Gå til innhold

Briller til barn, noen som vet noe om dette??


bambi på isen

Anbefalte innlegg

Midtersten (snart 7 år) her trenger briller, var å tok synstest idag å det er ikke så mye, han har +1 på et øye og +1,25 på det andre øyet. Så vi får ikke dekka dette av NAV, men vet dere hva som må til for å få det dekka av NAV?? Han var nå veldig fornøyd med de brillene vi valgte ut og har spurt i hele dag om når han får brillene sine :-)

 

For 2 uker siden fikk vi beskjed om at han har barnemigrene, men det kan jo hende hodepinen blir bedre nå når han får briller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styrken har i utgangspunktet ingenting å si når det gjelder å få briller dekt av nav. Det som gjelder er om det er "ledd i behandling", dvs om det å ikke bruke briller vil skade synet varig. Videre sier reglene at man får dekt briller hvis man skjeler (enten synlig eller ikke synlig over en viss grad), skjevehornhinner (astigmatisme) over 2,5D eller anisometropi (styrkeforskjell på øynene) over 2,5D.

 

Med styrken han har, kan han bli mye bedre av hodepinen hvis han bruker brillene, men ikke alle barn får hjelp når styrkene ikke er høyere. Uansett er det verdt et forsøk, for hodepine er ikke godt. Jeg syns også det er rart at noen gir han diagnosen barnemigrene uten å ha anbefalt en synsundersøkelse og ventet til etter den er tatt, men det er jo bare nok et bevis på at leger (og også mange i skolen) undervurderer hvor viktig det er å se godt uten å anstrenge seg.

 

Lykke til med hodepinen og brillene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :-)

 

Han skal til ny synsundersøkelse om 1 år, å det syns han var heeelt greit. Var vist litt stas å velge ut briller, så jeg håper det er like stas å bruke de når de kommer!!

 

Skal sjekke storebror på mandag, han har klaga på at han ikke ser alt på tavla, så nå når vi først er i gang så tar vi han også med det samme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok synstest hos minsta for litt siden, og han som utførte den sa at jeg måtte ta synstesten hos en øyenlege for å få det dekt av nav.

 

Vi kjøper briller på spacsawers så dyrt syns jeg ikke det er. Hun fant briller til 500kr og det var med glass, ripebeskyttelse koster itilegg. men 500kr syns jeg ikke er så dyrt, og like greit å bare betale det istede for å gå gjennom papirmølla Nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vinterbrud

Nav dekker ikke briller hvis det "kun" er snakk om nærsynthet eller langsynthet.

Det vet jeg fordi jenta mi har briller som de dekker det aller meste av prisen på.Det siste paret hennes kostet over 4000 kr,og nav dekket rundt 3000 av prisen.

Men husk å ha med forsikring av brillene.så dere får dekket reparasjoner av brillene gratis hos optiker.

Min jente har +4,25 på ene øyet og +4,75 på det andre øyet,hun har skjeve hornhinner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...