Gå til innhold

Trenger hjelp til å bake verdens BESTE sjokoladekake..hva er deres tips og oppskrifter??


Gjest Polpoti

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne er sinnsykt god synes jeg, faktisk bedre jo lenger den står, så lag den gjerne 1-3 dager før servering. Nesten litt konfektaktig. Jeg lager den i liten langpanne med 50-75% av oppskriften til kaken (varierer ettersom hvor mange gjester vi får) siden jeg ikke har plass til stor langpanne i kjøleskapet, og så bruker jeg hele glasuroppskriften, og gjerne litt ekstra. Lager du i stor langpanne, ville jeg lagt minst 50% mer glasur enn det som står. Det beste av alt er at det er verdens letteste kake å lage! :-) (ps deigen skal være flytende) Sakser den inn slik jeg fikk den selv:

 

SOAKED CHOCOLATE CAKE

 

400 gram smør

4,5 dl vann

6 ss kakao

9 dl sukker

1 beger rømme (3 dl)

4 egg

2 ts natron

9 dl hvetemel

 

GLASUR

100 gram smør

6 ss melk

5 ss kakao

2 ts vaniljesukker

350 gram melis

 

Sett ovnen på 200 grader.

Ha smør, vann og kakao i en stor kjele og varm det opp til smøret er helt smeltet. Rør til en jevn masse. Rør inn sukkeret og pisk inn rømmen. Pisk inn ett og ett egg om gangen, rør så inn mel og natron og rør alt til en fin deig.

 

Ha deigen i en stor papirkledd langpanne og stek den i ca. 30 minutter. Sjekk med en kakenål om den er ferdigstekt.

 

Ta kaken ut av ovnen og prikk den STRAKS med en gaffel over hele kaken så du får masse små hull overalt. Hell over den VARME glasuren (den lages ved å smelte smøret og blande inn det andre og røre alt godt sammen til en glatt glasur) og bre den godt utover. Den vil renne nedi hullene og gjøre kaken bløt.

La kaken avkjøles i kjøleskapet til den er HELT kald. Ta den ut og skjær den i pene firkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...