, og skal heller ikke det før den tid kommer om jeg kan det. Som sagt jobber jeg skift og er ikke mulig med andre tider på arbeidsplassen min og det finnes faktisk ikke døgnåpne barnehager så det er ikke aktuelt for meg. Holder jo som sagt også på med utdanning ved siden av så håper på å få en jobb innenfor noe annet når jeg er ferdig med det.

 

Og er heller ikke ute etter å bare svindle staten! Når jeg sier at jeg faktisk trodde det var "lov" å være hjemme 1 år ekstra med noen form for stønad, er det jo det jeg mener, betyr ikke at jeg er bare ute etter å svindle fordi jeg er for lat til å jobbe! Da hadde jeg ikke vært i jobb nå heller. Har vært i jobb siden jeg var 13 så synes ikke jeg passer inn i den kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om far er hjemme uansett så kan du fint jobbe skift og barnet kan være hjemme med far. Trenger ikke barnehage da og problemet er løst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke døgnåpne barnehager så lenge ikke begge foreldrene jobber skift, holder lenge for barnet at en av foreldrene er hjemme ;)

 

Til spørsmålet om hva vi lever av som er hjemme ekstra men ikke har en mann som tjener nok til å forsørge oss, vi sparer og planlegger. For din del vil det si å ikke kjøpe bil, men sette av de pengene hver måned frem til ordinær permisjon er over, spare så mye som overhodet mulig hver måned, ønske penger til jul og bursdag, spare alt av feriepenger og skattepenger osv. Om du fordeler det utover og legger til kontantstøtta har du "kjøpt" deg noen måneder ekstra med barnet..

 

Vi klarte å spare nok til at jeg kunne være et drøyt halvår ekstra hjemme, et halvår som ble trangt økonomisk og hvor vi frøys boliglånet så vi betalte bare renter og ingen avdrag, men det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...